[Golden Drum 2009] Razvan Capanescu: Clientii si targetul care arunca opinii aiurea in research au publicitatea pe care o merita

Buzz cu Razvan Capanescu (Creative Director, Publicis Romania)

IQads: Cum ai descrie interesul agentiilor romanesti pentru festivalul de la Portoroz de anul asta? Sa fie criza singurul motiv al dezinteresului? (din cate am inteles, au fost 174 de inscrieri romanesti anul asta, fata de 319 anul trecut)
Razvan Capanescu: Eu cred ca interesul agentiilor romanesti fata de Golden Drum a ramas acelasi. Doar ca anul acesta nu a fost unul foarte fericit in general, cu atat mai putin in privinta producerii unor campanii cu adevarat remarcabile. Recesiunea a speriat nu doar bugetele (si asa timide in Romania), cat mai ales puterea de decizie. Clientii au preferat sa incerce a se ascunde din calea crizei, decat sa o abordeze in vreun fel. Ori pentru tango - mai ales de festival - e nevoie de doi.

IQads: Raportandu-ne la interesul aratat de romani Golden Drum-ului, cum comentezi prestatia agentiilor din Romania care au inscris lucrari in festival? (17 shortlisturi si 4 premii, fata de 16 premii anul trecut)
Razvan Capanescu: M-am gandit mai bine si cred ca nu matematica o sa ne ajute sa tragem vreo concluzie in cazul de fata. Diferenta o face intotdeauna un juriu (mereu diferit). La fel de bine puteam sa avem un procentaj flatant - gen 50 % mai multe premii - nu ar fi insemnat ca industria romaneasca de publicitate a evoluat cu 50% in mai bine. Asa cum nici rezultatele de anul acesta de la Portoroz nu inseamna ca am regresat cu nu stiu cat. Avem aceleasi metehne pe care le avem de ceva vreme. Din pacate este evident ca nu prea progresam... Dar aici sunt o serie de motive in discutie (pe langa, uneori, auto-suficienta agentiilor pot spune ca de fapt clientii si targetul care arunca opinii aiurea in research au publicitatea pe care o merita... fortat modelata dupa vorbele lor pacatoase).

IQads: Voi ati inscris 20 de lucrari si ati fost shortlistati la categoria Media cu Publicis - Bitdefender: "Hack-this-site.com and you're hired!". Cum ti s-a parut juriul de anul acesta? Daca ar fi sa facem o comparatie cu juriul ADOR, care dintre ele a fost mai strict?
Razvan Capanescu: Inscrierile noastre fac asa un numar daca enumeram executiile, dar de fapt sunt vreo 4 campanii. Din nou, nu aritmetica a jucat vreun rol. Am inscris ce am crezut ca poate fi reprezentativ pentru anul scurs intre timp. Ca si la ADOR. La Golden Drum am fost shortlistati la media cu o campanie foarte draga noua si pe care o consideram un bun exemplu de "low budget solution", mai ales in timp de recesiune. Speram si la un premiu pentru ea. Premiu pe care, de exemplu, l-a castigat la Epica. Dar nici un juriu nu seamana cu altul. Asa cum la ADOR cred ca a fost pe alocuri cam prea generos. La Portoroz juriile au avut si oameni de valoare in componenta (sincer, ai nostri - Botan si Dobrita cat si Stefan Schmidt sau Oliver Voss), dar ma tem ca au fost impanate si cu oameni care nu pot fi calificati decat cel mult "pasionati de publicitate".

IQads: Titlul "Agentia Anului" a fost acordat agentiei Leo Burnett Beirut. Cum comentezi decizia juriului?
Razvan Capanescu: I-am cunsocut la Cannes pe oamenii de la Leo Burnett Beirut si mi s-au parut cu adevarat speciali. Au entuziasmul si determinarea pe care o vedeam si in Romania inceputului de mileniu. Iar campania lor Khede Kastra - practic pentru emanciparea femeilor intr-o lume dominata de Islam - mi se pare una absolut remarcabila. Cum au iesit Agentia Anului, asta e alta poveste (campania era una de PR) de aceea a putut sa fie imbratisata cu asa mare entuziasm de atata lume - ca nu mirosea a publicitate. La festival a castigat si Grand Prix la outdoor... aici tine de bresele pe care le poti gasi si exploata in politica de festival... ai o campanie cu un scop, dar gasesti suficient de multe categorii (care la momentul conceperii campaniei nu erau avute in vedere) iar apoi, ca si castigator, poti spune ca "transcede mediile". Pana cand o sa se gaseasca un sistem mai just, e deschisa figura asta pentru oricine. Oricum, bravo lor!

IQads: Inainte de festival, ne povesteai ca anul asta a fost reintrodusa categoria "Network of the Year" care ar fi putut sa favorizeze jocurile de culise. Ti s-a confirmat previziunea?
Razvan Capanescu: Numarul de inscrieri versus, de fapt, sansele reale ale acelor inscrieri plus participarea unor agentii dintr-o zona mai larga decat ce stiam pana acum ca inseamna "noua Europa" mi-au confirmat, cred, banuiala. Dar nu este vorba de jocuri de culise, ci de un joc colectiv, cu tot ce exista in dotare pentru rezultat (vezi si inscrierea aceleasi lucrari la cat mai multe categorii posibile). Mai cred, insa, ca se vor echilibra toate acestea daca juriile vor fi alcatuite cu mai mult discernamant si se vor manifesta conform principiilor, nu doar la nivel declarativ (vezi si condamnarea scam-urilor in speech, dar in fapt acordarea unui Grand Prix pentru un ghost clar).

IQads: Participati si anul viitor? Cum vezi editia de anul viitor a festivalului? Ce asteptari ai de la ea, de fapt?
Razvan Capanescu: Participam si la anul, sperand la mai bine :). Cred ca editia urmatoare a Golden Drum o sa aduca un pic mai multa preocupare pentru alcatuirea juriilor si asta va fi un lucru foarte bun. Sper sa producem si multa munca valoroasa pana atunci. Si da, in mod clar, vom fi si noi mult mai scrupulosi cu ce vom inscrie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Campanii

Sectiune



Branded


Related