Inspired 2010, exercitiu aspirational pentru tinerii pasionati de urban art

Interviu cu Postumia Badiu (Modern Media Group)

Interviul asta e pentru tinerii cu potential. E ca sa vada ca nu sunt abandonati, ca sunt oameni carora le pasa ce ganduri le trec lor prin cap si ce viziune au asupra vietii, artei, lumii... Interviul asta e pentru ‚mai putin tinerii" blazati. Pentru ca se vorbeste mult despre cum nu mai exista valori autentice, sau modele demne de urmat si despre cum generatia tanara nu mai are prospetime si entuziasm.

Ei bine, Postumia vorbeste cu entuziasm, caldura si pasiune despre proiectul Inspired, comeptitie aflata la cea de-a treia editie si adresata tinerilor talentati care vor sa demonstreze de ce sunt in stare. Postumia spune lucruri de bun-simt si atinge o coarda sensibila, indiferent de care parte a baricadei te situezi: tanar sau mai putin tanar. Dar dincolo de discursul sentimental, ea nu uita nici de elementele legate de mundan, asa ca aminteste de succesele unor laureati Inspired din editiile trecute. Concluzia e simpla: Inspired poate constitui o rampa de lansare pentru tinerii talentati. Dar, atentie, desi, ce-i drept, parca e mai mare avantul daca pornesti la drum impulsionat de reusita la Inspired, competitia trebuie privita drept UNUL din multele momente cand trebuie sa demonstrezi ca esti prieten cu arta si ca muza inspiratiei te viziteaza des. Totusi, sansa nu e de neglijat si daca poti sa profiti de rascrucea asta de drumuri, fa-o! 

IQads: Ce crezi ca diferentiaza Inspired de celelalte initiative similare adresate tinerilor?
Postumia Badiu: Cred ca fiecare eveniment este unic din mai multe puncte de vedere, iar vizibile sunt in primul rand acele lucruri deosebite. Noua, tuturor celor implicati, ne place sa vorbim despre Inspired, si suntem foarte fericiti ca avem sansa de a lucra la acest proiect. Nu stiu daca acest lucru ne diferentiaza, dar cu siguranta ne da o stare de bucurie, de bine, pe care cu greu ne-o putem ascunde. Aceasta stare de bucurie este elementul cel mai special.
Ea este produsa de sprijinul cu care putem dezvolta acest proiect, care creeaza o puternica legatura intre mediul universitar si cel a profesionistilor din domeniul artelor frumoase. Este sprijinul universitatilor si al profesorilor, care sunt extraordinari si ne sustin prin toate mijloacele, al studentilor, care ne uimesc de fiecare date cu ideile lor proaspete, si al firmelor, care dau premii, chiar daca ar avea motiv sa spuna "acum e criza".. Poate ca aceste lucruri vin aproape de la sine, pentru ca am cautat sa cream o apropiere intre toti cei implicati: Inspired e singurul concurs care se duce fizic la studenti "acasa", in universitatile si campusurile din toata tara, si comunica cu ei direct, fara filtrul de PR. E un efort care merita, pentru ca am ajuns sa ne cunoastem bine, exista incredere si transparenta. Credem ca un concurs online trebuie sa aiba si o componenta fizica vizibila. Studentii stiu cine este in spatele proiectului, lucru care le da incredere, iar noi aflam ce anume isi doresc.

O alta particularitate este faptul ca Inspired nu premiaza un moment, fie el de varf, din creatia unui tanar student, ci ii deschide drumul catre performante in profesie, prin premii care sa-l ajute sa devina ceea ce, in fond, isi doreste: un bun artist, fotograf, designer, arhitect, scriitor ... Parafrazand un cunoscut proverb chinezesc, ei sunt oamenii infometati, carora noi le punem in mana unditele.
Un premiu Inspired nu e momentul unui bilant, ci un inceput de drum. Si prin aceasta atitudine, tot concursul devine un exercitiu aspirational, plin de creativitate si inovatie.

