Cine isi mai aminteste prima reclama, de la mijlocul anilor '90, pentru berea Ciuc?! Era cu niste cavaleri barbosi, placati in zale, care ciocneau halbe in preajma unei cascade. Ei bine da: se evidentia beneficiul apei pure de Harghita, ingredientul-minune izvorat din muntii strabuni... Inainte de libatia finala, cu spuma berii-n barbi, mai avea loc o lupta in care vitejii bautori izgoneau niscai spahii (pesemne o alegorie pentru competitia cu Efes si Caraiman, licori turcite produse pe atunci la Ploiesti), cat sa prilejuiasca unul dintre acele sloganuri gen "Victorie totala", menite mai degraba sa-i insufleteasca pe dealeri decat sa ne faca pe noi, simplii bautori de bere, sa o bem. Alelei, feciorii mei: spotul era regizat de Sergiu Nicolaescu! Multa vreme marele public beraresc nu s-a prins ce e cu beneficiul "izvorului". Mesajul ii viza pe acei few care constientizeaza ponderea apei in gustul plenar al unei beri. Sa zicem ca nu venise inca momentul unor atari subtilitati.
Acum zece ani, berarii din Harghita devin parte a uneia dintre marile multinationale, iar Ciucul face pasul decisiv de la stadiul de marca locala la acela de brand national. Calea de comunicare aleasa se baza pe o situatie de "joc si voie buna" intre prieteni, deopotriva baieti si fete, care invarteau sticla ca sa vada cine are sa faca cinste cu urmatorul rand de beri. Cui ii poate parea azi o situatie-cliseu sa nu uite ca a fost printre primele serii de spoturi pe topicul comuniunii vesele, cu hohote la final, care aveau sa devina un mandatory in comunicarea berareasca de la noi. Sloganul ales, "Berea dupa bere e placere", parodia un proverb al bautorilor (despre "vinul dupa bere..."), dar a parut infinit mai serios si mai corporate decat una dintre strigaturile mesenilor din spot "Ciuc - inca una si ma duc!"...
Nu trebuie sa fii Djuvara ca sa-ti dai seama care dintre aceste claim-uri a intrat in istorie. Evident, sloganul care rimeaza cu brandname-ul! In scurt timp "Ciuc - inca una si ma duc!" intra in folclorul oral national. Ceva mai greu, sub presiunea evidentei, Witz-ul popular despre eterna "inca una" devine sloganul canonic al brandului. Si va fi mentinut ani de zile, fie si numai supraimprimat, in sezonul in care, la finalul unor spoturi comice (forjate pe tiparul consecintei extreme), un glas de chefliu-obosit spunea "Cand te simti atat de bine, nici nu stii cind trece timpul".
Intre timp, berarii harghiteni au mai tatonat piata cu Ciuc Black si Ciuc Premium; iar brand-ul a fost incurajat sa creasca, "o data cu tara", de la statutul de bere studenteasca la acela de bere a tinerilor middle class care se catara pe munte, ca sa-si bea berea favorita "numai in locatii selecte". Ei da, revine muntele, paraiasul, genunea... Si dispare hahaitul final si vorbele poporanesti. Merita spus: unul dintre avantajele rimei cu brandname-ul din sloganul cu "inca una" este acela de a diferentia definitiv brandul in memoria auditiva, in raport cu o alta "bere de la munte" cu nume mai mult decat similar - Ciucas.
Suntem azi intr-un moment in care diferentierea se face poate face net, prin pozitionare. Ciucul e definitiv Ciuc Premium si vizeaza un target rafinat, capabil in sfarsit sa surprinda pe propriile papile aportul unei ape de izvor in buchetul unei beri... la inaltime. Hop atunci si acest alert spot cu Expertii, care imbina stiinta cu sportul (si mereu proaspata muzica a trupei Canned Heat). Harghita e prezentata pitoresc ca "taramul celor o mie de izvoare", ceea ce prilejuieste ruta argumentativa a selectiei ("o apa dintr-o mie") si, in consecinta, jocul de-a gonit savanti trazniti prin padure, in cautarea izvorului ideal. Selectia stiintifica a apei e dublata de o selectie darwiniana a celui mai abil participant la cursa. Vedem cum ditai oamenii de stiinta isi fura eprubetele si-si fac branci printre stanci, mai ceva ca-n Wacky Races! Castiga cel mai simpatic dintre ei, un soi de Profesor Baltazar a carei eprubeta inaltata-n slavi se transforma inspre final in pahar-sonda, prilej de pouring shot si libatie berareasca (ingredientele obligatorii ale genului).
