Cum functioneaza IQads Kadett

Buzz cu Costin Radu (Managing Partner, IQads / SMARK)

IQads: S-a lansat IQads Kadett, o platforma de orientare a tinerilor aspiranti la o cariera in marcomm. Care este conceptul de la care ati pornit cand ati inceput sa lucrati la proiect?
Costin Radu: Cred ca IQads Kadett nu este neaparat o platforma de orientare a tinerilor aspiranti. In sensul ca "orientarea" nu e deloc cel mai potrivit cuvant pentru a-l descrie. Proiectul isi propune mai degraba, decat sa-i orienteze, sa-i ajute pe studenti sa acumuleze argumente in demersul lor de a incepe o cariera. Si proiectul nu este numai pentru tineri. El se adreseaza in aceeasi masura si companiilor interesate, la un moment dat, sa recruteze. Practic, este un serviciu oferit tinerilor prin intermediul caruia ei pot verifica apropierea profilului lor de personalitate cu profilul ideal al unor familii de meserii din marketing si comunicare si un serviciu oferit companiilor care isi doresc sa recruteze. In pararel, proiectul presupune din partea noastra un efort sustinut de contributie la pregatirea tinerilor.

IQads: Ce inseamna argumente pentru a incepe o cariera? Poti sa explici pe scurt?
Costin Radu: Filosofia proiectului e simpla. Sansele ca un tanar sa reuseasca intr-o meserie sunt cu atat mai mari cu cat se hotaraste mai devreme ce meserie vrea sa faca, depune efort in directia aleasa si are si o personalitate care-l recomanda pentru meseria respectiva. Nu spunem ca nu exista si exceptii, spunem doar ca sansele cele mai mari ca asta sa se intample la un nivel satisfacator exista atunci cand tanarul se hotaraste devreme.

Cu alte cuvinte, proiectul ii targeteaza pe acei tineri care s-au informat si inteleg deja cu ce se mananca meseriile din marketing si comunicare. Prin urmare, ei au ales deja ce vor sa faca si nu le e indiferent ca vor ajunge sa fie marketing executives, account executives sau copywriteri, orice numai sa lucreze undeva. Dupa ce s-au decis, noi le oferim acest test psihologic care poate sa le spuna cat de usor le va fi sa practice meseria pe care au ales-o. Daca testul ne indica noua faptul ca au un profil foarte apropiat de ce se cere in meseria respectiva, incercam sa-l tinem aproape pe respectivul tanar contribuind la pregatirea lui. Cum? Fortandu-l prin intermediul platformei online sa-si creeze un portofoliu, facilitand accesul la carti, training-uri sau la diverse alte beneficii pe care noi, IQads, le putem oferi, singuri sau cu ajutorul partenerilor proiectului. In paralel, oferim catre companii un tool de recrutare.

Astfel, daca o agentie vrea un strategic planner sau o companie vrea un marketing executive sau un PR executive (chiar si doar pentru un internship), noi ne uitam in baza de selectie IQads Kadett, ii alegem pe cei care au personalitatea potrivita pentru jobul respectiv, ne uitam la experienta profesionala anterioara, ne uitam la portofoliile lor, evaluam respectiva persoana si, abia apoi, o recomandam. Judecand dupa criteriile pe care le avem la dispozitie pentru a face recomandarea, nu cred ca ma pripesc in a spune ca am creat pentru companii cea mai completa si relevanta modalitate de head hunting pentru marketing si comunicare.

IQads: Ce inseamna ca o persoana e potrivita cu ce se cere in meseria respectiva?
Costin Radu: Testul pe care il folosim verifica 30 de fatete ale personalitatii umane pe care le suprapune cu profilul ideal al meseriilor din marketing si comunicare, cele create de D&D Research. Ca sa-ti dau un exemplu sa intelegi cum functioneaza, este clar ca un client service bun trebuie sa fie, printre altele, stabil emotional si mai putin inclinat sa incerce sentimente precum frustrarea in fata unui refuz. Altfel cum ar reactiona cand un client refuza a patra propunere de campanie? Cum e la fel de clar ca pentru a avea un job intr-un departament de creatie trebuie sa stai bine la capitolul "fantezie". Testul are si o limita. El nu ne poate spune, daca ai obtinut un scor mic, ca nu esti potrivit cu meseria respectiva. S-ar putea sa ai alte calitati, pe care noi nu le testam, care te recomanda pentru respectivul job.

Ce ne poate spune noua testul cu certitudine este ca sunt sanse foarte mari ca, cel putin la capitolul personalitate (pentru ca alte aspecte le verificam ulterior in interactiune directa), daca ai un scor mare de apropiere fata de profiul ideal al meseriei, sunt sanse foarte mari sa fii foarte potrivit cu respectiva meserie. Sigur, personalitatea nu este singurul argument pe baza caruia se face o recomandare. Insa este o indicatie in plus, care micsoreaza sansele unei recrutari gresite, costisitoare si daunatoare si pentru tanar si pentru companie.

IQads: Deci, daca pic testul nu inseamna ca nu sunt bun de nimic?
Costin Radu: Exact asta explicam. Ca testul ne indica noua ca, daca ai un scor mare, sunt sanse foarte mari sa ai personalitatea potrivita pentru o meserie sau alta. Nu ne spune invers. Ca daca ai un scor mic, nu poti face cu succes una din meserii. E si normal. S-ar putea sa ai calitati, pe care testul nu le citeste, care sa te recomande pentru meseria respectiva. Ce stim insa cu siguranta este ca, tanarului care a obtinut scoruri bune in ceea ce priveste cele 30 de fatete ale personalitatii ii va fi usor sa-si puna in valoare calitatile intr-o meserie sau alta. De aceea, il si admitem in proiect. Plecam de la premise pe care ne putem baza. Luand in considerare si alte argumente care il recomanda, daca se va potrivi cu o companie la un moment dat, le vom media intalnirea. Daca nu vom reusi sa facem asta, macar vom contribui prin ce facem in proiect la formarea respectivului tanar. Avem un istoric in acest sens prin proiectul Atelierele ADfel, care a fost si sursa de inspiratie pentru a crea IQads Kadett.