IQads: Concursul a luat amploare anul acesta. Editia din 2008 avea doar trei sectiuni: Fashion Design, Fashion Photo, Commercial Architecture. Iar anul acesta au fost introduse categoriile Accesories, Dramaturgy si Graphic Design. De ce ati ales aceste domenii si care e scopul pe termen lung de dezvoltare a evenimentului?
Postumia Badiu: Noi suntem comunicativi si vorbim cu oamenii din lumea artelor frumoase: am avut parte de critica, dar si de lauda si de dorinte. Si una dintre intrebari a fost: De ce nu includem si alte domenii? Evident, unii au venit cu propuneri concrete. Si acolo unde a existat entuziasm puternic, unde am reusit sa constituim un juriu de exceptie si sa stabilim o colaborare buna cu facultatile din Romania, acolo am pornit la drum si am introdus o noua categorie.
E o dezvoltare fireasca, catre domenii la fel de creative ca cele ale editiei de anul trecut. Dramaturgia este o categorie care ne deschide un segment-tinta pe care il abordasem doar indirect cu sectiunea Photo: litere / film. De data aceasta, intram pe usa din fata.

Design-ul este un domeniu prea vast, pentru a putea fi cuprins intr-o singura sectiune. Si inca n-am epuizat toate directiile: designul interior si design-ul de obiect sunt teme de gandire pentru anii viitori. Scopul pe termen lung? Cresterea evenimentului, in primul rand prin calitatea lucrarilor depuse de competitori, dar si cu sectiuni de concurs noi, ca numar de parteneri, premii, si ca numar de lucrari depuse. Ne dorim ca Inspired sa sprijine curajul tinerilor talentati, sa deschida multe ferestre pentru a arata ce pot facultatile din Romania, sa castige notorietate nationala si internationala. Dar in primul rand, scopul pe termen lung, acelasi cu cel initial, este sa dam tinerilor un "sut prietenos in fund" sa-si arata lucrarile intr-un mediu competitiv si prietenos.

IQads: Cum a evoluat Inspired ca numar de inscrieri in concurs de la an la an? Ce puteti sa ne spuneti de noile categorii introduse ca feedback din partea participantilor?
Postumia Badiu: Am pornit in 2007 de la circa 100 de concurenti inscrisi la toate cele trei sectiuni, in 2008 numarul total s-a triplat, iar anul acesta contam pe 500 de inscrisi la toate sectiunile. Un feedback excelent (si previzibil) a produs sectiunea de Graphic Design.
Inspired Accessories si Inspired Dramaturgy abordeaza domenii de nisa, in care ne intereseaza in primul rand calitatea lucrarilor inscrise. Numarul participantilor nu este cel mai important lucru pentru noi, pentru ca oricum ne adresam unor domenii de nisa: vizam artele frumoase, nu cautam productie de serie, si de multe ori gasim lucruri unice, spectaculos de frumoase. Dar pot sa va spun ca temele date, componenta juriului, conceptia site-ului si premiile oferite au generat un feedback excelent din partea celor vizati si implicati intr-un fel sau altul in concurs.

IQads: Cum crezi ca se impaca spiritul liber al artistului cu incorsetarea unor rigori de concurs? Chiar se poate "face arta (in adevaratul sens al cuvantului) pe o tema data"?
Postumia Badiu: Inspired este un concurs de idei si, ca orice competitie, isi defineste propriile criterii de evaluare. Rigorile sunt mai degraba de ordin tehnic, temele sunt generoase, iar expresivitatea si originalitatea reprezinta avantaje, nu dezavantaje. Lucrarile trebuie insa sa aiba un punct comun - tema, pentru a putea fi clasificate corect. Iar domenii precum graphic design sau arhitectura, functioneaza pe baza de proiecte, au idei la baza, puncte de plecare, repere. Inspired e, in fond, replica unei situatii cu care te intalnesti in profesie - idee, conceptie grafica, executie, prezentare de proiect, deadline si rezultat. Un artist este intodeauna liber, insa de cele mai multe ori are restrictii date. Cand lucreaza pe panza, insusi materialul defineste o restrictie. Michelangelo avea o tema data cand picta la Vatican, dar pornind de aici, si-a creat propriile libertati in Capela Sixtina. Noi vedem tema data mai degraba ca pe o panza goala, ca pe o invitatie deschisa adresata spiritului liber al artistului.

