E greu sa nu consideri absurde manifestarile microbistilor daca nu pricepi ce e asa interesant la fotbal. O sa citez dintr-un clasic intitulat Puya si localizat in Salajean: "Ne place sportul, jucam fotbal noi / dupa meciuri se termina cu box, asa-i la noi". Ne-am obisnuit sa urmarim bataliile de dupa meciuri, fara sa incercam vreodata sa intelegem si ce ii mana-n lupta pe neinfricatii microbisti. Ii catalogam ca huligani ai stadioanelor fara drept de apel si ne ferim de stirile din sport in weekend, pentru ca (daca nu s-a mai cuplat nici o cantareata cu nici un fotbalist), sigur a fost prilej de cafteala pe undeva. Pentru brandurile care nu pun mana la ochi, ci incearca sa exploateze pasiunea oamenilor pentru fotbal, iata mai jos cateva situatii in care acest gen de euforie a putut fi exprimata intr-un mod elegant.
Pana unde poate ajunge divinizarea unei echipe de fotbal
Desi nu e celebra pentru performantele sale sportive, FC St. Pauli din Hamburg, e celebra pentru fanclubul de tip "Kult" de care beneficiaza. FC St. Pauli a fost prima echipa din Germania care a interzis in mod oficial manifestarile nationaliste, de dreapta, intr-o perioada in care huliganismul inspirat din fascism ameninta stadioanele din Europa. Pasiunea suporterilor pentru acest club a devenit religie. Pentru ca in 2008 a reusit sa revina in Liga a II-a (2.Bundesliga), agentia Jung von Matt a fost contractata pentru a gasi un mod de a zugravi cultul suporterilor pentru aceasta echipa.
"Zugravit", insa, este putin spus. In cadrul stadionului Millerntor, a fost ridicata o capela adevarata: altarul este construit in jurul unei plasme pe care ruleaza momente memorabile din meciuri ale echipei, fresca de pe plafon infatiseaza ingeri jucand fotbal printre nori, pe un perete sunt pictate portretele jucatorilor cu aura de sfinti, iar vitraliile contin si ele scene de pe teren.
NB: in caz de reactii adverse, scuipati in san si dati trei taburi inainte.
Urari de bine: Real Madrid vs. FC Barcelona
Cu ocazia celui mai important meci anual din Spania, cel dintre Real Madrid si FC Barcelona, meci supranumit "El Clasico", Bwin, cea mai mare companie de pariuri online din Europa, le-a creat suporterilor celor doua echipe cadrul ideal pentru a se lua reciproc la misto. Campania "Iros ala porra" e si un indemn de a merge sa pariezi, dar e si un mod elegant de a trimite pe cineva la dracu', prin dubla semnificatie a cuvantului "porra".
Cate un panou electronic a fost instalat in cate o piata publica din Madrid si Barcelona. De pe site-ul campaniei, irosalaporra.com, suporterii puteau trimite urari pentru adversari, selectand orasul in care voiau sa apara. Iata cateva dintre aceste mesaje:
Pentru Real Madrid:
"Madridistas, nu trebuie sa va faceti baie, ca va tragem noi o sapuneala buna. Barça campioana!"
"Rojito, ultima Victorie pe care ai avut-o a fugit cu Beckham! Viva Barça!"
"Valdes, ia-ti chitara cu tine azi si acordeonul sambata, pentru ca o sa canti mai mult decat Diego el Cigala(cantaret faimos)"
"Singurul jucator de la Madrid care va avea noroc duminica e Pepe, pentru ca el nu joaca."
"Cine e cel mai friguros portar din Spania? Casillas, pentru ca se inconjoara de 10 zdrente."
Pentru FC Barcelona:
"Messi, Real Madrid e ca un caine turbat si stii ca puricii (porecla lui Messi) nu sar pe el"
"Un jucator de la Real Madrid si unul de la Barça ies dintr-un bar. Cine plateste? Barça, pentru ca are mai putine copas" (in spaniola inseamna si "pahare", si "cupe").
Obiectiv: promovarea pariurilor sportive
Solutie: instalarea a doua ecrane in Barcelona si Madrid pentru ca suporterii sa se dueleze in urari
Rezultate:
- 90.000 mesaje in 4 zile;
- pariurile au fost "un succes absolut".
"Sunteti atat de varza!"
Acesta este principalul mesaj pe care il au de comunicat galeriile de suporteri. Una dintre campaniile promotionale premiate cu bronz la Cannes 2009 transmite acest mesaj intr-un mod care nu lasa loc de replica.
Neinvinsa de 16 ani de zile, echipa IFK Göteborg a organizat o strangere de fonduri pentru juniorii adversarei din acelasi oras, GAIS. Insigne in forma de floricele in culorile clubului GAIS au fost puse la vanzare pentru 1,5 Euro, in numele unor derbiuri viitoare mai bune. Atat de varza e echipa actuala incat singura sansa de a avea o competitie reala pentru IFK e ca generatiile viitoare sa descopere cum se joaca fotbal de fapt.
Strangerea de fonduri a fost popularizata prin outdoor, machete de presa, online si mobil si a reusit sa vanda 2000 de bilete pe zi, timp de 4 zile, in comparatie cu media de 300 de bilete de pana atunci.
Obiectiv: cresterea vanzarilor de bilete la derbiul IFK Göteborg - GAIS
Solutie: strangere de fonduri pentru echipa de juniori GAIS, prin vanzarea unor insigne in forma de floricele verzi, sub deviza "pentru o competitie mai buna in derbiurile viitoare"
Rezultate:
- acoperire in presa: 100 cotidiene, 60 bloguri, 113 referreri, 1000 comentarii, 13.000 vizitatori pe site-ul campaniei, din 38 de tari;
- 8000 bilete vandute in total in timpul campaniei, insemnand 266% peste bugetul de campanie;
- juniorii GAIS au cumparat 400 de mingi de fotbal cu banii stransi.