IQads: In urma proiectului, cati tineri va doriti sa angajati?
Costin Radu: Sa fie clar. Noi nu promitem angajarea nimanui. Pentru ca asta nu depinde de noi. Ce facem prin proiect este sa crestem argumentele pro pentru cariera pe care tanarul si-a ales-o. Fapt ce conteaza la angajare. La un interviu, daca un cadet IQads este intrebat "ai experienta? ce crezi ca te recomanda pentru a fi strategic planner?", el nu mai este nevoit sa dea din umeri sau sa raspunda ceva incurcat, ci poate arata un portofoliu de idei de planning, pe care l-a creat asistat in cadrul proiectului, pe baza unor brief-uri si poate arata un test psihologic, care cu siguranta va fi o indicatie asupra personalitatii respectivului tanar. In felul asta si cel ce recruteaza se poate baza pe ceva mai mult decat pe un CV si un interviu. In plus, ne vom stradui sa obtinem oportunitati de internship. Insa daca un tanar pe care il recomandam pentru un internship ajunge sa ramana intr-o companie sau nu, depinde strict de el si de angajator.

IQads: Spune-mi te rog, care sunt provocarile pe care le-ati intampinat pe parcursul pregatirii IQads Kadett?
Costin Radu: Provocarea cea mai puternica cred ca abia acum incepe. Romania e o tara de sceptici, care nu cred pana nu vad. Va trebui sa convingem pe toata lumea ca proiectul chiar e "pe bune" si ca incercam sa facem ceva util tuturor. Adica sa construim un cadru in care tinerii admisi in proiect castiga experienta relevanta inaintea angajarii si acumuleaza argumente in demersul lor de a incepe o cariera. Apoi, sa-i recomandam pe acesti tineri catre companii. Stim ca nu e simplu, stim ca va fi greu, dar asta e. Ne-am asumat proiectul si stim ca nu se va intampla totul peste noapte. Munca abia acum incepe cu adevarat. Vom comunica tot ce vom reusi sa facem.

IQads: De ce costa 200 RON sa dai testul?
Costin Radu: Din pacate, banii sunt intotdeauna un subiect delicat si vor genera comentarii. Am vazut ca au aparut deja reactii legate de faptul ca noi cerem taxa tinerilor pentru a da testul. Oamenilor, e normal! Nu obligam pe nimeni sa dea banii respectivi, nu ii furam, nu intentionam sa pacalim pe nimeni. Dimpotriva. Oferim un serviciu la care muncesc foarte multi oameni care trebuie platiti. Te-ai intrebat de ce nu cumparam napolitane pe gratis de la magazin? Sau pufuleti? Sau pufarine? Pentru ca cineva munceste si vrea bani in schimbul muncii sale. Exista perechi de pantaloni pentru tineri care costa mai mult de 200 RON. Unii tineri aleg sa le cumpere, altii nu. Fiecare isi face propriile calcule. Si cumpara sau nu. Si in cazul nostru, oricine poate evalua ce facem. Daca e de parere ca facem bine, perfect. Ii multumim si promitem sa nu dezamagim. Daca e de parere ca nu facem bine, la fel de bine.

Da, e trist ca unii nu isi permit. Am creat acum doi ani Atelierele ADfel, un proiect pe care il oferim pe gratis tinerilor. An de an. Pe masura ce inaintam, noi vom incerca sa facilitam accesul si in IQads Kadett si celor care nu isi permit sa plateasca respectivii bani. Si chiar promitem sa o facem, in diverse modalitati. Dar nu avem cum, tocmai noi, in toata tara asta sa rezolvam problema banilor. Ne-am propus insa sa punem pe picioare acest proiect. Gandeste-te ca si pentru noi proiectul este o investitie de timp, resurse si bani. Ca sa facem acest proiect, noi am gasit aceasta formula. Daca cineva gaseste o formula mai buna, mai eficienta financiar, care ofera totul gratis, e liber sa o faca, ii uram mult succes. Noi incercam sa facem ceva. Da, poate ca se putea si altfel. E simplu de spus asta din exterior. Insa e pacat sa nu avem rabdare cu un proiect care porneste de la cele mai bune intentii.

IQads: Cat a durat sa puneti pe picioare acest proiect?
Costin Radu: Ideea a aparut la finalul anului trecut si se lucreaza in ritm sustinut la proiect din luna ianuarie cand am adus-o alaturi de noi pe Adriana Lungu, project managerul IQads Kadett. Adriana avea background-ul necesar in interactiunea cu studentii si a fost persoana potrivita pentru a se ocupa de proiect. Prin urmare, se implineste aproape un an de munca sustinuta.

IQads: Au mai existat initiative similare in Romania sau in strainatate?
Costin Radu: Ar fi exagerat sa zic ca nu exista initiative in aceeasi zona. Insa, din cate stim, nu exista niciuna care are o structura identica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune


Comentarii

Vlad Stoiculescu
acum 15 ani
Just a little question : Cat timp aveti de gand sa tineti proiectul in picioare ?


Branded


Related