Mult sange rece pentru PR in sanatate
Relatiile publice n-au fost niciodata un domeniu pentru cei superficiali ori pentru cei care nu pot face fata stresului. Totusi, PR-ul in domeniul sanatatii se apropie de ruleta ruseasca, jucata cu cinci gloante. Mizele sunt mereu foarte mari, iar daca nu gasesti modul perfect de a o scoate la capat intr-o situatie de criza, e grav. Nu exista loc de "merge s-asa".
Vorbim despre mize foarte mari in PR-ul din lumea medicala, pentru ca in domeniul acesta clientul nu ofera produse ori servicii dispensabile, ci abordeaza sanatatea omului si, in ultima instanta, chiar viata. Poate ca suna exagerat, dar doctorii sunt cei care salveaza vieti si cei cu care lucram.
Medicii sunt si clientii pentru care serviciile de reputation management sunt esentiale. Cea mai mica greseala sau un raspuns intirziat la o situatie de criza pot cauza chiar distrugerea unei cariere - nu exista loc pentru jumatati de masura.
In plus, domeniul sanatatii este unul cu un mare potential de criza; nimeni nu poate avea un control absolut, intrucat hazardul vine adesea din afara ariei acoperite, indiferent cat de mare ar fi aceasta. Intr-un caz ipotetic, o ambulanta ar putea ajunge prea tarziu la spital, din cauza traficului. Ce se intampla daca e implicata o personalitate? Criza? Bingo! Ce se intampla cand un copil moare la spital din cauza neglijentei parintilor? Zero puncte pentru cei care au ghicit situatia de criza, nu de alta, dar era evidenta.
Pentru ca asemenea lucruri se intampla, cei care lucreaza in domeniu trebuie sa fie hardcore, sa reactioneze rapid si sa aiba o buna relatie cu presa. Exemplul de mai sus, cu copilul, este unul real - Grigore Alexandrescu, 27 iulie, anul curent. Echipa Sanatatea Media Group a reusit sa organizeze o conferinta de presa in aproximativ 2 ore. Ba chiar mai mult, a iesit si bine, ca dovada rezultatul din mass-media.
Cui si cum, in comunicarea medicala
Toata lumea stie ca delimitarea publicurilor tinta este de baza pentru o comunicare eficienta. Cu cit este mai bine definit, cu atat mai simplu este sa i te adresezi. Spre deosebire de alte domenii, in care tintele se identifica mai repede, publicul nostru este foarte larg - orice om are (a avut sau poate avea, la un moment dat) probleme de sanatate si se poate afla, daca nu in target-ul principal, sigur in cel secundar. Ca sa nu mai vorbim de cazul in care trebuie sa facem o campanie de awareness, in care practic avem de avizat pe mai toata lumea - target: everyone. Suntem deja extatici atunci cand avem o campanie pentru un singur sex sau cu limitare de varsta.
Exista si cazul in care ne adresam unui public clar delimitat, care, de obicei, este format din oameni care au in comun o anumita afectiune. Atunci apare o alta problema - formularea mesajului. Abordarea publicului tinta e destul de dificila, intrucat subiectul comunicarii este mereu sensibil, pentru target. Parca mai usor discuti cu o comunitate de utilizatori ai unui alt serviciu, decat cu una de pacienti, ca sa nu le spunem bolnavi, ca suna si mai urat. Oamenii sunt adesea reticenti cand trebuie sa vorbeasca despre problemele lor de sanatate, cu atat mai mult, sa admita ca se incadreaza intr-o categorie, in functie de afectiunile fiecaruia.
Sanatate si comunicare in Romania
"Healthcare PR" e ceva comun la altii, dar nou la noi in tara. Dincolo de asta, romanii parca au inceput sa asculte imnul mai des, intrucat s-au mai desteptat, acum au alte asteptari, doresc mai multe de la serviciile de sanatate. Nu e ceva anormal, fapt care ne aduce la misiunea noastra, comunicarea pe sanatate. In acest sens, Sanatatea Media Group deschide drumuri. Usor nu e; medicii din Romania nu sunt tocmai cele mai transparente persoane, fapt pe care incercam sa il modificam pe zi ce trece.
Traim intr-o tara care inca nu s-a scuturat prea bine de comunism, iar domeniul sanatatii sufera destul de tare din aceasta cauza. Ne mandrim foarte tare cu faptul ca lucram la a schimba mentalitati si nu putem spune decat ca avem mult de munca. Se intampla si lucruri bune in "sanatatea" romaneasca, iar noi facem tot posibilul sa incurajam initiativa, inovatia si tot ce inseamna valoare, in acest domeniu. Pentru asta, Sanatatea Media Group organizeaza, in fiecare an, in decembrie, Gala Sanatatii - cel mai important eveniment care premiaza realizarile din "sanatate".
Cel putin, pana acum, ce am atins nu s-a transformat in aur, dar cu siguranta s-a schimbat in bine. Corporate & brand communication, media relations si tot tacamul! N-o sa va vina a crede, dar la noi in tara exista spitale de stat la care poti avea consultatii online! Web 2.0, comunitati de utilizatori, interactiune, 2009, pe bune! SpitalulDeCopii.ro, pentru curiosi!
Presa ne preseaza pe toti...
In domeniul sanatatii, poate mai mult decat in oricare alta parte, e foarte important sa stii sa "ambalezi produsul", cand trebuie sa il prezinti presei. Daca are loc un eveniment de natura politica, mass-media apare imediat, pur si simplu pentru ca e vorba de un eveniment politic, la care, basca, isi mai fac aparitia cateva personalitati. La fel si daca un medic e acuzat de malpraxis, de exemplu.
Dar cand e vorba despre un congres medical care aparent nu are nimic deosebit, pentru ca mai sunt zeci de evenimente similare intr-un an, nu e asa de usor de atras presa, indiferent ca apar acolo cei mai mari doctori. La sfarsitul lunii mai, ne-am ocupat de PR si comunicare pentru Romuro 2009, un congres al urologilor. In aceeasi perioada a aparut si primul caz de gripa porcina la noi in tara! Dificil, dar evenimentul a capatat atentia jurnalistilor, inclusiv transmisiune in direct (ProTV). Cum? Trebuie dat presei ceva de care sa se agate - stiati ca 1 din 10 barbati sufera de disfunctie erectila? Nu? Ati fi putut afla si mai multe, daca ati fi fost la Romuro 2009.
Dupa cum spuneam si la inceput, PR-ul pe sanatate este o cutie pe care scrie "handle with care" sau "precious and fragile", vorba cantecului. Atentie mare la orice detaliu, rigoare, promptitudine si mai ales, delicatete.