[Face2face] Dennis Wilcox: Putting the public back into public relations

Interviu cu Dennis Wilcox (profesor, specialist in relatii publice)

...aceasta este definitia data de renumitul profesor Dennis Wilcox fenomenului social media: "putting the public back into public relations". Nu e nimic sofisticat sau bombastic, ci o defintie de bun-simt care capteaza totusi esentialul. Wilcox are acest talent de a pune punctul pe i fara a face mare caz din asta. Vorbeste simplu si aplicat, da mereu exemple si incearca sa contureze cat mai clar directia pentru care opteaza. Cat despre noile media, e foarte cantonat in ceea ce au ele de oferit, curios sa afle ce urmeaza dupa si cum se va adapta PR-ul noilor tehnologii. Nu considera ca trebuie sa privim social media drept dusman. Ele sunt pur si simplu o unealta pentru a comunica eficient, o alta cale, care completeaza modul traditional de a comunica. Atentie nu-l inlocuieste, il completeaza. Cam asta e "teoria", exemplele le gasiti in cele ce urmeaza.

IQads: A trecut ceva vreme de cand ati scris "Relatii publice - principii si strategii", cum ati reusit sa o pastrati proaspata si actuala si in acelasi timp sa nu-i alterati esenta?
Dennis Wilcox: Da, am inceput cartea acum 23 de ani, facem revizuiri din 3 in 3 ani si in 2012 urmeaza sa publicam cea de-a zecea editie. Iar raspunsul la intrebarea ta e simplu: principiile de baza nu se schimba, doar studiile de caz. Sunt in permanenta conectat la ce se intampla, citesc articole pe internet si am in minte mereu ce vreau sa public in urmatoarea editie. De exemplu, anul trecut ne-am confruntat cu scandalul financiar, asa ca vreau sa discut asta in urmatoarea editie. In plus, de la ultima editie, au fost alegeri, avem un nou presedinte. Asa ca e foarte posibil sa apara un studiu de caz in urmatoarea editie in care sa prezint campania electorala a lui Obama si modul in care a reusit sa-si transmita eficient mesajul folosindu-se de internet. Asa se scrie o carte, e un proces de lunga durata. Iti ia cel putin 14 luni sa pui cap la cap toate informatiile.

IQads: Ati vorbit de noile media. Aveam cateva intrebari legate de acest subiect. Cat de mult este un dusman si cat de mult este un aliat pentru consilierul de relatii publice fenomenul social media?
Dennis Wilcox: Nu este vorba nici de a fi aliat nici de a fi dusman, fenomenul noilor media reprezinta pur si simplu o unealta. Este unul din instrumentele pe care le folosim pentru a comunica eficient. Asa ca nu e nici pozitiv nici negativ, e pur si simplu un instrument. Partea buna cand vine vorba de noile media este faptul ca imi ofera posibilitatea de a ajunge la audienta intr-un mod total diferit de media traditionale. Pot ajunge direct la publicul tinta, la audiente foarte specifice si nu trebuie sa imi fac probleme cu privire la modul in care a fi distribuit mesajul meu de catre un reporter. Partea mai putin buna consta in faptul ca, atunci cand vine vorba de social media totul se rezuma la conversatie, asa ca pierd controlul. In momentul in care accept sa port o conversatie cu tine trebuie sa te las sa-ti exprimi punctul de vedere chiar daca e posibil sa nu fiu in totalitate de acord cu el. Deci, cum spuneam, pierd controlul daca ma implic in conversatie, daca vorbim de o conversatie autentica, bineinteles.

IQads: Si totusi, din ce motiv se tem organizatiile de social media?
Dennis Wilcox: Cred ca organizatiile se ingrijoreaza la gandul ca utilizatorul poate publica ceva negativ la adresa companiei. Exista riscul sa spui lumii intregi ca pur si simplu nu-ti place un anumit produs. Totusi, cred ca in general relatiile publice incurajeaza comunicarea eficienta si profita de oportunitatile oferite de noile media. Asa ca, pentru noi, practicienii in relatii publice, social media reprezinta o cale de a pune din nou accent pe public atunci cand facem relatii publice (putting the public back into public relations). Pentru simplul motiv ca ne-am dat seama de faptul ca este de dorit sa avem un dialog cu tine, consumatorul, decat sa-ti livram raspunsuri corporatiste. E mai autentic asa, decat sa apelam la formulele standard de tipul "CEO-ul a declarat ca..." sau "politica oficiala a companiei este..." Desigur, asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam total la comunicarea oficiala. Cu alte cuvinte, social media nu vor putea inlocui media traditionale, ele trebuie privite doar ca un mod de a le completa pe acestea.

