De foarte mult timp nu m-a mai entuziasmat o reclama vazuta la televizor atit de mult precum a facut-o ultimul spot Sprite. Si tocmai de aceea am cerut dispensa de la stapinire, sa pot sa-l laud cu toata gura, desi nu este un produs romanesc, ci argentinian.
Fiind o tara semibananiera, televiziunea e de cele mai multe ori un prilej de inlacrimare subita, cu exceptiile de rigoare, desigur. In alta ordine de idei, ciclul unei reclame imi pare foarte lung, astfel incit te saturi cu adevarat si de cele mai interesante reclame, pina in momentul in care apare o executie noua.
Asa am ajuns sa-mi para un fapt de-a dreptul remarcabil sa vad la tv un spot care sa ma surprinda atit de placut, incit a doua zi sa dau telefon sa fac rost de el si sa il trimit tuturor colegilor pe mail. E ceva, de vreme ce n-am mai facut asa cu nici un spot vazut la tv.
Corpul delict
Adaptat si scurtat putin dupa un spot din Argentina, varianta difuzata la noi continua in mod exemplar ideea Sprite, pe care cel mai sintetic eu o inteleg prin: "Cut the bullshit. Quench my thirst".
De aceasta data, mesajul a fost putin "pervertit", iar Sprite isi asuma un rol pseudo-social foarte puternic, fara insa a cadea intr-un mesaj sobru. In fond totul e o minciuna, un paravan, dar e una dintre cele mai ingenios orchestrate. Iar acum, cind se folosesc de o sinceritate atit de profunda incit devine dezarmanta si cucereste prin prospetimea ideii si prin caracterul amuzant, eu unul am inghitit momeala din prima clipa si analizind-o constat ca ma prinde si mai mult.
Vorba dulce, suc aduce
E unul din acele spoturi care involuntar mi-au provocat o reactie de invidie. In fond e o idee foarte simpla si pentru o clipa m-am intrebat plin de ciuda de ce nu am avut-o eu. Mi se intimpla destul de rar asta, poate pentru ca inca imi astept rindul la prima idee a carierei.
In spaniola in original, vorba dulce suna "Las cosas como son". Varianta romaneasca imi pare, inevitabil poate, una mult mai buna. "Spune pe bune" mi se pare si direct, si clar, suna si bine. Are o forta data de adresarea directa, de imboldul pe care il da, superioara celei din spaniola, care nu face decit sa ne "prezinte" ceva.
Dar cel mai mare atu al acestui spot este universalitatea mesajului sau. Toti barbatii am fost in situatiile despre care vorbesc imaginile. Toti am vrut sa tinem o fata in brate in masina numai ca sa-i simtim formele. Iar confruntati cu evidenta am privit vinovati in alta parte pentru ca ne simteam vizati in mod direct.
Acesta este un fapt exceptional ca tot publicul sa rezoneze la mesajul reclamei. Si ce e de admirat in plus este prospetimea punctului de vedere. E evidenta intruchipata, atit pentru baieti, cit si pentru fete, ca atingerile aparent inocente au de fapt un substrat mult mai profund si ca scopurile tuturor sint de cele mai multe ori mult mai prozaice si mai "carnale".
Desigur, ramine intrebarea daca e suficient sa mergem sa si cumparam Sprite, dar asta este o alta discutie.
Situatia dulce, ris aduce
Urmau inca 4 situatii, cea cu tipul pe umarul caruia plinge domnisoara, cea cu fata accidentata la patinaj si cu baiatul care se misca linga ea la fel ca un ciine in calduri, cea cu cel care o ajuta pe fata sa-si aleaga rochia si, ultima si probabil cea mai amuzanta, cea cu tipul care ia sticla de Sprite din mina fetei, se intoarce si linge lacom sticla acolo unde a atins-o fata.
Intr-un fel mi-a fost clar din primul moment ca spotul nu e facut la noi, dupa tipul actorilor. In mod evident nici unul nu avea fizionomie de roman, si nu spun asta intr-un mod peiorativ, ca si cum romanii au o fata standard. Iar jocul lor mi se pare exceptional si cred ca asta se datoreaza in primul rind faptului ca au sansa sa se exagereze putin pe ei insisi. Nu trebuie sa joace un rol, pur si simplu ei sint protagonistii, ei insisi.
Destul cu laudele. De-abia astept saptamina viitoare sa gasesc un nou candidat pentru topul meu. Raul invinge intotdeauna.
Nu stiu daca pot sau vreau sa va spun sa beti Sprite, dar vreau cu siguranta sa va spun: Cautati spotul Sprite si bucurati-va de el, ca unul asa de bun si proaspat vine mai rar pe micile ecrane.