Cine a fi crezut ca se pot invata atatea lucruri dintr-o conversatie telefonica? Am discutat cu Wally Olins (Presedinte, Saffron Brand Consultants), supranumit si Branding Guru, despre consecintele crizei economice asupra brandurilor, despre cum poti gestiona brandul de angajator atunci cand esti nevoit sa faci disponibilizari sau despre global versus local in comunicarea brandurilor internationale. A adus in discutie exemplele liniilor aeriene cu traditie care sunt amenintate de ascensiunea companiilor de zbor low-cost si implicatiile acestui fapt. Am invatat de aici ca uneori trecem prin vremuri grele si trebuie sa ne asumam ca vom fi afectati de asta. Dar am invatat si lectia optimismului, pentru ca, daca privesti in ansamblu iti dai seama ca, de-a lungul timpului, crizele au trecut asa cum au venit.
Tot in prima parte a interviului a pus accent pe lumea asiatica si tipologia brandurilor care s-ar putea naste in curand din acel colt al lumii. Lectia desprinsa de aici este ca orice trend isi gaseste contrapondere in alte tendinte: cum este cazul globalizarii care va fi contracarata, in viziuna lui, de brandurile cu o coloratura nationala puternica, provenind din India si China.
La finalul primei parti, am avut parte de lectia modestiei, atunci cand l-am intrebat care este reteta succesului in branding si mi-a raspuns ca e nevoie de curiozitate si indrazneala.
Pentru ultima parte a interviului am pastrat unul din subiectele in care Wally Olins este expert: brandul de tara. Discutia a pornit de la brandul de regiune al Europei si faptul ca modul in care este organizata in prezent UE nu ii permite sa isi contureze o imagine de sine consistenta. Lectia invatata de aici a fost ca, desi istoria se repeta, tot poti sa ratezi sansa de a profita din plin de context. Pentru ca a dat exemple de imperii care au reunit mai multe culturi si au functionat, spre deosebire de UE care nu reuseste sa-si gaseasca un concept care sa o defineasca si sa o diferentieze.
Apoi am poposit in Romania, incercand sa aflu de la un expert in branding ce-ar fi de facut ca sa ne promovanm imaginea de tara mai bine. Problema pe care a identificat-o Wally Olins este fragmentarea bugetelor si deci si a solutiilor de promovare, fapt ce duce la o imagine de tara difuza. Si poate ca asta se reflecta in sintagma de “Land of choice”, dar lui Wally nu i se pare nici pe departe o solutie viabila de marketare a unei tari. Lectia invatata a fost ca solutiile punctuale se pot dovedi utile pe moment, dar ca, pe termen lung, daca viziune de ansamblu nu e, nimic nu e.
Puteti citi in cea de-a doua parte a interviului si despre relevanta pe care o mai are sintagma “made in” in contextul globalizarii. Lectia invatata este ca trebuie sa gasesti mereu o cale sa iti accentuezi punctele tari, chiar daca e nevoie sa schimbi obisnuinte, cum este obisnuinta de a spune “made in”. De aceea, Wally Olins sustine ca "made in" se va transforma in "designed in ... and made by..." cat de curand.