S-a tot facut constatarea ca, de la o vreme, Cosmote se ia de piept cu Vodafone si Orange: din perspectiva numarului de abonati, a cifrei de afaceri si, nu in ultimul rand, a comunicarii comerciale. Se stie ca primii doi jucatori au forjat stilul (ajuns la manierism) al reclamelor alegorice, cu povestioare sezoniere care urmeaza sa fie explicitate in oferte propriu-zise pe ultimele secunde, cu glas duios-hazliu de Gruia Sandu.
Cosmote s-a desprins o vreme ca o alternativa (cine nu-si aminteste de Tara MMS-urilor?)... Pentru ca apoi sa decida adoptarea aceluiasi tone-of-voice cu al "colegilor mai mari" in ale telefoniei mobile. Departe de a-si propune sa evite confuzia, oamenii de marketing de la Cosmote pareau mai dihai sa o caute, sa o provoace, sa si-o asume. "De acum suntem si noi in liga intai", pareau sa spuna, "iata-ne indreptatiti la randu-ne sa propavaduim poporului telefonic pilde si invataminte despre comunicare, prietenie si pace in lume"... Publicitarii nou desemnati pe cont au vechime buna pe brandurile concurente; creativii au mancat ani de-a randul GSM pe paine si au adunat expertiza cat sa asigure campaniile pe un deceniu de acum incolo!
Meseriasilor de la Ogilvy, precum si comanditarilor care le-au ingaduit sa-si depaseasca standardele, le datoram aceasta mica bijuterie care e spotul Ninsoarea. O metafora in cascada (ca sa nu zic in "boule de neige") despre indeplinirea dorintelor, difuzata in preajma Sarbatorilor, fara insa a abuza de imageriile conventionale de sezon, ne arata cum un "tati" isi fericeste odrasla aflata in fata blocului, provocand o ninsoare din polistiren de pe terasa.
"Tati, ninge" spune copilul naiv si predispus sa perceapa latura fabuloasa a "lumii si vietii". Exclamatie care poate fi perceputa si ca enunt (subiect + predicat): caci, da, tati e cel "care ninge". Totul s-ar putea incheia aici, bine mersi. Dar... partea tare abia acum vine! Printr-o coincidenta "deloc intamplatoare", in chiar acel moment taticul de pe bloc sesizeaza surprins o ninsoare de si mai sus, din cer, de unde "ninge" marele Tati al nostru al tuturor, ca rasplata pentru gandurile bune cu care noi, copiii Sai de toate varstele, intampinam Craciunul.
Sunt rarissime in publicitatea romaneasca atari momente de creatie care frizeaza metafizica, reusind sa ne livreze, alaturi de informatia strict comerciala, si un mesaj spiritual autentic. Pacat ca realizarea spotului (proverbiala "executie") nu a izbutit sa-i redea pe de-a-ntregul intentiile sublime, ramanand undeva jos, la parterul productiilor de serie. Poate ca asa trebuie; poate ca asa s-a cerut; poate ca asa "vinde, tati"...
Comentarii