Serban Alexandrescu: "Cred doar ca «noul Ad'Or» a picat intr-un moment prost"

Buzz cu Serban Alexandrescu (Co-fondator, Headvertising)

IQads: Crezi ca unele agentii au sabotat in mod premeditat festivalul ADOR prin neparticipare?
Serban Alexandrescu: Nu cred. Personal, cred ca absenta a destul de multe agentii din festival se datoreaza mai multor motive, foarte diferite intre ele. Dar mai cred si ca nici unul din aceste motive nu este "dorinta de a sabota" festivalul.

IQads: Pe ce crezi ca se bazeaza teoria sabotarii, pe care am tot auzit-o?
Serban Alexandrescu: Nu stiu cine ar avea interes sa saboteze Ad'Or-ul, in adevaratul sens al verbului "a sabota". Cred doar ca "noul Ad'Or" a picat intr-un moment prost (a se citi fie "mega-criza" fie "lipsa de cash pentru bomboane"). In plus, i-a speriat pe "usual suspects" dar nici nu i-a calmat si linistit pe vechii "protestatari". Asa ca multa lume a aplicat politica "wait and see". Unii au asteptat sa vada daca chiar sunt tavaliti prin fulgi si catran "ghostarii", iar ceilalti au asteptat sa vada daca - in ciuda bunelor intentii - nu cumva din nou vom avem parte de dureros de multe "surprize de festival".

IQads: Tin minte dintr-un interviu cu tine ca voi nu participati din principiu la festivaluri de ghosturi, dar se presupune ca editia aceasta de ADOR a fost una cu masuri anti-ghost. De ce n-ati participat?
Serban Alexandrescu: Noi am facut parte din cea de-a doua categorie de care vorbeam mai sus: "ex-protestatarul prudent, care sufla in iaurt". Vorbind in termeni de UE, suntem "investitorii care asteapta sa vada progrese in lupta impotriva coruptiei". O asemenea pozitie cred ca nu e deloc absurda.

IQads: Cum percepi reactia castigatorilor de anul acesta? Se bucura pe deplin sau li se pare ca victoria e incompleta pentru ca n-au participat toate agentiile "fruntase"?
Serban Alexandrescu: Castigatorii stiu mai bine decat mine ce e in sufletul si in mintea lor. Ei sunt merituosii castigatori ai unui festival. Asta nu se discuta. Ce se poate discuta oricand (si de catre oricine) este relevanta festivalului. Si depinde doar de ei, de prezentii si de viitorii castigatori - si, evident, de ceea ce vor inscrie ei pe viitor in competitie - daca festivalul asta va insemna ceva in publicitatea romaneasca sau nu.

IQads: Cine sunt marii absenti ai festivalului? Ce agentii ar fi trebuit sa participe ca sa se simta castigatorii impliniti?
Serban Alexandrescu: Nu cred ca putem vorbi de mari absenti. Cred ca putem vorbi doar despre absenti. Pentru ca una e output-ul unei agentii pe clienti normali si altul e cel al unei agentii specializata in "festival work". De aceea, unii vor zice ca e un "mare absent" o agentie doldora de gablonturi obtinute cu "scam ads" pentru mine insa, un "mare absent" e o agentie care lucreaza mult si bun si vizibil, o agentie pe care o vad - si la propriu si la figurat - in multe calupuri TV, una care imi atrage deseori atentia rasfoind ziarele si revistele. Si nu doar 24-FUN-ul.

IQads: Sunt premiile de la ADOR mai putin importante doar pentru ca au fost absente aceste agentii?
Serban Alexandrescu: Nu, cred ca premiile de la Ad'Or sunt premii pur si simplu. Asa cum toate premiile obtinute in intreaga incarnare precedenta a Ad'Or-ului (inclusiv ale noastre) s-au devalorizat cand festivalul a devenit o gluma proasta, la fel se va intampla si cu aceasta prima 'promotie' a "noului" Ad'Or - vor deveni si mai valoroase daca festivalul va deveni mai respectat si mai legitim. Cum ne asternem, asa dormim. Personal, mi s-a parut mai prudent sa scutur inainte asternutul, sa nu fie gandaci prin el.

IQads: Eu am teoria asta ca unele agentii n-au avut "lucrari de festival", adica unele cu care sa se mandreasca si asta nu pentru ca nu sunt suficient de creative, ci pentru ca a fost criza. E viabila teoria asta?
Serban Alexandrescu: Intr-un fel, ai dreptate, dar cred ca nu asa cum crezi tu ca ai dreptate. E evident, criza a adus cu ea "The Big Fear". Toata lumea e mai constipata si mai isterica, si asta nu rezulta in munca mai buna, dimpotriva. De bugete, ce sa mai zic? Cu toate astea, cred ca unele agentii, pe unii clienti, inca au putut sa mai faca niste chestii umane & dragute. Dar cu astea, cu "naturalele", nu poti sa umpli un festival sa dea si pe dinafara. Poti insa sa faci un festival local cinstit si reprezentativ. Dar vezi tu, unii nu se multumesc cu atat.

Oricum, dupa mine, ce a disparut e mai degraba marele volum de "scams". Se mai fac, dar nu chiar atat de multe ca inainte - odata pentru ca trebuie sa muncesti mai mult "pe criza", pentru clientii adevarati, ai mai putin timp pentru frivolitati. La unii s-a mai imputinat departamentul creatie. La altii a disparut sau s-a taiat masiv bugetul de entry-uri in festivaluri sau nu mai exista bugetul de productie pentru scam ads, care costa si ele.

Tot bibilul ala al lui Carioca costa niste bani, nu gluma. Bani pe care acum nu prea ii ai nici pentru clienti, d-apoi pentru zdranganele de conference room. In ziua de azi, in festivaluri majoritatea entry-urilor care ies in evidenta o fac prin executie si mai putin prin idée, care e in 80% din cazuri un SIT prapadit, chiar si la cele mai mari case. Deci, daca te pasioneaza festivalita, "you can't make the scene, if you don't have the green".

IQads: Sfaturi de viitor pentru reusita festivalului. In caz ca e nevoie.
Serban Alexandrescu: Sa fie relevant pentru comunitate, pe termen lung, aplicand o politica consecventa in acest sens. Sa fie o masura a ceea ce suntem pe bune, nu a ce vrem sa parem. Si sa ii rasplateasca pe merituosi, nu pe veleitari.

Criza asta imputita poate fi buna daca ne face sa ne gandim la chestiile care conteaza cu adevarat in business-ul asta. Si acum vedem ca exista viata si fara premii, dar nu prea exista viata fara fee-uri si fara clienti. Festivalita romaneasca a semanat destul de bine cu imobiliarele romanesti - totul a crescut prea mult, prea tare, prea repede, fara o baza reala, sanatoasa. Astfel, am avut premii, dar nu prea aveam creativi. Si continuam sa nu stam prea bine la capitolul asta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related