IQads: Care din domeniile creative de la noi consideri ca sunt cu adevarat competitive, si de ce?
Postumia Badiu: "De la noi" inseamna in ziua de astazi o lume deschisa, eliberata, ca in concursul nostru de prea multe bariere, precum costuri de transport sau materiale. Am vazut tineri talentati care s-au format in Romania in toate domeniile, reusind la noi, si in lume. Poate fi vorba de un fotograf sudamerican in Romania, o tanara designerita in Milano, sau o tanara scriitoare cu piesele ei in Germania, Franta, Anglia, Olanda...
Cred ca avem un potential inca nefructificat in toate domeniile pe care Inspired le abordeaza. Exista excelente performante individuale care ne recomanda ca oameni de creatie, mai putin "de sistem". Competitivitatea se construieste pe mai multe paliere - educatie curiculara si ... extracuriculara, ierarhii bazate pe meritocratie, capacitatea de absorbtie in economie a tinerelor talente, si nu in ultimul rand, resursele financiare din fiecare industrie in parte precum si felul (transparent, coerent) in care sunt alocate. Peste toate acestea, cred ca, competitivitatea, in orice domeniu si oriunde, implicit si in Romania, poate fi determinata si de o stare de spirit indusa de respect reciproc si asumarea colectiva a unui set clar de valori.

IQads: In ce masura artistii se pot sustine financiar exclusiv/in mare parte din produsele creative pe care le produc? Exista domenii creative la noi in care acest lucru se produce in mod frecvent sau mai des?
Postumia Badiu: Anii trecuti au adus o mare transformare in bine! Performantele sunt individuale, dar Romania nu este, inca, o societate care sa-si intretina la un nivel decent artistii. Sigur, arhitectii au reusit sa se sustina financiar mult mai repede ca in anii 90, graphic designerii lucreaza inca de pe bancile facultatii "in sistem", dar un creator de bijuterii sau un fotograf trebuie sa o ia de la inceput, timp de multi ani, cu fiecare lucrare produsa. In cazul lor, istoricul si experienta sunt mai putin relevante.
Debutul este, insa, extrem de dificil, in toate domeniile. Un student sau absolvent de design vestimentar, de exemplu, fara nici un fel de resurse financiare nu ar avea cum sa creeze colectii, indiferent de talent, si isi amana debutul sine die. Iata unul din motivele pentru care organizam Inspired.

IQads: Vad ca in fiecare an va schimbati identitatea vizuala? Care e ratiunea din spatele acestor schimbari si cine s-a ocupat anul acesta de rebrandingul la nivel vizual?
Postumia Badiu: Inspired este un eveniment anual, cu un ciclu definit. Nu organizam "a treia editie", ci "Inspired 2009", "Inspired 2010" etc. Este un concurs de idei, care vine in fiecare an cu idei noi, care se bazeaza pe si creeaza emulatie.
In 2009, imaginea INSPIRED e rezultatul unei schimbari complete a designului, cu un look curat si forme puriste, realizat pro bono de echipa condusa de Andrei Robu, lead designer & partner la Acme Industries.
Andrei Robu reprezinta, datorita experientei sale, atat un consultant de valoare pentru imaginea INSPIRED, cat si un model pentru tinerii pasionati de domeniile in care concursul activeaza.
El reprezinta cu acuratete ceea ce dorim sa realizam cu INSPIRED: un om talentat, pasionat de munca sa, care si-a fructificat calitatile si transforma deja, prin realizari concrete, una din industriile creative din Romania. Este o colaborare fireasca si cu ajutorul echipei de la Acme Industries, INSPIRED vorbeste publicului sau pe doua paliere, emotional si pur estetic, in publicatiile de nisa, cultura urbana si lifestyle, in mediul online si outdoor din Romania.

IQads: In ce masura poate fi considerat Inspired o rampa de lansare pentru un tanar talentat?
Postumia Badiu: Anamaria Pop - tanara absolventa in 2007, in 2008, pe podiumul Iasi Fashion Week cu o colectie proprie, iar acum designer al colectiilor Nichi Fashion. Anca Ioana Petrea - tanara absolventa in 2008 - creeaza colectii pentru Bad Axel. Alexandru Matusciac, castigator al Fashion Photo in 2008, s-a lansat in fotografia profesionista. Balint Erdely a expus anul acesta pentru prima oara la Bucuresti, la Anaid Art Gallery. Vlad Muresan, castigator al Inspired Architecture 2007, penduleaza intre proiectele sale din Cluj, Baia Mare, Bucuresti sau Iasi....
Premiantilor sai, Inspired le-a dat un impuls decisiv in cariera si le-a aratat ca alegerea profesionala facuta de ei la inceputul studiilor este corecta. Sunt oamenii potriviti la locul potrivit. Daca multiplicam exemplul lor, atunci Romania ar putea deveni tara aceea la care visam cu totii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related