IQads: Exista vreo reteta pentru a invinge zvonurile din social media?
Dennis Wilcox: Da, sa raspunzi imediat. Nu ai timp sa stai sa te gandesti la strategie, trebuie sa reactionezi in cel mai scurt timp posibil, de preferat, in cateva ore. De exemplu, a existat un caz real, un scandal in care a fost implicat lantul de pizzerii Domino's Pizza. Doi angajati au publicat un filmulet pe YouTube cu o inregistrare despre cum preparau o pizza dezgustatoare, folosind fluide ale corpului si asa mai departe. In mai putin de 24 de ore, Domino's Pizza au postat pe YouTube un filmulet in care isi cereau scuze public, iar cei doi angajati au fost concediati. Ce invatam de aici? Este foarte important sa ai o reactie imediata. In plus, un alt element cheie este sa folosesti acelasi tip de suport media. Daca zvonul a izbucnit pe YouTube, raspunzi tot prin intermediul acestui canal, nu te apuci sa trimiti un comunicat de presa la New York Times, pentru ca risti sa amplifici scandalul.

IQads: Legat de comunicatele de presa, credeti ca ar trebui trimise comunicate de presa blogger-ilor?
Dennis Wilcox: Depinde. Nu sunt de parere ca trebuie trimise comunicate de presa decat celor interesati, fie ei jurnalisti sau bloggeri. Asa ca, daca sunt bloggeri interesati, de ce nu? In general, 90% in comunicatele de presa nu sunt relevante pentru media. De aceea eu prefer sa te intreb daca te intereseaza sa primesti comunicate pe o anumita tema. Asa ca incep conversatia prin a te intrea daca vrei sa te abonezi la feed-ul RSS despre compania mea care activeaza in industria otelului, de exemplu. E un subiect care nu intereseaza pe toata lumea, dar daca tu trebuie sa scrii despre industria otelului e posibil sa te intereseze.

IQads: Care e viitorul PR-ului si ce provocari au de intampinat practicienii de relatii publice in viitor?
Dennis Wilcox: Evident, ca profesor de relatii publice nu pot sa cred decat ca relatii publice au un viitor stralucit pentru ca sunt in permanenta schimbare. Totul este sa intelegi cum trebuie sa comunice o organizatie eficient.
Iar cea mai mare provocare pentru relatiile publice acum este modul in care vor reusi sa se adapteze la schimbarile survenite in spatiul mediatic. Daca Twitter a aparut acum 8 luni, ce ne asteapta in continuare? care e viitorul e-mailing-ului? Va deveni email-ul un artefact al unei epoci apuse? Pe scurt, cred ca este vorba despre felul in care ne adaptam la schimbarile rapide in domeniul tehnologiei, inerente pentru o societate globala. Asta e marea provocare.

Foto Credits: NewsIn

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Pozitii

Sectiune


Comentarii

Anca Anton
acum 15 ani
Rusinica, rusinica, e de baza sa spui unde si cu ce ocazie a avut loc interviul. A fost Alina in SUA? S-a intalnit cu Wilcox pe undeva prin lume? A fost in Romania? Din ceea ce stiu, interviul a avut loc in Romania, unde Wilcox a venit pentru a-si lansa cartea cu ocazia aniversarii a 16 ani de la infiintarea primei structuri academice de relatii publice din Romania, anume Departamentul de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Facultatii de Litere, Universitatea din Bucuresti. In aceeasi zi, pe 23 septembrie, a primit titlul de Doctor Honoris Causa al UB, iar multe dintre lucrurile prezentate in interviu au fost punctele principale din discursul de deschidere al editiei 2009 al Congresului EUPRERA www.euprera2009.com, oraganizat in Romania anul acesta de catre Departamentul de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Facultatii de Litere (si care pot spune, ca participant, ca a fost absolut deosebit si util - in 2010 e in Finlanda). Cam astea sunt datele si mi se pareau importante, mai ales ca nu oricand e organizat in Romania un congres european de relatii publice, despre care m-as fi asteptat sa citesc mai multe sau macar sa fie mentionat daca tot se vorbeste de Wilcox (care a fost cel mai cunoscut participant, dar nu si cel cu cea mai interesanta prezentare :-) ). Zile frumoase sa aveti!
Alina Galeriu
acum 15 ani
Informatiile despre contextul in care am luat interviul se regasesc in stirea ante-eveniment (http://www.iqads.ro/a_11292) precum si in cea post-eveniment (http://www.iqads.ro/a_11333). Aceasta din urma se afla pe homepage-ul IQads la rubrica Latest News.
Anca Anton
acum 15 ani
Foarte frumos si corect, acum m-am dus si pe acele pagini si am citit. Insa eu citesc interviul de fata, nu si arhiva. Iar daca nu stiam ca acest interviu este luat in timpul congresului EUPRERA, nu as fi avut nici un motiv sa caut nici stiri pre-eveniment, nici stiri post eveniment, pentru ca nu stiam ca ar trebui sa caut un eveniment. Toate informatiile relevante se dau in acelasi articol/interviu, nu imi fac eu propriul articol navigand in arhiva. Alina, te asigur ca nu a existat rea-intentie in comentariul meu si ar trebui sa il iei doar ca pe o mostra a modului in care cititorii vostri au nevoie sa fie structurata informatia, mai ales ca majoritatea lucram in comunicare si nu avem mult timp la dispozitie, dar avem nevoie de toata informatia :-) Zi frumoasa!


Branded


Related