Necrologul unui porc fericit

Viata e un indelung sir de patimi, cineva trebuie sa fi spus asta la un moment dat. De intensitatea lor depinde daca se face sau nu film dupa ea. Din pasiunea mea pentru jocurile de noroc, consumata cu mult timp in urma, n-ar iesi nici macar o .. reclama. Cu toate astea, a trebuit sa dau peste "Jucatorul" lui Dostoievski ca sa scap definitiv de ea. Din acea clipa, m-am ferit pana si de pariuri. Oricum, am descoperit ca e mult mai rentabil sa fii profet. Si iata ca va spun acum, tineti minte cuvintele mele: PORCUL asta o sa ia ceva premii!

Da, este vorba de raposatul din ultimul spot MTV - Made in Romania, un clip care iese din schema celor facute pana acum (foarte bune si ele, de altfel). In cele trei predecesoare mesajul era indirect si oarecum metaforic: "romanul tipic, patruns de spiritul MTV, surprinde in jurul lui intamplari ce respecta, in opinia lui, non-conformismul caracteristic acestuia". Insa intamplarile in sine nu au nimic pur romanesc (poate cu exceptia spotului cu magarul): cainii se gonesc peste tot, nunti se fac peste tot si cam la fel (amintiti-va, numai, cat de bine seamana nunta din spot cu cea din Breaking the Waves, filmul lui Trier). Cu porcul, lucrurile stau altfel. Avem de-a face cu un scenariu elaborat, in care stapanul si odrasla sunt, amandoi, personaje principale. Desi este conceput ca o poveste a porcului (cu care, fie spus, nu are mai nimic in comun), nu-ti trebuie prea multa atentie pentru a decela mesajul, de data asta foarte clar: romanul se uita la MTV si este transformat radical de acesta. Nu mai vorbim de spirit, de hatria preexistenta si redirectionata, ci de un mod de viata schimbat. Se pleaca de la un specific romanesc, barbatul rurban (rural-urban) de la marginea orasului, obisnuit sa creasca in fiecare an un porc sau chiar doi, sa bea tuica si sa manance carnati in timp ce se uita la Teletech.

Datorita MTV, barbatul afla ce inseamna "the american dream", dar nu in versiunea originala ci in cea pentru afro-americani. Aici se strecoara o mica eroare in clip, caci sansele ca respectivul (sau chiar 50 Cent) sa aiba idee ce-i aia colesterol sunt foarte mici. Exceptand acest detaliu nesemnificativ, sa rezum spre ce se indreapta eroul nostru, acel afro-american dream de care spuneam mai sus: muschi, baschet, bauturi fine, jacuzzi, femei si gangsta rap.

Aceasta insiruire ma arunca intr-un impas de natura existentiala. Calitatea mea de pseudointelectual ma forteaza sa arat acuzator cu degetul spre acest mod de viata, sa-l numesc superficial, delasator, depravat si decazut. Dar daca fac acest lucru, ajung intr-un impas si mai mare: romanul nostru a ajuns asa din cauza MTV. Si-atunci, ce-i asta, reclama la MTV sau spot social anti-MTV? Ar mai fi si a treia varianta, cea in care spotul este facut in exclusivitate pentru porci si va fi difuzat numai in Ferma Animalelor, dar o s-o scot din calcul in acest articol destinat oamenilor.

Pe de alta parte, la un studiu mai atent constat ca pana si viata mea de semierudit contine o cantitate apreciabila din ingredientele deja mentionate, asa ca o sa ma multumesc prin a presupune ca spotul, si-asa destul de lung, n-avea cum sa includa si momentele in care eroul mergea la cursurile Facultatii de Filozofie. Invatamant seral, bineinteles, asta putand fi dedus si din faptul ca toate actiunile surprinse in clip se desfasoara in timpul zilei.
Si-acum o sa va explic de ce tot rationamentul de mai sus este lipsit de importanta. Pentru ca efectul pe care spotul il produce este de alta natura. Chiar daca multi vor face acest rationament, mai multi (printre care si primii) vor fi amuzati la sfarsit, vor privi cu placere de fiecare data clipul si vor iubi fara retineri porcul. La fel de multi vor folosi replica de final pentru a sublinia momente placute din viata lor (sau, ironic, pentru cele neplacute). Sunt prea multe lucruri pozitive in aceasta reclama pentru a mai acorda atentie unor speculatii de al caror profund adevar nici macar nu esti convins.

La sfarsit, sa canalizam entuziasmul spre realizatori si sa-i laudam pentru atentia cu care au tratat cele mai mici detalii, cele pe care le observa numai un ochi de comentator: pe cele doua panglici ale coroanei sta scris "Stapanu", respectiv "Lacrimi" si, dupa transformare, inscriptiile de pe perete devin "Legalize" (sic!) si "2Pac". Am spus devin pentru ca inainte scria altceva, mai precis "Fosila". Acum trebuie sa recunosc ca acestui ultim termen nu-i prea gasesc semnificatia. De fapt, una am gasit-o, insa cred ca e mai degraba rodul imaginatiei mele: m-a dus cu gandul la un muzeu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related