Cum arata goala matusa din strainatate

Cand jurnalistii pregatesc articole despre industria de comunicare din Romania in comparatie cu industriile cu traditie, din tari precum Marea Britanie, Franta, Germania, Spania etc., ma intreaba de foarte multe ori si despre costuri. Cu cat, adica, suntem noi, agentiile romanesti, mai ieftine (ca mai scumpe nu-si pune nimeni problema) decat matusile noastre din vest.

N-am stiut niciodata sa raspund la intrebarea asta. Adica raspundeam eu (asa te invata la scoala la PR - ca nu se poate sa ignori o intrebare si orice raspuns e mai bun decat niciunul), dar spuneam lucruri generale si de bun simt de tipul "cu siguranta sunt mai scumpe, pentru ca acolo si traiul zilnic e mai scump, deci oamenii iau salarii mai mari" etc. De unde era sa fi aflat cu exactitate cum stau lucrurile?!

Cu ceva timp in urma insa, norocul mi-a iesit in cale! Lucrand pentru o campanie cu implementare europeana, mi-a fost dat sa vad costurile orare si fee-urile standard de proiect ale catorva dintre agentiile bune de PR din vest, independente sau din diferite retele internationale, localizate in capitalele tarilor respective.

Iata-ma asadar in fericita ipostaza de a putea vorbi comparativ despre bani in cunostinta de cauza!

Costurile orare ale agentiilor din vest sunt de 2-3 ori mai mari decat ale noastre. De exemplu, daca pentru un om de client service din Romania agentia taxeaza 50 de euro sa spunem, colegii nostri din capatul celalalt al Europei cer de la 100 la 150 de euro. Corect, mi-am spus, cam asa banuiam si eu… Pentru ca si chiriile in capitalele lor sunt de 2-3 ori mai mari decat in Bucuresti si sa cumperi o casa tot cam de 2-3 ori mai mult costa …

In ce priveste fee-urile de proiect, cand le-am vazut am stiut ca este o greseala. M-am simtit datoare sa le scriu din nou coordonatorilor campaniei si sa-i rog sa-mi precizeze daca pentru fiecare activitate listata au nevoie doar de costul pe una-bucata-proiect (cum credeam ca am inteles), si nu cumva de bugetul anual (cum pareau sa fi dat celelelate agentii implicate). Pai ce altceva sa fi crezut cand fee-ul pentru redactarea unui banal comunicat de presa, de exemplu, era - la toate agentiile din vest intrebate - nu de 2-3, nici macar de 8-10, ci de 20 de ori mai mare decat fee-ul pentru acelasi serviciu al agentiei mele…

N-a fost greseala - adica nu la calculul sumelor in orice caz. Asa sunt fee-urile la ei. De 15-20 de ori mai mari ca ale noastre.
De unde diferenta, va intrebati? De vreme ce costul orar e doar de 2-3 mai mare?

Pai daca as fi politicoasa ca englezii sau diplomata ca francezii, v-as spune ca probabil motivul e ca ei - fata de noi - se apleaca mai mult timp asupra aceluiasi proiect, petrec mai mult gandindu-se la fiecare aspect al problemei, isi iau ragazul necesar sa evalueze fiecare fateta…

Dar pentru ca-s romanca get-beget (si de data asta tare mandra de acest lucru) o sa va spun pe sleau: strainii nu-s mai rigurosi, in niciun caz, ci mai inceti - pur si simplu le ia mai mult timp si mai multi oameni ca sa faca ce facem noi!

O costa un om de-ai lor doar de 2-3 ori mai mult decat unul de acelasi nivel profesional de la noi, dar pentru cea mai mica sarcina ei pun 3 oameni in loc de unu la lucru. Si apoi astora le ia ore in sir sa termine treaba (nu presupun - stiu! din detalierea de cost pe care am vazut-o!). Iar asta duce la fee-uri de 20 de ori mai mari. Pe care ei chiar le taxeaza, fara mari discounturi. Ca sa o citez pe Raluca, una dintre colegele mele, "daca aducem un francez la noi, ala intr-o saptamana in ritmul nostru crapa".

