Nu exista raspunsuri corecte sau incorecte la angajare. Exista doar asteptarile angajatorului, diferite de la o agentie la alta si de la un departament la altul. Cele scrise mai jos nu sunt decat o mostra de subiectivitate, rog a se trata ca atare.
Referintele.
Recomandarile de la persoane in a caror obiectivitate am incredere nu inlocuiesc work-ul, dar ajuta extrem de mult. Mai degraba cumperi un produs recomandat, decat unul despre care ai citit o brosura.
Scrisoarea de intentie.
Seteaza prima impresie, ceea ce e bine. 90% din scrisori contin citate din celebra fraza "sunt o persoana muncitoare, sociabila si creativa". E foarte bine cand scrieti asta. Ma scutiti de efortul de a citi mai departe.
O scrisoare nepersonalizata e semn de spam. Nu ma intereseaza cei care cauta doar un loc de munca. Exista locuri de munca in multe alte meserii si-n multe alte agentii.
O scrisoare interesanta nu e suficienta, asa cum nu e suficienta o idee buna o data la trei luni, cand proiectele curg unul dupa altul. Adaugati exemple care sa justifice bombasticele laude. Niciodata nu voi chema pe cineva la interviu doar pentru o epistola sfasietoare. Chiar daca am plans.
CV-ul.
Se citeste in diagonala. Caut experienta relevanta pentru mine. Premiile conteaza doar insotite de un portofoliu bogat si variat, pe proiecte reale. Trebuie sa vad si niste flyere, nu doar cele doua Luerzere care au luat cinci trofee. Daca nu le vad, voi presupune ca unele proiecte sunt considerate mici si neimportante. Ma feresc de vanatorii de premii, care trateaza sapatul zilnic cu scarba si superficialitate.
Mult text denota lipsa de concizie. Litere mancate = exigenta zero. Interesul meu (atat cat este) va muri la prima greseala gramaticala. Informatiile despre hobby-uri sunt extrem de importante. Angajez doar copywriteri pasionati de muzica si de animale mici din Peru.
Adresa e de asemenea utila. Intotdeauna mi-am dorit un art director care sta pe Strada Preciziei.
Permisul auto categoria B, C sau H constituie un plus. Treceti neaparat si marca masinii.
Adaugati in CV (preferabil un template imbecil de pe net) orice alta informatie fara legatura cu subiectul. Ma ajutati sa-l arunc mai repede la gunoi.
Lucrarile.
Daca nu le pot vedea, degeaba mi-ati trimis un CV de Harvard. Nu vreau sa discutam "fata in fata" fara sa stiu la ce nivel vorbim.
Nu prea e loc pentru zero barati. Trebuie sa ai CEVA de aratat. Doar cu vorbe frumoase nu te poti angaja intr-un departament de creatie mai acatarii.
Discutia.
Daca CV-ul e ok si work-ul nu suge, voi vrea sa cunosc persoana respectiva. Nu pun intrebari standard de interviu, asa ca prefer termenul "discutie".
Vreau sa vad toate lucrarile, nu doar cele trimise pe mail. Intrucat ele se nasc in echipa, e important sa aflu cine a venit cu ideea, care e stilul de lucru, viteza, preferintele, genul de umor, etcetera.
Daca zambesc, nu inseamna ca sunt extaziat de ce vad. Foarte rar comentez cand nu-mi place ceva din portofoliu - incerc sa nu demotivez interlocutorul. Stiu ca uneori pot fi foarte cinic, asa ca imi pastrez cinismul pentru colegi.
Deocamdata atat. La final, iata un sirag frumos de perle naturale:
"As vrea sa fac doar layout-uri cu textul mic intr-un colt."
"As vrea sa fac doar schite, sa le ilustreze un designer dupa mine."
"Atata timp cat ma platesc, ce ma intereseaza pe mine agentia lor?"
"Vreau un job in creatie pentru ca am auzit ca se castiga bine."
"Eu nu fac brosuri."
si, apoteotic:
"Nu vreau intr-o agentie decat daca mi se ofera in timp sansa de a deveni partener."
As vrea sa stiu cati dintre acesti pretentiosi mai dau cu arogante in vremuri ca acestea.
Comentarii
ce conteaza cum e omul, ca-i place aia sau ailalta..
mda
recunosc, tonul e mai dur decat am intentionat de fapt. eram sub influenta ultimelor cv-uri primite. oare ce ton ati avea daca ati primi zeci de cv-uri fara substanta si pline de greseli, unele chiar jignitoare?
imi pare rau ca demersul meu a fost interpretat ca aroganta. cred ca "disperare" ar fi un cuvant mult mai potrivit.
regret ca acest articol v-a produs o stare proasta. nu stiu de ce a iesit asa, ca doar traim intr-o tara optimista, plina de oameni modesti, talentati si harnici.
E ok sa incluzi si idei de ambalaje, logo-uri, identitati vizuale sau e mai bine sa te rezumi doar la printuri, outdoor-uri etc ?
mersi
din ce am observat, cei care fac logo-uri misto se pricep la typography, deci pot face si ad-uri misto.
succes!
1) sa ii placa angajatorului si sa nu simta un pericol in tine. Vorba marelui om " sa angajezi oameni mai talentati decat tine" nu se aplica la noi de frica. O sa ii iei scaunul. Asa ca: mergi pe burta! Prima sugestie.
2) Sa fii fata. Si sa arati bine. Nu are conotatie sexuala neaparat directia. Ci decorativa. Daca tot nu stii macar... Si stim bine ca fetele sunt mai rele decat baietii.
3) Sa minti cu credinta si sa te uiti in ochii lui/ei. Indiferent ce ai facut. Nu ai cum sa ai portofolio ca junior. Insa poti fi cult/citit sa ai imaginatie si sa fi talentat. Nu conteaza!!!! Minti! Ei, toti ceilalti cand s-au angajat erau varza... asta va spun eu cu mana pe inima.A cum sunt repere ptr ca au avut o mare sansa din partea unor oameni generosi. Insa uitam de unde plecam. Tipic omului.
4) Cere bani. Nu te jena. Daca intri in iondustrie o sa traiesti frustrat cad o sa afli cat produci... pentru altcineva. Asa ce. Cere bani.
5) Ca baiat... sa nu fi cool din prima. Simplu. Ai timp, crede-ma.
6) Nu emana opinii ca asta e atributul de baza al maestrului din fata ta.
7) Nu raspunde la intrebarile care nu ti se pun!!! Foarte important.
Cam asta e. Esti angajat.
Next e o agentie f misto cu lucrari tari! Pe bune!!! Si eu nu consider ca Liviu David a fost arogant.
Hai bafta.