Movie: Up in the Air ("Sus, in aer")
Brands: American Airlines, Hilton, Maestro, Blackberry, Hertz, Toyota 4 Runner, Jeep Grand Cherokee, Alpha Tech, KFC, Coca-Cola, IBM, iChat, MySpace, Google
Actors: George Clooney, Vera Farmiga, Anna Kendrick, Melanie Lynskey, J.K. Simmons, Jason Bateman
Judecand dupa cum arata, George Cloney ar putea fi genul de barbat care schimba femeile ca pe soseste. Dar in rolul lui Ryan Bingham este mai mult decat atat: un om care schimba avioanele cu o frecventa ametitoare. Ceea ce spune ceva despre firea personajului. Faptul ca prefera sa duca aceasta viata de pasager permanent tradeaza de fapt frica de a se angaja intr-o relatie. Nu este vorba numai de relatia de cuplu, pentru ca niciun alt fel de legatura mai apropiata - nici macar relatia cu surorile sale - nu poate rezista unui program in care procedura de check-in e la fel de uzuala ca spalatul pe dinti. Sigur, scuza de care se agata este job-ul care presupune deplasari dese, asa ca in bagajul lui n-au loc prea multe. Si nici in viata lui. El este "Domnul cu rucsac gol."
Evolutia personajului pe parcursul filmului, pasul spre schimbare pe care se hotaraste sa-l faca si ironia sortii care ii tranteste usa in nas la finalul filmului sunt elemente care dau greutate mesajului. Dar va las sa le descoperiti singuri, pentru ca treaba noastra acum e sa descoperim brandurile care au parte de product placement in "Up in the Air".
Cardurile de fidelitate sunt de nepretuit
Asa ca ne luam avant in calatoria prin lumea brandurilor din acest film si descoperim o multime de carduri de fidelitate pentru branduri de servicii. Aceste carduri functioneaza ca niste amulete norocoase pentru personajul cel vesnic calator interpretat de Clooney. Filmul pare a fi o apologie a importantei fidelizarii clientilor, oferind insight-uri valoroase despre felul in care mecanismele de recompensare a clientilor fideli pot provoca efecte remarcabile. Obsesia pentru numarul de mile pe care eroul nostru si-a propus sa-l atinga este un bun exemplu in acest sens.
Astfel, cardul de fidelitate Concierge Key de la American Airlines ii garanteaza un check-in fara batai de cap, iar cel de la hotelurile Hilton ii face sederea mai placuta si plecarea mai lina: microbuzul Hilton il duce la aeroport de fiecare data. Cu portofelul plin de carduri care iti asigura tratament preferential viata pare sa fie mai frumoasa.
Sa punem cardurile pe masa
Si bine-bine, o fi interpretand Clooney rolul unui businessman singuratic, dar asta nu inseamna ca nu e si in cautare de aventuri la orice pas. Astfel ca incepe o idila fara obligatii cu Alex Goran, interpretata de Vera Farmiga pe care o cunoaste in barul hotelului si fata de care descopera ca poate fi el insusi. Pentru ca amandoi sunt fascinati de statutul pe care ti-l dau cardurile de fidelitate. Emblematica pentru relatia celor doi ramane scena in care isi compara cardurile pe masa din bar si rad la glume numai de ei intelese.
Cand camera de hotel e ca acasa
De asemenea, este revelatorie scena in care, dupa cateva intalniri succesive Ryan (George Clooney) ii ofera cheia de la camera lui de hotel cu titlul de "cheia apartamentului meu", pe drept cuvant pentru ca isi petrece mai multe nopti in camerele hotelurilor Hilton decat in propria casa. Reactia ei nu intarzie sa apara: "nu stiam ca am ajuns in acel punct al reatiei."
Dupa cum spuneam, cand camera de hotel e ca acasa inseamna ca esti la Hilton. Cel putin pentru eroul nostru si partenera sa de nopti fierbinti prin asternuturi de hotel. Cand nu se afla in acelasi oras, ei isi scriu mesaje pe Blackberry imbracati in halate pufoase cu logo-ul Hilton pe piept in dreptul inimii.
Slalom printre branduri
Dar pe drum intre doua calatorii de afaceri, de la un hotel Hilton la altul, in goana spre aeroport, Ryan va trece pe langa panouri, standuri si magazine ale brandurilor suficient de grabit cat sa para verosimil, si suficient de incet cat sa ne putem da seama despre ce e vorba. Hertz, serviciul de inchiriere masini are parte de cateva aparitii de acest gen. De asemenea, un stand Alpha Tech va fi in cadru de cateva ori, si o data chiar intr-un moment delicat: colega lui Ryan, Natalie, interpretata de Anna Kendrick izbucneste in plans dupa ce prietenul ei a anuntat-o ca o paraseste prin SMS. Un motiv in plus pentru inca un moment de product placement subtil pentru Blackberry.
Cat despre American Airlines, nu de putine ori am avut senzatia ca intregul scop al acestui film a fost sa promoveze aceasta linie aeriana. Logo-ul apare pretutindeni: pe display-ul computerului de la check-in, pe avionul care isi asteapta cuminte pasagerii pe pista, pe avionul care decoleaza lin spre Kansans City de pilda, pe Ad-urile din aeroport unde e insotit si de sloganul "We value your loyality". Ba una din scenele in care eroul nostru trecea pe langa panoul cu pricina are in fundal si o poveste de dragoste: el o asteapta cu flori la sosire, ea se repede in bratele lui prin fata panoului, si pe fundal ramane ad-ul si sloganul cu fidelitatea. Iata cum se poate insera un mic spot publicitar intr-un film, construind o poveste de dragoste intre calator si compania aeriana, cel putin la nivel subliminal.
Branduri pe lista cu Anexe
Intriga filmului consta in faptul ca job-ul lui Ryan, acela de a concedia oameni prin intalniri fata in fata este amenintat de micuta Natalie, o pustoaica de 23 de ani, proaspat iesita de pe bancile facultatii, care crede ca a descoperit America doar pentru ca stie cate ceva despre ce se poate face cu ajutorul internetului. Nu-i nimic, durul Ryan o ia cu el pe teren si ii arat ca meseria de a concedia angajati care au lucrat la aceeasi companie timp de ani, poate chiar zeci de ani, nu e deloc usoara. Astfel ca, din doua replici o desfiinteaza si pe Natalie si noile media: "faptul ca stii cum sa folosesti iChat nu te face sa stii cum gandesc oamenii" si "nu credeam ca pagina de MySpace iti poate da dreptul sa revolutionezi o companie". Punct ochit, punct lovit, dar contraargumentul nu intarzie sa apara: "Coca-Cola si IBM fac asta de ani buni". Contrastul dintre firile celor doi face savoarea intregului film.
Dar ceea ce vroiam sa subliniez este ca, in mod normal, as fi considerat un product placement sanatos toata mentionarea brandurilor de mai sus, doar ca in "Up in the Air" astfel de mentiuni intra doar la categoria Anexe, pentru ca, dupa cum spuneam, brandul vedeta este cu siguranta American Airlines. Urmat indeaproape de Hilton. In concluzie, desi ar putea suna pardoxal, "Up in the Air" e un film care te aduce cu picioarele pe pamant, macar si pentru faptul ca ofera un barometru bun al gradului in care ne implicam in relatia cu brandurile din viata noastra.