Emilian Arsenoaiei: Mi se pare inacceptabil ca agentiile care au sefia IAA, UAPR, ADC*RO sa stea pe margine!

Buzz cu Emilian Arsenoaiei (Managing Partner, Arsenoaiei&Matasel)

IQads: Dupa indelungile discutii din industrie despre cum sa facem din ADOR un festival mai bun, dupa o gramada de rezolutii despre efortul comun al agentiilor in acest sens, o intrebare sta inca in picioare: Au mai fost inscrise ghost-uri la ADOR-ul de anul asta? Ai vazut vreunul?
Emilian Arsenoaiei: Stii, toata povestea asta cu ghost-urile e tare greu de judecat. Daca ma intrebi daca am vazut anumite lucrari doar in festivaluri, o sa-ti raspund ca da. Dar asta nu insemna neaparat ca sunt si ghost-uri. Nu citesc toata presa scrisa, nu ma dau pe toate site-urile din Romania, nu ascult toate radiourile si nici nu ma uit la toate televiziunile. Cu atat mai putin citesc toate cataloagele si scotocesc prin toate scarile de bloc din Bucuresti sa caut fluturasi.

Cred ca singurul criteriu dupa care poate fi judecat daca o lucrare e ghost sau nu e daca a fost aprobata de client au ba. Si din cate stiu eu, n-au existat in festival astfel de lucrari. Cum, de altfel, nu existau nici inainte. Doar ca proportia mai mare de lucrari cu expunere media foarte mica era alta, dupa cum bine ne amintim. Si asta ducea inevitabil la o discutie inutila pentru toate partile implicate.

IQads: Care a fost principala imbunatatire adusa festivalului anul asta, din punctul tau de vedere?
Emilian Arsenoaiei: Online si use of media mi se par a fi aparitiile de salutat. Faptul ca acum conteaza la fel de mult ca mediile traditionale da o alta deschidere festivalului, s-a dus vremea dominatiei incontestabile a ATL-ului si a gandirii liniare. Imi place si noua interpretare a ceea ce numim Integrated Campaigns, e mai aproape de lumea in care traim.

In schimb, imi pare discutabila impartirea in big budget si low budget. Mai exact, imi displace interpretarea lui low budget, pentru ca se bate cap in cap cu ce inseamna creativitatea. Ca sa fiu mai explicit: cred ca ar trebui judecata expunerea media obtinuta de o lucrare, nu expunerea media platita pentru o campanie. Orice act viral e discreditat din start. Plus ca ne asteptam ca o lucrare creativa sa starneasca buzz, sa se scrie pe bloguri, sa apara la stiri, in presa, etc.

Daca ar fi sa judecam cu aceeasi masura multe dintre lucrarile de la Cannes, in special din categoriile Media, Direct, Promo, si Online, 90% dintre ele ar trebui sa cada sub incidenta lui low budget, desi au obtinut expunere media mai multa si de mai buna calitate decat multe big budget-uri. Dar cred ca aici avem de a face cu "opera" unor mari frustrati apusi, care au tinut musai sa-si puna amprenta stangace pe un festival pe care l-au tarat in noroi ori de cate ori au avut ocazia.

IQads: Judecand dupa numarul de inscrieri, s-ar putea spune ca interesul industriei fata de ADOR a fost destul de scazut, desi entuziasmul reorganizarii festivalului a fost impartasit de toata lumea initial. Lasand la o parte criza si scuzele financiare, care ar fi motivul dezinteresului aratat de marile agentii?
Emilian Arsenoaiei: Eu cred ca e un dezinteres fals, jucat. Cu siguranta ei isi stiu mai bine motivele, noi putem doar specula. Stiu insa ce mi se pare inacceptabil: ca agentiile care au sefia IAA, UAPR, ADC*RO, organizatii a caror singura menire ar trebui sa fie sanatatea creativitatii romanesti, sa stea pe margine!!!