Acum ca am aflat exact cum stam la bani, ma-ntreb de ce multi clienti firme multinationale, care stiu exact cat costa acelasi serviciu aici si aiurea, nu apreciaza eficienta agentiilor romanesti si tot incearca - culmea! tot in tari de-alde Romania! - sa dea costurile in jos desi e clar ca nu mai e demult de unde. Si ma mai intreb de ce n-or fi birourile agentiilor din Londra si Paris pline de romani frumosi, destepti si eficienti…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar


Comentarii

David Santos
acum 14 ani
Articolul acesta miroase a romanism imatur! Afara sunt fee-uri imense pentru ca se lucreaza cum ar trebuii sa se lucreze! E adevarat ca munca unui om de la noi, afara e facuta de 3, dar afara e brici, bullet proof! La noi e facuta pe genunchi! La noi e facuta caci merge si asa, si merge si asa din romanismul acela care ne face ocazional sa credem ca suntem mult mai destepti decat restul lumii. Eu cred ca ar trebuii sa fim realisti! PR-ul si publicitatea la noi sunt inca niste copii mici. Oamenii din industrie mai au inca enorm de multe de invatat pana sa se compare cu ce e in afara si tara, tara inca nu e matura pentru a raspunde la pr si publicitate asa cum se raspunde pe afara, e o chestie legata de treaba aia numita cultura. Despre fee-uri nu are rost sa vorbim! Patronatul romanesc in loc sa fie unit si sa dicteze pretul pietei isi da cu stangul in dreptul facand discounturi, rabaturi si combinatii doar, doar mai prinde un client, poveste inceputa acum multa vreme cu disparitia taxei de pitch. Clientul da jos preturile pentru ca agentiile il primesc cu paine si sare spunandu-i "Clientul nostru, stapanul nostru" in loc sa traseze clar liniile realatiei client-prestator iar romanii nu o sa populeze agentiile de pe afara caci nu sunt facuti din aluatul necesar industriilor foarte competitive de afara. Restul e Wikipedia!
matei brancu
acum 14 ani
ce zice doamna e ca la noi e "ieftin si bun". mai tin minte cand ziceam toti ca romani asa: cand aparuse sucul de la TEC ;)

referitor la francezu ala: si daca duci pe cineva intr-un lagar de concentrare crapa dupa un anume timp. nu inseamna ca aia care n-au crapat in acelasi timp fac super treaba...

Alina Burlacu
acum 14 ani
Gabriela,

Am avut ocazia de-a lungul vietii sa trec de la agentie romaneasca la client roman, de la agentie straina la client strain si apoi la statutul de antreprenor in vest unde lucrez cu agentii.

Ddin pacate, acest editorial reprezinta doar o opinie extrem de subiectiva din partea ta, ca directoare a unei agentii din Ro.

Nu cred ca se va putea vreodata sa se compare industria de PR/advertising/comunicare/marketing de afara si calitatea muncii si oamenilor lor cu ce e la noi. Asta ever..de la educatie (cele mai bune business schools si nu snpa si politehnica, drept la noi) pana la ce formarea odata intrati.

Da, strainii sunt mai "inceti"..dar se ghideaza dupa dictonul ala vechi care face diferenta dintre un profesionist si un amator:

80% planificare si 20% implementare...

In Romania e invers, cu indulgenta..strategiile pe care le-am vazut prezentate de agentiile de la noi, si ca membru de echipa si in calitate de client, sunt puerile..nu au nici un research, sunt dupa factorul coolness...e de asteptat cand piata noastra e infantila si publicul nu e savvy la nivel global...

Da, ei angajeaza 3 oameni pe o sarcina, dar mai ales pt procesul de strategie dinainte de sarcina...pt ca la ei se munceste 8 ore si nu la negru si restul se platesc cu 100%.

Si se stie ca 2 capete sunt mai bune decat unul singur, mai ales ca sunt toti rezultatul unei educatii de profil, de viata, de mentalitate de elita.

Ca tu proslavesti amatorismul si noi muncim cat pt trei..din pacate si asta e fals..tu nu faci o sarcina pe care o fac trei din franta, tu faci o sarcina pt romania, pt un client din romania, pentru cosumatori din romania, pentru mentalitate de business si consuming din Romania...Difference, huuge one!

