De multe ori am auzit in pitch-uri formularea: "Cautam o agentie care sa aiba relatii bune cu presa". La intrebarea "Ce inseamna relatii bune cu presa?", raspunsul de cele mai multe ori este sa cunosti jurnalisti, sa te stie dupa nume, iar atunci cand ii suni, sa scrie despre clientul tau.
Daca lucrurile ar fi asa simple, atunci toata lumea si-ar face agentie de PR. Vorba aia, angajezi pe cineva care stie ziaristi, fiindca a lucrat in presa sau fiindca a mers la multe evenimente, iar succesul este garantat. Iei banii clientului si "il publici" fiindca ai trimis un mail.
Din fericire sau din nefericire, in realitate, lucrurile nu stau chiar asa. Jurnalistii nu-si scriu paginile in functie de preferintele personale, iar relatiile bune pe care le ai cu ei conteaza prea putin in complexitatea unui proiect de PR. Evident, este de dorit sa nu suni anonim si sa propui un subiect. E bine sa fi existat o istorie de colaborare. Dar relatiile se si construiesc.
Conteaza mult mai mult sa cunosti canalele media si specificul lor, de la deadline-uri si subiecte de interes. Conteaza sa stii care sunt domeniile de acoperire ale jurnalistilor respectivi. Dar lucrul fundamental este sa stii ce inseamna o stire. Fiindca jobul tau este sa le generezi.
Marea arta a PR-ului (daca ii putem spune asa) este sa creeze povesti despre branduri, oameni si companii, care sa fie atat de puternice incat sa circule singure. Daca subiectul este suficient de interesant, nici nu conteaza de pe ce mail este trimis.
Sa ne gandim putin la campania castigatoare la Cannes in acest an, la sectiunea PR. Credeti ca succesul "Best job in the world", care a ajuns in prime time inclusiv la televiziunile din Romania, s-a datorat unei agentii care stia jurnalisti?
Rolul nostru, ca oameni de PR, este sa venim cu idei. Idei care sa ajunga in sufletul si in mintea consumatorilor, care sa fie preluate de presa si comentate in talk show-uri. Aici facem diferenta, nu prin numarul de carti de vizita din sertar.
Comentarii
Este bine spus "relatiile se construiesc" si e frumos si ce scrie despre PR, dar, din pacate realitatea este alta pe "frontul de lupta".
Articolul tau mi-a adus aminte de Buzzmarketing de la Publica.