Daca sesiunea intai a conferintei Marketing Research 2010 a reprezentant ocazia pentru marketeri si researcheri de a dezbate procedurile de cercetare si totodata oportunitatea de a analiza studii de caz relevante pentru sublinierea importantei research-ului in activitatea de marketing, cel de-al doilea panel s-a focusat pe masurarea eficientei cercetarii online in comparatie cu cea offline. Principala preocupare a participantilor la dezbatere a fost sa descopere in ce masura pot fi noile metodologii de cercetare online alternative viabile la cercetarea clasica si caror tipuri de nevoi de marketing raspund.
In conditiile in care penetrarea internetului in mediul urban este de 59,9%, conform datelor oferite de Lucia Ciuca (Daedalus Online), cercetarea online devine un instrument ce tine de actualitate. Lucia Ciuca a mai vorbit si despre diferenta dintre panel online si baza de date. Spre deosebire de aceasta din urma, panelul online permite recrutarea subiectilor eliminand bias-urile, permite de asemenea o buna esantionare si beneficiaza de o rata de raspuns de peste 40%, a mai precizat aceasta.
A urmat prezentarea Ancai Fieraru (Director Executiv, eResearch Corp.) care a dus mai departe discutia privind diferentele dinre cercetarea online si offline, de aceasta data punand accent pe cercetarea calitativa. Si-a exprimat de la bun inceput convingerea ca nu le considera rivale, ci mai degraba complementare si a evidentiat punctele forte pe care le detin fiecare. Daca atunci cand vine vorba de online, costurile directe sunt mai reduse, flexibilitatea este sporita, arealul geografic vizat este mai amplu si pare a fi mai potrivit pentru subiectele delicate, offline-ul atinge categorii sociale care nu au acces la internet si pune in aplicare metodologii clasice care au trecut testul timpului.
Tot de la eResearch Corp., Loredana Manasia a descris in detaliu cum se desfasoara o cercetare calitativa online de tip focus-grup, facand si o simulare pentru a ilustra mai bine procesul. Subiectul a starnit discutii aprinse in sala, adeptii cercetarii traditionale venind cu cateva contraargumente. Ei au pus la indoiala capacitatea cercetarii online de a surprinde reactii nonverbale, dar reprezentantii eResearch Corp. au raspuns ca mediul online permite si focus-grup-uri pe sistem conferinta video, nu doar chat, cum a fost simularea prezentata in acest caz.
Matthew Dodd (Vice President, Research and Analytics, Nielsen Online, EMEA) a adus in discutie studiul de caz al campaniei pentru apa Evian. A oferit statistici si cifre in masura sa ne convinga de faptul ca online-ul functioneaza! A vorbit despre impactul pe care il are online-ul, prin componenta virala, in vanzarile offline. De asemenea, a adus in discutie metodele de masurare traditionale carora le lipseste de multe ori relevanta. De pilda, click-through rate nu ofera, in opinia sa, o masura a eficientei campaniei.
SMARK KnowHow Series este un eveniment organizat cu sprijinul Peroni, Savana, Rin Grand Hotel, Grafica si Tipar, Casa de Traduceri. Parteneri media: IQads, Business Standard, Money Express, The Money Channel, MONEY.ro.
Mai multe informatii pe Events.SMARK.ro