2009 pentru TBWA
Acum ca am tras o linie sub 2009, pot spune ca se putea si mai rau tinand cont de cat de tare a fost impactata industria noastra de deranjul financiar cu care ne confruntam. Nu am mai reusit profitabilitate "de doua cifre" ca in anii precedenti insa am fost cu toti multumiti sa ne situam intr-o zona de profitabilitate pozitiva. Acest lucru s-a datorat unei performante bune de business per ansamblu agentie, insa in conditiile reducerilor masive (pe alocuri) ale bugetelor de comunicare, probabil ca nu ar fi existat fara o politica riguroasa de control al costurilor.
Multumesc fiecarui om din echipa TBWA pentru efort si pentru felul in care a inteles sa stranga randurile, astfel incat pe parcursul anului 2009, agentia sa nu piarda niciun client. Am reusit sa adaugam listei de clienti cateva nume: Otto, Memoplus - Walmark si un proiect european de anvergura din zona de formare continua, proiect pe care il consider ca fiind cea mai notabila realizare a agentiei pentru anul care a trecut. Din pacate, in urma unor intarzieri, se pare inerente atunci cand vine vorba de contracte derulate prin organisme ale statului, vom vedea ca si agentie efectele pozitive ale acestui proiect numai incepand cu primele luni ale acestui an, desi proiectul a fost submis inca din noiembrie 2008.
Salarii si cariera in publicitate
Anul 2009 a fost marcat de numeroase reduceri de personal si taieri de salarii. Nici noi nu am fost, din pacate, ocoliti si am fost nevoiti sa reducem din personal la jumatatea anului trecut pentru o mai buna calibrare a structurii agentiei la noile realitati reflectate de comisioane si fee-uri.
Pentru 2010 insa, avem planuri interesante de dezvoltare care includ printre altele o importanta sporita acordata factorului resursa umana. Ca prim pas, avem in vedere angajari substantiale pentru a asigura un nivel sporit de competenta si profesionalism clientilor si suportul necesar personalului existent al agentiei. Ca trend general al industriei, cred insa ca greul nu a trecut si ca vom confrunta cel putin pentru urmatoarele 6-8 luni cu o situatie asemanatoare anului trecut, pe fondul unei prudente excesive a clientilor care vor functiona in marea lor majoritate pe un model de worst case scenario si margin protection.
Pitch-urile lui 2010
In absenta unor greseli majore de agentie, pitch-urile mari cred ca vor fi o raritate in 2010, daca ne referim la clientii seriosi care vad in agentiile lor un partner de cursa lunga. Cu siguranta ca vor exista si clienti care vor incerca prin intermediul pitch-urilor sa reduca nivelul de comisioane platit agentiilor, insa sper ca acest lucru sa se intample cat mai rar, pentru a nu intra intr-o spirala descendenta a preturilor cu efecte negative atat in calitatea serviciilor oferite, cat si in calitatea vietii oamenilor din industrie.
Atentie sporita pentru business-ul existent in 2010
Tinand cont de gradul de incertitudine al pietei si al situatiei economice din Romania prefer sa nu arunc cu estimari de marime a pietei. Acest lucru nici macar nu mai este relevant, din punctul meu de vedere. Numele jocului in 2010 va fi atentia sporita acordata business-ului existent si asezarea pe o pozitie cat mai competitiva in asteptarea revenirii economice, atunci cand se va intampla ea.