Totul ar fi perfect daca nu ne-ar bantui (pe unii dintre noi) amintirea altor experti berari, tot bondoci si barbosi, tot imbracati in halate albe si inarmati cu pipete: cei care testau celebrul PET-minune de la Bergenbier - ba daca pastreaza prospetimea berii, ba daca incape o minge de fotbal in el... Un sequel tarziu ne arata un astfel de Mos Retorta atestand minunea care i-ar fi facut fericiti pe Barbati de Ziua lor: faptul ca la robinetul din bucatarie curge Bergenbier! E adevarat, expertii Ciucului sunt o mie, sunt nemilosi (in numele stiintei) si sunt in aer liber.
Comentarii
in realitate, ideea nu este deloc nascuta in laboratoarele din Piata Romana, ci undeva...peste ocean.
Rog scriitorii de articole frumoase si elogioase sa se mai informeze un pic inainte de a se infierbanta. Mai exact, sa ne uitam un pic prin portofoliul unei multinationale care a realizat campaniile Budlight.
Acolo putem gasi o copie aproape fidela dupa campania Bergenbier-"oamenii de stiinta" /"expertii", facuta la noi cativa ani mai tarziu.Are chiar si un nume "Bud Light Institute" :) Acelasi laborator, aceleasi halate albe, idei si executii mai bune. Un exemplu aici: http://www.visit4info.com/details.cfm?adid=21038
Dragi "savanti" de pe la noi,mai invatati, invatati, invatati, ca aveti de la cine!
porumbel: Te rog citeste atent si nu pune de la tine. Nu am laudat o agentie anume. Nu am stabilit paternitatea unei idei. Nu am acuzat copiere. Am spus clar: baiul cu folosirea unor teme comune e posibila confuzie din mintea consumatorului. Am modalizat si am spus "unii dintre noi", admitand ca multi romani au uitat spoturile Berg. cu savanti. Admite si tu ca si mai multi romani nu stiu spoturile Bud si raminem prieteni. Saluta-l te rog pe Albert din partea mea.
si ce sens are sa iti explici intentiile cu care ai scris articolul?! le stim deja, ca doar nu suntem din aia care beau bergenbier in birturile din suceava.
cat despre faptul ca mi oferi prietenia , ma mai gandesc daca accept sau nu. prietenii nu se fac, se castiga, asa ca ...da i batai!
si...who the fcku is Albert!!!
din pacate nu ma cunosc cu padurar, mi-ar fi placut sa impartim nu tigarile, ci berea de la birt: in bucovina se gaseste o excelenta "bere de casa" nefiltrata, mai ales in zone rurale.
banuiesc ca ai scris articolul gandindu te la ei.
nu am nimic impotriva daca vrei sa critici o campanie si sa lauzi "subtil" o alta.inainte de asta, insa vezi daca ai ce lauda. campania bergenbier mi se pare a fi o copie rasuflata dupa budlight, asa ca nu are de ce sa faca spume ca, vezi doamne, i s au furat "savantii".
de nixxon (2009-12-02 14:14:15)
Stimati Domni,
Ati ciuntit piesa mea preferata, folosita in clipul publicitar "Ciuc-Expertii". Ati auzit de festivalul dela Woodstock de prin 69 si formatia Canned Heat cu piesa Goin'Up The Country?
Aveti dreptul sa folositi aceasta piesa? Ia sa studiez putin Legea drepturilor de autor sa vad ce masuri se impun!
Abia acum, acesl "ma duc" capata sens.Ca fundal sonor e buna o priceasna ca are autor anonim.