Andrei Nica: De multe ori, calupul publicitar e mai slab decat filmul cu Van Damme pe care-l intrerupe

Interviu cu Andrei Nica (Sendal.ro)

Daca saptamana trecuta ne intrebam care au fost efectele crizei asupra productiei publicitare, saptamana asta incercam sa aflam daca recesiunea si-a lasat amprenta si pe spoturile pe care le vedem in calupul publicitar. Andrei Nica ne-ajuta sa facem o analiza rapida a pauzei publicitare si sa ne imaginam cum vor arata spoturile tv de anul viitor.

IQads: Andrei, s-au mai relaxat deadline-urile de cand cu criza? E de lucru in postproductie?
Andrei Nica: Criza... evident cuvantul cheie de pornire, sa fim in trend :) Deadline-urile le tratez ca atare, nu mi-am schimbat modul de lucru din cauza crizei.. cred ca cel mai important e sa nu te darame furtuna. Au fost mai putine deadline-uri si am avut mai mult timp sa ma ocup de proiecte personale... ceea ce e (si) bine. In post-productie am lucrat mai putin anul acesta, in schimb m-am bucurat ca am avut mai multe proiecte de grafica TV... munca mai creativa.

IQads: Pe ce fel de proiecte ai lucrat in ultima perioada?
Andrei Nica: Cum spuneam, multa grafica TV... am creat pachetele de identitate pentru posturile "CineStar", tot grafica de post pentru Zone Europa (din Marea Britanie, Polonia), am lucrat grafica la "Copiii spun lucruri trasnite", "Comunism pe burta goala" si, mai recent, "Aruncati din tren". Sunt proiecte la care am lucrat cu mare placere.

IQads: Ai facut si spoturi? Cum ti se par spoturile din calupul publicitar?
Andrei Nica: Am facut efectiv un singur spot anul acesta, la Dicarbocalm (cu Rollin), am mai adaptat cateva straine pentru Romania si am contribuit cu elemente ca packshot-uri sau animatie 3D la unele si altele... majoritatea din zona farmaceutica... cred ca ne-a imbolnavit criza: s-au inmultit spoturile la medicamente. Recesiunea, criza, sunt brand-uri excelente. Si ele se vand cu publicitate austera, bugete de criza si "actori" panicati. Tarife de criza, preturi de criza... temele anului. Par niste slogane ieftine, dar au fost foarte eficiente. Au vandut mult, ieftin si prost. In conditiile astea, ma bucur ca anul acesta am facut parte mai putin din "trend". Un calup publicitar pare ca un film care intrerupe alt film. Majoritatea spoturilor parca sunt unul si acelasi. De multe ori, calupul publicitar e mai slab decat filmul cu Van Damme pe care-l intrerupe...

IQads: Influenteaza criza trendurile care apar? Cum crezi ca vor arata spoturile publicitare anul viitor?
Andrei Nica: Criza ar fi trebuit sa faca piata mai concurentiala si sa creasca nivelul lucrarilor, nu sa-l scada. Nu ma bag la analize si unde nu ma pricep, asa ca, sper sa arate mai bine spoturile anul viitor. Cu putine exceptii, nivelul acum mi se pare foarte jos. Bugetele mici ar trebui sa creasca nevoia de post-productie, de grafica, de animatie pentru ca foarte multe target-uri ar putea fi tintite mai usor, mai ieftin si cu lucrari de calitate. Din pacate, inca simt mentalitatea ca un spot nu e serios daca nu filmam pe pelicula si cu desfasurari impresionante de forte, detergentul curgand in tavita masinii de spalat... Sper sa schimbe criza (macar putin) acest trend, si, sub acoperirea bugetului mic sa acceptam mai usor digitalul, creatia, publicitatea creativa.

IQads: Ce s-a schimbat in cerintele clientilor care vin la tine? Vin brief-uri mai putin sofisticate, mai scurte, mai stricte?
Andrei Nica: Am remarcat brief-uri mai simpliste, uneori chiar propuneau filmari din banci de imagini. E clar: toate au label-ul "acum cu mai multa economie"... Cerintele sunt simple: preturi mai mici, munca mai putina. Suna a slogan electoral, ca tot e momentul... Munca mea este de creatie. Si aici nu conteaza asa mult tehnologia, criza, brief-ul. Job-ul meu este acelasi. Incerc sa vand creativitate si solutii creative. Nu am abordat niciodata proiectele dintr-o perspectiva tehnica: lucram asta in cutare soft. Gandesc un concept si caut cea mai buna solutie sa-l realizez. Clientii ar trebui sa profite de asta pentru ca, la finalul calculelor, vor iesi mai bine.

IQads: Cand vorbim de efectul crizei asupra creativitatii, parerile sunt impartite. Unii spun ca recesiunea inhiba ideile creative, pt ca nu sunt bani pt a realiza ceva tare, altii spun ca, tocmai, criza incurajeaza creativitatea, cu bani putini poti valorifica o idee puternica. Cu care varianta esti mai de acord?
Andrei Nica: Creativitatea este samanta din care creste un proiect, nu proiectul in sine. Este banul de aur, nu banii pe care trebuie sa-i castigi din munca. Nu vad de ce criza ar trebui sa inhibe creativitatea. Daca ai bani putini, cauti solutii mai simple, nu mai simpliste. Cauti sa-ti exprimi ideea prin mai putine mijloace, dar mai eficient. Si acesta este un proces creativ in sine.

Personal, cred ca am avut un an creativ - si inca nu s-a terminat. Important e sa nu fi disperat. Creativitatea ar trebui sa fie dat-ul de baza pentru a activa in publicitate, arta, entertainment - indiferent de buget... la fel cum unui sportiv ii trebuie anumite calitati fizice, fara care pur si simplu nu poate concura. As vrea sa pot sa spun ca munca mea consta in a face din rahat, bici... adevarul insa, este ca, in realitate, facem bici din nimic. Asta e partea frumoasa a acestui job. Cum sa nu vrei sa fii creativ?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related