Din cate stiu eu, aceste ilustre institutii patroneaza si festivalul ADOR. Mie mi-ar crapa obrazul sa fiu in comitetele acestor organizatii, sa ma dau drept patriarh si salvator al creativitatii si eficientei romanesti si sa nu fiu in stare sa inscriu macar o lucrare in festivalul pe care il sustin, il promovez si tocmai ce-l reformez. Probabil ca din acest motiv nici nu mi-am dorit vreodata sa fiu parte din aceste ilustre comitete si comitzii.

In fine, e alegerea lor, dar tare mi-e ca functia aduce cu sine si obligativitatea reprezentativitatii, nu doar a comunicatelor spumante de PR si a conferintelor inutile construite exclusiv pentru new business. Sau poate ar trebui sa le trimitem o scrisoare???

IQads: Faptul ca juriul a fost in totalitate international a influentat in vreun fel jurizarea? Am auzit voci care acuzau faptul ca juriul nu a inteles in totalitate contextul local al campaniilor. Cum comentezi afirmatia asta?
Emilian Arsenoaiei: Cred ca nu poate contesta nimeni calitatea juriului. Si acuzatiile de care vorbesti sunt absolut ridicole. Ca sa dau un exemplu simplu: campania Prosport "Stim ce inseamna sa fii supporter"(spoturile "Anti-Steaua" si "Anti-Dinamo"). Oamenii au inteles despre ce e vorba, in contextul in care vorbim de executii construite pe puternice insight-uri locale. Si nici n-am considerat necesar sa mergem si sa explicam in prezentari publice despre ce e vorba. In plus, cred ca intr-un festival trebuie sa intri cu discernamant. Daca stii ca ai o sansa, inscrii, daca insa crezi ca juriul te va dezavantaja pentru ca nu-ti intelege lucrarile prea ancorate intr-o realitate romaneasca, nu inscrii. Sau faci un efort extra de a-ti prezenta complet si corect lucrarile.

IQads: Arsenoaiei&Matasel a participat cu doua campanii, inscrise la 6 categorii. Ati castigat 3 trofee de aur (la categoriile Campanii TV, Campanii Integrate si Use of TV) si un argint (la Spot TV). Pe care nu te asteptai sa-l castigati?
Emilian Arsenoaiei: Pai noi ne asteptam sa le castigam pe toate. Dar nu ne deranja daca nu era sa fie asa. Cred ca spoturile ProSport sunt cele mai bune spoturi produse in 2009 in Romania. Cat despre campania "Accidentele se pot intampla oricui", cred ca a zis juriul destule.

In 2007 si 2008 s-au dezvoltat in Romania spoturi si campanii care ne-ar fi fost un competitor serios, dar din pacate n-au fost inscrise in festival. Una peste alta, noi suntem foarte multumiti de rezultate, mai ales ca vorbim de lucrari care din pricina de deadline de aparitie (20 mai 2009, pt a putea fi inscrise la ADOR) acopera doar jumatate de an de activitate a agentiei Arsenoaiei&Matasel (din cel aproape un an de la infiitare).

Cel mai mult ne bucura faptul ca modelul pe care il propunem industriei din Romania functioneaza, naste performanta, naste rezultate si abia asteptam sa confirmam asta si la Effie.

IQads: Ca veni vorba de numarul de inscrieri per agentie... Crezi ca a contat faptul ca Graffiti a inscris atat de multe lucrari (56) in primirea premiului "Agentia Anului"?
Emilian Arsenoaiei: Cu siguranta. Dar nu e vorba doar de cantitate, conteaza si calitatea. Pentru fiecare festival exista o strategie. Daca vrei sa-l castigi, bagi cat mai multe, cat mai bune, in cat mai multe categorii. Chiar daca nu castigi categoriile cu pricina, nominalizarile, silver-urile si bronz-urile iti aduc puncte.

Ii felicit pe cei de la Graffiti BBDO pentru performanta, cum de altfel ii felicit pe toti cei care au ales anul acesta sa participe la ADOR. E nevoie de competitie pentru a avea performanta si-mi pare rau ca multi inca nu inteleg ca asta e un truism.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related