Francezul daca vine la voi o saptamana, iti bate la usa in ziua 2, isi da demisia pt ca tu nu ii respecti

1. drepturile ca angajat, 2. nu isi foloseste cunostintele si e nevoie sa faca lucruri amatorist, rapid. El iti va spune clar ca nu isi valorifica potentialul!

Razvan Capanescu
acum 14 ani
@tryingtobecoolisnotcool - culmea, cum spui tu - prietene incerci, da' nu esti cool. daca ai trecut de la agentie romaneasca la client roman inseamna ca erai varza. acra.

Apoi sensul acestui articol, asa cum m-a atins pe mine. se refera mai degraba la acei clienti care nu stiu sa aprecieze ce au aici. Produs intelectual 100% comparabil cu cel din vest (vezi parerea profesionistilor din vest friend, cum ar fi John Griffiths sau Donald Gunn). Daca ai nimerit genul ala de prezentari puerile si fara research sau strategie solid argumentata, e pentru ca erai intr-o agentie de apartament sau de partea unui client gresit.

da, evident ca realitatile romanesti sunt altfel. dar la fel sunt si in India sau Argentina si vezi ca nu au nici o jena sa exporte campanii f tari in vest. Da, desi eu sunt in advertising, regasesc aceeasi mirare pe care vreau sa transform in speranta - cum dracu' aia pot avea 6 luni ptr a dezvolta o campanie si cum pot lua de 3 spre 20 de ori mai mult ptr o idee pe care am propus-o si noi cu un an inainte? Raspunsul e in chilotii stramti (deh fara testicule) al unui client cum ai fost si tu. Pariez.

Alina Burlacu
acum 14 ani
Reactionezi tipic romanesc, cand argumentele te lasa, aduci injurii ..asta e, nu toti meritam sa ajungem departe..acolo unde viseaza si editorialul asta, asa romani eficienti,destepti, frumosi cum suntem, dar nu la Londra si la Paris..ci doar la noi, laudati de specialisti de afara la conferinte in..Romania.

agentia unde eu am lucrat nu era de apartament, ci era agentia omonima a grupului nr 4 din lume, deci acelasi tutelaj ca si agentia dnei Lungu:)

Clientul roman nu era ce crezi tu sau peste ce ai dat tu si care crezi ca te indreptateste sa generalizezi ci viza productia de film si marketing de festivaluri de film. Si se vedea clar gradul de research si strategy pe care il

prezentau agentiile in pitchuri..multinationale si ind-afiliate din ro.

Eu vb aici de o comparatie, pe care o vad din 5 vantage points: agentie ro, client ro, agentie uk, client australia, entrepreneur uk. Tu ai 1 singur...dar te consideri cel care are chiloti largi.

Raspunsul e simplu: daca ar fi asa cum zici tu, ar geme agentiile de afara de materie cenusie strategica si creativa din ro. India si Argentina sunt exemple ca ei chiar sunt, pt ca e plina Londra, Parisul si Sydney de ei in agentii..lucrez cu ei zilnic.

Faptul ca esti sclav pe o plantatie (fie agentie, fie client) din ro si muncesti pe fast forward, 12h pe zi, pe un post pe care aia de afara au 3 oameni, nu e dovada ca esti eficient, ci ca lucrezi pt o realitate (client, piata, consumator, concurenta) cu mentalitate care permite asta. U are what you do..daca tu mai vezi si mandrie in sclavagism, este optiunea ta.

Cei ce acolo au ales calitatea in defavoarea cantitatii de ore muncite de un individ..si au angajat mai multe capete. Capete care au alt mod de a munci si gandi pt ca sunt educati si traiesc in alta lume. Proof: the fees!Trebuie sa experimentezi sa vezi cum e, in agentiile din ro toata lumea are egouri hipertrofiate, dar sunt ignorati pe piata internationala, ca forta de munca:) Reality bites...like a pitbull!

Razvan Capanescu
acum 14 ani
1. da, recunosc, am sarit prea "forumistic" in discutie, ma adaptasem mediului, deh. insa ai dreptate, se poate scrie si altfel.

