CNA a inceput anul 2010 cu ganduri mari. Primele masuri au in vedere schimbarea codului de reglementare a continutului audiovizual. Vechile dispozitii sunt imbunatatite pe alocuri, alteori doar nuantate sau chiar eliminate si inlocuite cu directii noi. Miza acestor ajustari este armonizarea prevedrilor codului cu Legea audiovizualului, adoptata in forma ei modificata in noiembrie 2009, precum si punerea in acord cu noile norme de factura europeana care au intrat in vigoare.
Asociatiile patronale (IAA, UAPR, RAC) au fost chemate la negocieri si se declara multumite de modul in care au decurs consultarile. "Apreciem deschiderea CNA de a pune in discutie aceste modificari - pentru ca astfel da posibilitatea tuturor asociatiilor care activeaza in aceasta industrie sa contribuie la actualizarea legislatiei. Din cate vedem este vorba de o actualizare / modernizare a codului ceea ce nu poate avea alte efecte decat in sens pozitiv.", a declarat pentru IQads Peter Jansen (Presedinte UAPR).
Si Victor Dobre (Director Executiv IAA) saluta initiativa: "Propunerile de modificare sunt puse in dezbatere publica iar asociatiile industriei vor contribui in mod constructiv la forma finala a codului. Si nu e vorba despre o schimbare in sensul inlocuirii unor prevederi cu altele complet noi. Este mai degraba un proces de actualizare a codului, de inglobare in textul sau in prevederile celorlalte parti de legislatie care privesc publicitatea si care pana acum au actionat in paralel cu codul."
CNA permite noi forme de publicitate
Vorbind despre "relaxarea normelor privind regimul publicitatii", Georgiana Grecu (Director Executiv RAC) a punctat pentru IQads oportunitatile pe care noile reglementari le deschid industriei de comunicare: "Anuntatorii si agentiile se pot orienta, astfel, catre noi forme de publicitate: plasarea de produse, publicitatea pe ecran partajat, publicitatea virtuala, ceea ce poate fi considerat un avantaj major."
CNA are vesti bune chiar si pentru cei ce activeaza in industria bauturilor alcoolice. Prin modificarea art. 104 este diminuat intervalul orar de interdictie, cu o ora. Astfel, "este interzisa difuzarea in intervalul orar 6,00 - 22,00 a emisiunilor sponsorizate de companiile al caror nume sau marca este identica cu numele ori marca unei bauturi alcoolice." Pana acum restrictiile vizau si intervalul 22,00 -23,00.
Mai putina autopromovare
Autopromovarea este si ea reglementata, astfel ca alineatul 2 din art. 117 stipuleaza ca "in cadrul unui calup publicitar poate fi difuzat un singur grupaj de anunturi promotionale ale radiodifuzorului referitoare la propriile programe audiovizuale."
Tot in art. 117 se mai arata ca "in cazul in care in spoturile publicitare, altele decat cele de autopromovare, sunt folosite personaje, decoruri sau situatii din emisiunile difuzate, se va insera pe intreaga durata a difuzarii mentiunea Publicitate", in plus, "se interzice difuzarea de publicitate si de teleshopping in care apar prezentatori ai emisiunilor de stiri." Intr-un fel inteleg de ce e nevoie de aceasta precizare, pentru ca oricum sunt multi aceia care iau prea in serios publicitatea si nu inteleg ca e o conventie si, de la un anumit punct chiar fictiunie. Asa ca figura asociata stirilor nu ar trebui sa apara in spoturi, pentru ca un eventual pamflet publicitaresc ar putea fi luat drept stire pe bune de catre omul simplu.
Produsele alimentare ar putea avea de suferit
Alte modificari notabile se refera la ridicarea restrictiilor privind protejarea copiilor, de la limita varstei de 12 ani la cea de 18, precum si comunicarea exacta "In cazul in care publicitatea pentru sucuri si bauturi racoritoare este ilustrata cu fructe si/sau legume, se va preciza in procente cantitatea de fructe si/sau legume.", potrivit art. 137. Dar revenind la normele care afecteaza targetul tanar, "in publicitatea adresata minorilor referitoare la alimente, este interzisa folosirea celebritatilor, personalitatilor sau medicilor; se excepteaza publicitatea la alimentele naturale." Daca va fi adoptata, masura ar putea constitui un impediment pentru comunicarea publicitara a multor branduri din categoria food & drinks adresate tinerilor.
Joi, 28 ianuarie a.c. va avea loc o noua adunare, in cadrul careia se va vota Codul in forma sa finala. Asociatiile patronale sunt optimiste. Pe scurt, "in ceea ce priveste continutul comunicarilor comerciale, au fost propuse modificari care sa contribuie, in mai mare masura, la promovarea unei publicitati in acord cu interesele cosumatorilor si cu standarde si principii etice care sa asigure o concurenta loiala intre competitori. De altfel, aceste principii si standarde etice se regasesc si in Codul de Practica in Publicitate elaborat de RAC, iar detalierea lor in Codul de reglementare a continutului audiovizual nu face decat sa intareasca importanta respectarii lor de catre toti jucatorii din industrie.", este de parere Georgiana Grecu (Director Executiv RAC).
Comentarii
Mai putina autopromovare
Autopromovarea este si ea reglementata, astfel ca alienatul 2 din art. 117 stipuleaza ca...
Mai aveti voi greseli, dar asta-i prea caraghioasa.
Am corectat scaparea.