Nu, nu e din cauza ca ar avea ceafa groasa, ci pentru ca pur si simplu nu sunt reclame chiar la tot pasul prin Bulgaria. Cel putin nu asa de multe cum sunt eu obisnuita sa vad. E adevarat ca n-am fost decat in Plovdiv, dar nu-i chiar asa orice orasel, e al doilea ca marime, dupa Sofia.
Oricum, surprizele de care am avut parte in Bulgaria, la capitolul ad-uri, culmineaza cu reclamele la tigari. Sa vezi si sa nu crezi! E adevarat ca nu straluceste nici la strategie, nici la creatie, dar trebuie sa recunoastem ca reclama Camel bate tot la capitolul executie, pentru simplul fapt ca exista! Ia ganditi-va de cand n-am mai vazut noi in Romania un ditamai panoul care sa faca reclame la tigari?!
Asa ca, reglementarile foarte drastice pentru industria producatorilor si distribuitorilor de tutun din Romania ar parea, cel mai probabil, o bizarerie pentru bulgari. Dar lasa ca si eu m-am minunat sa vad acest ad pentru Citroen Picasso, infatisand o masina cu susul in jos. Si n-am inteles nici mesajul. Poate pentru ca era in bulgara.
Destul de "romanesti" mi s-au parut insa reclamele la telefonie mobila. Doar ca MobilTel, care a semnat inca din 2006 un parteneriat strategic cu Vodafone, mi s-a parut ca aduce mai mult cu imaginea Cosmote. Cel putin ad-ul asta cu oamenii aflati sub aceeasi umbrela m-a dus cu gandul clar spre "6 milioane de utilizatori". Si aici trebuie sa-i dau dreptate profului de semiotica din facultate: poate ca intr-adevar totul se rezuma la referentialul pe care il avem. Cu siguranta, ad-ul are o cu totul alta semnificatie pentru bulgari.
Am avut o problema de receptare si in fata unui ad Jacobs. Din pacate, n-am apucat sa-l fotografiez din viteza, si a doua oara nu l-am mai intalnit in drumul meu. Tocmai pentru ca, dupa cum spuneam, ad-urile nu se inghesuie la tot pasul in Bulgaria. Dar pot sa vi-l povestesc: o tipa bea din cafeaua cu "alintaroma" si langa ea se inclina un turn, iar aroma "se simte" desenata in aer. Eu m-am gandit la Turnul Babilon, poate de unde ma simteam captiva printre vorbitorii unei limbi ciudate. M-am gandit asadar ca e vorba de o reiterare a legendei Turnului din Babilon, o versiune updatata in care nu diferentele lingvistice au fost motiv de luat la cearta, ci lupta pentru a ajunge cat mai aproape de "alintaroma".
Dar se vede treaba ca imaginatia mea bogata nu prea e pe aceeasi lungime de unda cu cea a bulgarilor. Mi-a spus unul dintre ei ca nici vorba de Babilon, ca e Turnul din Pisa in reclama. Am uitat sa intreb care e legatura, sau bine, hai sa recunosc: mi-a fost rusine sa admit ca nici dupa ce am primit acest indiciu pretios nu am inteles ad-ul. Cert e ca am aflat din discutia cu bulgarul ca si la ei a fost inventat un cuvant pentru a sugera "alintaroma".
Asa ca, iata, avem si lucruri in comun! Si de obicei elementele care ne unesc au de-a face cu fenomenul globalizarii. Jacobs este un brand global si aduce cu sine valorile marcii indiferent de tara in care se promoveaza. "Alintaroma" este un element definitoriu pentru brandul Jacobs, asa ca va fi nelipsit in orice reclama Jacobs, oriunde in lume. Doar modul in care comunica aceasta "alintaroma" se nuanteaza.
Si tot un element ce tine de globalizare este ad-ul pentru mall-ul din Plovdiv, in ton cu ad-urile la reduceri de pe meleagurile noastre, pe care le analizam primavara trecuta. Mall-ul este un simbol al societatii consumeriste si e un brand in sine, independent de tari, orase sau denumiri locale. "Chemarea mall-ului" nu are nevoie de traducere. De aceea m-am simtit chiar bine sa ma intalnesc pe strazile din Bulgaria cu o "voce prietenoasa".
Si ca sa dau o voce gandurilor mele despre publicitatea din Bulgaria, fara pretentia de a fi aflat totul despre ea, am sa reiau ideea ca oferta nu e prea vasta, am sa amintesc faptul ca am vazut cateva campanii tactice fara nimic special, am sa punctez din nou ca pe zona telecom am simtit eforturi de comunicare mai pronuntate. In schimb, n-am vazut nimic pe segmentul financiar-bancar, dar - surpriza - reclame la tigari! In plus, putin lux, pe ici pe colo si prin "chemarea mall-ului", subliminal mesajul ca ar fi loc de mai mult.
Pe scurt: publicitatea in Bulgaria are si bune si rele, dar per total e destul de plata, nu te frapeaza prin nimic atunci cand te intalnesti cu ea. Observi doar ca exista si e suficient. Sau nu e?!
Comentarii
Cam acelasi lucru e si in Sofia, cazuri izolate (ad-ul descris mai sus de Globul). Piata de advertising din Bulgaria e slab dezvoltata;am intalnit cazuri de Accounti directori din agentii mari care raspundeau la Infoline (linie telefonica pt consumatori pt o promotie) la o promotie a clientului....
2. Publicitate la tigari
Si in Germania au voie sa faca publicitate la tigari...