Zilele trecute la matinalul Guerrilla se vorbea despre retele sociale. Daca sunt bune, daca ne distrug viata si sentimentul fiintei, daca e ceva de capul lor per total. In direct intra un domn (un om mare chiar), vadit afectat de fenomen. Aflu, live, on air, ca retelele sociale sunt un rau cel putin la fel de mare ca drogurile pentru tineri, si ca, daca de droguri ne e imposibil sa ne pazim, generatie de teribilisti (ce sunteti), macar de retelele sociale sa nu ne atingem. Lucru pe care dumnealui il respecta cu strictete neavand niciun cont de acest fel, pe principiul evitand un fenomen il vei intelege cel mai bine.
Sigur, din start a considera 'rau' ceva de care scapi printr-un simplu log out (sau printr-o pana de curent, in cazurile mai grave) necesita o abordare extrem de pasionala a subiectului, insa intamplarea si, desigur, cererea publicului ne obliga sa luam atitudine.
Adica nu degeaba pierdem cateva ore bune pe zi/saptamana/luna cu login-ul ca o extensie a mouse-ului. Exista niste avantaje clare ale statului pe o retea sociala, care ne fac sa ne pastram contul in ciuda alertelor de friend request sau de aplicatii care bat de departe numarul de mailuri date de parintii care au descoperit de curand optiunea 'forward'.
In primul rand, radacinile noastre pastorale sunt in fine tratate cum se cuvine, pentru ca reteaua sociala e o adevarata sezatoare in varianta virtuala. Aici ai stransi la un loc toti oamenii cu care te intereseaza sa interactionezi (si ca la bunica la tara, intamplator toata lumea se cunoaste cu toata lumea, sau are cel putin 80 de prieteni apropiati in comun), cu un bonus substantial insa: optiunea de 'ignore' pentru restul. E paradisul spionajului fara consecinte, poti frunzari profilele care ti se par interesante ca si cum ai rasfoi o revista cu vedete, varianta virtuala, sau sa-ti imbunatatesti starea de spirit, uitandu-te cat s-au ingrasat colegii din liceu. E o forma de entertainment mult mai la indemana - si, de ce nu, mai savuroasa - pentru ca implica persoane cu o legatura mult mai directa cu viata ta decat va avea vreodata Lady Gaga sa zicem (imi cer scuze ca le tai elanul celor care vedeau in asta o posibilitate reala).
In plus, control total asupra interactiunii. Add and remove friends, raspuns sau nu la mesaje, adica un lux care in viata reala ar modifica substantial organigrama de la birou sau lista de invitati la ziua ta.
Din seria binecuvantari ale retelelor sociale, sa nu uitam de faptul ca ne fac sa ne jucam mai mult (stiti alea 500 de alerte de joc Farmville care iti blocheaza inboxul dar nu si entuziasmul de a continua sa-I inviti si pe prieteni sa se joace).
Si ca, ce sa mai, ne fac oameni mai buni. Cati oameni ati vazut in viata reala sa salveze balene si sa limiteze saracia la nivel mondial? Pe facebook vezi milioane de oameni facand asta, cu un simplu join cause! Si la cat de bine se misca, in 2-3 ani nu prea o sa mai avem nimic de salvat.
E un mod foarte comod de a mentine la minima rezistenta niste relatii pentru care altfel nu te-ai ridica de pe canapea. Toata generatia de vajnici absolventi de scoala generala care tot insista sa faceti odata reuniunea aia si de fiecare data cand amani te mai scoti cu un like la post-ul despre asta sau la pozele postate de sefa de promotie, de la Olanesti din luna de miere.
Si daca socializarea nu face in general parte din punctele tale cheie, dar esti o fire curioasa si dornica de-a afla lucruri noi, afli din statusurile colegilor aflati la o tastatura distanta unde au iesit, cu cine, ce au mai citit si foarte important, unde au petrecut ultimul botez. Si odata logat, nu vei avea cum sa uiti si anul asta ziua lor de nastere pe care o vei celebra cu un generous 'gift' virtual.