2. nick-ul meu e ironic (te-ai prins nu?)

3. nu epuizasem argumentele, caci abia incepeam sa le enumar si nu cred ca am adus nici o injurie. da, un pic de acid aluziv e firesc aici.

4. si eu am lucrat cu si pentru agentii si clienti straini. si am si vandut idei in sali de meeting la Paris sau Londra. locuri unde am intalnit si alti profesionisti romani. normal ca sunt rari si sunt mult mai multi argentinieni si indieni, asa cum si industriile in cauza (desi manifesta similitudini) au ani buni inainte.

5.nu fac nici o mandrie din sclavagismul romanesc ci tocmai asta doream sa infierez - ca AR TREBUI MACAR SA APRECIEZE MORAL, DACA INCA NU ISI PERMIT ALTFEL - clientii romani...

6. am experimentat, nu imi permiteam pareri de la birou... normal ca e mai normal sistemul lor si nu aducerea lui la nivelul nostru sugeram, ci invers (insa evident ca pot sa mentionez cu aceasta ocazie ce specimen multi-task a nascut nevoia... cum si celelalte piete emergente au produs inaintea noastra).

7. cine nu alege calitatea in ro? ci cantitatea. si lucrul peste noapte? e retorica intrebarea, dar o sa imi permit o clarificare - clientul din ro (ca nu sunt doar neaosi, sunt si expati de mana a doua aici) are un orizont profesional ingust cat un punct. punctul lui de vedere. si asta in cazul fericit in care are un punct de vedere.

Alina Burlacu
acum 14 ani
Eu m-am prins ca nickul tau e ironic, dar tu te-ai prins ca apelativul meu era ironic too?:)

Cand vorbeam de diferenta west vs east-ro, se vede tocmai din cum reactioneaza oamenii intr-un debate..se ataca omul vs ideile lui. Uite, un recruiter de afara, intra pe acest site si citeste comenturile de la articole..si ia pulsul, inteligenta si mentalitatea colectiva a clasei publicitare romanesti..before the real test, the pitch..si ce vede, ce limba, ce adresare, ce retorica? aici vroiam sa ajung cu injuriile...

Ma bucur ca suntem de acord..in esenta articolul asta vrea sa spuna ca matusa goala din vest e grasa, iar de fapt nepoata romanica e anorexica si geloasa pe succesul la barbati al babatiei:)

Si asta pt ca matusica gandeste si apoi actioneaza, pe cand nepotica e tanara si crede ca o pereche de sani siliconati cu ore suplimentare neplatite aduce contractul de casatorie. O seara minunata!

Gabriela Lungu
acum 14 ani
Salut tuturor! Vad ca s-au incins un pic spiritele...

Rugamintea ar fi sa pastram tonul mai relaxat - chiar daca articolul include cuvantul "matusa", vorbim despre job, nu de familie; putem fi mai putin patimasi.

In articol nu scriam de strategii complicate, unde e greu sa compari. Ci de task-uri simple, punctuale (am dat exemplul elaborarii unui comunicat de presa), servicii standard, unde e usor de estimat cat e de munca. Chiar compar mere cu mere.

Despre ritmul de lucru... nu zic ca noi romanii am ajuns sa lucram cat 3 de voie (am ajuns aici de nevoie! si este o greseala si a noastra, a agentiilor, cum bine observa @davidsag, dar si a unora dintre clienti care cer reduceri peste reduceri doar pentru ca... pot).

Dar iata ca s-a intamplat si, fara sa vrem, am devenit super eficienti. Chiar facem minuni in timp record si le taxam atat de putin (ca doar taxam cel mai adesea timp - ore de agentie - nu idei)! Ziceti-mi cum vreti (am vazut in comment-uri niste apelative, care mai de care), dar eu tot cred meritam apreciere pentru ce reusim!

Despre produsul agentiilor din Romania, nu m-as grabi sa-l calific ca fiind facut "pe genunchi". Exista agentii in tara noastra care pot sta oricand la aceeasi masa cu rudele din strainatate dpdv quality of work & ideas. Altfel campaniile romanesti n-ar fi date ca exemplu in retelele internationale (ale agentiilor sau clientilor), n-ar fi exportate in regiune sau n-ar castiga premii la marile competitii de-afara, cum se intampla deja destul de frecvent (cel putin in PR, domeniul in care activez). Dar nicio agentie de comunicare de la noi - eu chiar nu stiu de vreuna - nu are preturi ca la Londra.

