Gresit! In 2009, clientii au migrat spre metode de promovare mai apropiate de consumator, cum ar fi cadourile promotionale, lasand in plan secund canalele conventionale (reclame tv, online, outdoor), dupa cum se arata intr-un studiu Basis & Basis, companie intrata in 2008 pe piata autohtona, ca ramura a producatorului si importatorului numarul 1 in Grecia pe piata obiectelor promotionale.
Desigur, clientii au tinut la bani chiar si cand a venit vorba de investitiile in materiale promotionale, care au suferit diminuari de 40%. Intr-un cuvant, comportamentul clientilor in contextul crizei economice a fost unul caracterizat de prudenta.
Sebastian Muresan (General Manager Sistelse) a declarat pentru IQads: "Clientii nostri au reactionat diferit, unii au incercat campanii agresive, altii au avut alte abordari dar mentinand stilul si imaginea pe care le-au impus pana acum, iar majoritatea au incercat o scadere a consumurilor." Per total, aceeasi scadere resimtita la nivelul pietei, este vizibila in micro si in ceea ce priveste flow-ul din compania Sistelse. Astfel, jucator cu o experienta de 17 ani pe piata din Romania, specializat in productia de pungi personalizate, Sistelse a avut o cifra de afaceri cu 40% mai mica in 2009 decat in anul precedent.
Dar revenind la bugetul alocat de companii achizitionarii de produse promotionale, datele din studiul Basis & Basis arata ca miza investitiilor in promotionale este in 80% din cazuri "cresterea vanzarilor", iar in restul situatiilor este vizata "cresterea notorietatii brandului". Surprinzator este ca niciun respondent nu a ales varianta "consolidarea relatiei cu partenerii". Criteriile care determina decizia finala asupra comenzii sunt pretul in proportie de 60% si calitatea produselor in proportie de 40%. Cele mai cautate sunt cadourile office acestea devansand considerabil cadourile simbolice, intr-o eventuala ierarhie.
Interesul clientilor pentru acest canal de comunicare cu publicul, mai personal si mai direct este in crestere din ratiuni economice. Ca un exemplu al costurilor mici, acelasi studiu arata ca 20% dintre companii au alocat intre 2 si 5 euro pe bucata, 20% au comandat obiecte promotionale cu pretul intre 5 si 10 euro bucata, iar 60% s-au orientat catre produse de peste 10 euro bucata.
Totusi, companiile care produc si comercializeaza promotionale au o mare problema: fidelizarea clientilor. Seriozitatea in livrarea comenzii in termen, flexibilitatea managerilor companiei partenere dar si pretul sunt principalii factori care determina colaborea exclusiva cu un furnizor de materiale promotionale, dupa cum se arata in cercetarea intreprinsa de Basis & Basis. Mai ales ca, multinationalele care au participat la studiul Basis & Basis au declarat in proportie de 56% ca au un parteneriat de lunga durata cu un furnizor de promotionale, in timp ce 42% colaboreaza ocazional cu astfel de furnizori. Restul de 2% nu au apelat niciodata la serviciile unei firme de promotionale.
In general, argumentele care recomanda investitia in materiale promotionale sunt costurile mai scazute comparativ cu alte forme de promovare si gradul de memorabilitate a mesajului. Astfel, potrivit unui studiu Advertising Specialty Institute (ASI), 84% din consumatori retin numele brandurilor inscriptionate pe materialele promotionale, iar 42% din oamenii de afaceri au o perceptie mai favorabila fata de marcile cu care intra in contact prin intermediul acestor materiale.
De aceea, se preconizeaza ca in 2010, majoritatea companiilor isi vor majora investitiile in materiale promotionale in medie cu 10-15%, mai ales in virtutatea costurilor-per-expunere, sustin realizatorii studiului Basis & Basis. Studiul a fost realizat pe un esantion de 149 de companii multinationale si nationale cu diverse domenii de activitate, cifra de afaceri a acestora in 2008 fiind cuprinsa intre 1 milion si 3 milioane de euro.