Pe retelele sociale nimeni nu va putea sa-ti conteste calitatile fizice pe care parintii, cu ochi ager, le-au remarcat de cand erai mic, iar ceilalti invidiosi din fire, mereu omit sa le aduca in discutie. Toti cei care si-ar fi dorit sa participle la miss, sau sa li se ceara prietenia mai des in scoala generala pot compensa cu o tona de like-uri si comment-uri pe care le pot primi cu un profil atent construit, cu poze de maxim efect. Desigur, upgrade-ul personal nu trebuie sa se opreasca la aspectul fizic, ceva desigur superficial si de care nimeni nu tine cont; daca nu iti iese treaba cu datul replicilor perfecte la timp, si te chinui sa recreezi situatia doar doar, pe reteaua sociala ai timp destul pentru un comment care va revolutiona gandirea postmoderna si virtuala. La doar un click distanta.
Iar daca programul incarcat nu-ti mai permite atatea iesiri, poti macar sa te uiti pe iesirile celor care inca fac asta din lista ta de prieteni si le posteaza riguros. Se numeste a avea viata prin empatie.
Bune sau rele, un lucru e sigur, retelele sociale sunt din ce in ce mai insinuate in existenta noastra. Sinele virtual a devenit cumva comparabil cu cel real pentru multi, ca uneori nu mai stii daca sa te aranjezi pentru o iesire in oras ca sa te placa cei din jur sau daca cumva cineva face poze, sa fii pregatit, ca vorba accea, ultimul lucru pe care il vrei e un tag nereusit.
In tot acest context, marketerii descopera si ei Sfantul Graal al acestui an, retelele sociale. Si daca acum cativa ani, fraza de aur pentru care primeai ca junior o marire de la Brand Manager era 'hai sa facem ceva pe youtube', mai nou e 'hai sa activam targetul pe SN'.
Pentru unii a activa inseamna a-l spam-ui pe userul respectiv pana cedeaza si renunta la contul de retea sociala. Reteaua sociala nu e un loc de selling, iar orice actiune care iese in afara cadrului larg al socializarii este taxata de useri ca 'spamming'. Si nu, faptul ca abia ai schimbat logo-ul si esti entuziasmat de ce-a iesit nu e un motiv suficient ca userii sa il vada de 5 ori pe zi in inbox.
Pentru altii, a activa inseamna sa construiasca planul de comunicare in reteaua sociala ca stiinta suprema, separata, in care intrebarea de baza e 'ce nevoi noi putem descoperi'. Pentru ca, nu-i asa, oamenii cum dau login se leapada de toate naravurile vechi si devin niste avataruri care trebuie studiate ca niste fiinte separate. Din pacate, sau din fericire (depinde daca ati cheltuit deja bugetul pe asta) sunt aceiasi oameni, cu aceleasi nevoi, iar miza este sa gasesti cea mai potrivita rezolvare a nevoii respective pentru acest mediu.
Spre exemplu, daca vei constata ca exista o dorinta de a tine legatura cu prieteni vechi, care acum sunt la distanta, te gandesti ce ar fi relevant pentru acest segment. Caz in care poate n-ar strica dezvoltarea unei aplicatii de 'vederi' virtuale pe care sa le poti personaliza cu amintiri comune, dincolo de sabloanele deja existente. Sau multe alte variante de activare.
Din pacate, putini au ajuns la o intelegere a retelelor sociale ca Pepsi sau Cola (sigur, si la un buget asemanator de investit), despre care puteti citi mai multe aici. Ca idee, sa zicem ca nu si-au construit campaniile si baza de fani de pe Facebook in jurul unei super oferte de 'o sticla gratis' cand cumperi una de doi litri.
Pana la urma, e vorba de o filosofie simpla: nu ma plictisi cu ce ti se pare tie important. Spune-mi ceva ce ma intereseaza si poate mai vorbim.
Comentarii
Pacat...