In final, rogu-va din nou, keep it light! Nu-i cazul de cuvinte mari... E cauza prea mica.

Seara buna!

jim hoffa
acum 14 ani
dragii mei, usor cu pianul pe scari... e laudabil editorialul, mai ales din prisma faptului ca e scris de un manager de agentie, care sesizeaza foarte bine niste probleme. acum intrebarea vine firesc - ce face managerul de agentie sa rezolve aceste probleme?

@tryingtobecoolisnotcool presupun ca te ajuta foarte mult experienta castigata in Vest (nu imi vine sa cred ca inca mai scot unii asa un WoW cand vorbesc de vestul europei...) probabil e printre primele iesiri, o sa te saturi. cand te intorci te asteptam cu totii sa faci treaba buna pe bani buni.

@seniorcutterplotter e o mare problema, indeed, clientul nu apreciaza, mai si plateste prost. pai a cui e vina? stim cu totii ca printre putinele constante se numara si selectia naturala, isi face treaba fiti linistiti... munca la noi e prestata de un singur om, care incearca sa faca cat 5. in marele Vest sunt uneori 3 care fac aceeasi treaba, diferenta e ca ei percep niste fee-uri care acopera munca celor 3 + tot ce trebuie. la noi, nu. deci din ratiuni de biznis trebuie un om 3-in-1. tot nu am inteles ce face mangerul sa rezolve treaba, totusi matusa de pe plan local pare destul de draguta, poate chiar mai draguta goala. nu?

Alina Burlacu
acum 14 ani
Din pacate nu m-am saturat si nici nu am de gand sa ma intorc vreodata in Romania.

Am spus si in posturile anterioare am propria mea firma (de productie de film) in UK dupa ce am muncit timp de 5 ani afara, pe 3 continente. Din pacate, comparand cu ceea ce este RO, vestul e Wow la capitolul profesionalism si am spus ce face diferente: educatia de profil, mentalitatea, modestia (da, cati publicitari romani au facut scoala umilintei?), strategia in defavoarea sarcinilor facute rapid si gandite din mers...e normal cand piata e educata si consumatorii nu sunt ca cei din Ro. Nu merge, lasa ca merge si asa, ca doar la cat se plateste..nimeni nu ridica standardele in RO, totul e ieftin si bun:)

De mentalitate nu mai vb...Restul, vb primul post, e Wikipedia...

Adrian C
acum 14 ani
un exemplu bun de intai muncim apoi gandim care se petrece pe la noi :) e sistemul asta de comentarii de pe iqads.ro.

care a fost cu ideea ca id-urile date comentariilor sa fie in ordinea INVERSA a postarii (adica, din ce-mi dau eu seama, primul comentariu toot se mareste ca ID)? nu mai vorbesc ca nu exista un anchor pe ID, sa pot trimite cuiva link direct la el. plus ca citirea comentariilor nu are rost dpdv logic, unii dezbat idei care au fost enuntate intr-un comentariu mai timpuriu, dar pe care eu (frunzarind in ordine invers cronologica) nu l-am citit inca. bravo cu specificatiile!!

a, si acum, in 2010, cand OpenID deja putem spune ca are barba alba si joaca sah in parc, a trebuit sa-mi fac CONT pe un site doar ca sa comentez la un articol (desi am cont de google, yahoo sau mai stiu eu ce orice alt site CHIAR IMPORTANT care suporta OpenID). mm si voi sunteti inregistrati la agentia aia de se ocupa de entitatile care culeg date personale? ca altfel nu inteleg de ce ma obligati sa-mi dau numarul de telefon si adresa de acasa.

repet, bravo cu specificatiile! daca asa se lucreaza si in pr/advertising, inteleg de ce se pierde mult timp peste program (intai muncim apoi gandim, uitand ce orice am muncit fara sa gandim va trebui 'suportat'mai jos pe linie cu costuri aditionale).



Branded