In fiecare luni, doamna Banici imi gateste. De fiecare data cind ma prinde ma intreaba "ce sa-ti fac de mancare?". Invariabil ii raspund: "salata de boeuf, salata de vinete, niste snitele acolo si poate niste chiftele". Cu toate ca primeste acest raspuns de cativa ani, doamna Banici continua sa ma intrebe sperind in niste insighturi salvatoare, ca un director de marketing a carui singura arma in cucerirea inimii consumatorului este sa il intrebe pe acesta : "cum pot sa te cuceresc?".
Sunt valoroase researchurile sau nu, este in stare poporeanul sa ne ofere informatii valoroase sau nu? Poti sa ii ceri parerea despre noul autoturism pe care vrei sa-l scoti pe piata sau noua reclama sau conceptul noii campanii de promovare? Raspunsurile omului din focus grup au vreo relevanta sau sunt secretul lui Polichinelle?
Discutia e veche, dar marketingul romanesc nu pare sa puna la indoiala calitatile focus grupului. In ciuda nenumaratelor studii care au aparut pe lumea asta care spun contrariul. Ultimul dintre ele este de fapt o carte de 367 de pagini care se cheama "Risk" scrisa de un nene canadian pe care il cheama Dan Gardner.
Domnu acesta e ziarist si a strans in carte studiile a nenumarati psihologi nord-americani care au inceput prin anii '80 sa caute sa inteleaga cum functioneaza gandirea umana. Concluzia: creierul nostru are 2 componente, creierul primitiv sau intuitia sau Gut (cum ii zic anglo-saxonii) si creierul modern sau gandirea constienta sau Head. Gut ia decizii in viteza, Head trebuie educat si e lent. Head nu intelege cum Gut emite judecatile, ca atare psihologii cred ca focus grupurile nu iti ofera nici pe departe insighturile pe care le cauti. Daca strangi oamenii in focus grupuri, le arati o reclama la bere cu arome" si ii intrebi ce simt despre ea, iti vor spune ca "imi place". De ce? Vei continua sa sondezi. "pentru ca e cu fete frumoase si e colorata si imi aminteste de mine la 20 de ani", vei primi rapid raspunsul. O carca de insighturi care te vor ajuta pe viitor sa comunici eficient cu targetul tau. Sau nu, iti vor spune psihologii. Pentru ca judecata rapida "imi place reclama" a venit de la Gut, dar cei care iau interviurile vorbesc cu Head si acesta habar nu are de ce ii place reclama lui Gut si atunci incepe sa rationalizeze, sa fabrice posibile argumente care ofera o explicatie, dar care de multe ori e praf in vant.
Exista o gramada de demonstratii ale "post-rationalizarii" pe care o face Head ca sa tina pasul cu deciziile lui Gut. Dar cea mai spectaculoasa e cea facuta de Michael Gazzaniga pe pacientii cu split-brain, adica bolnavii de epilepsie care au suferit o interventie chirurgicala complexa de desprindere a emisferei drepte de cea stanga. Astfel fiecare emisfera poate sa invete lucruri de care cealalta nu este constienta. In una din versiunile experimentului Gazzaniga a comandat emisferei drepte a creierului unui pacient cu split-brain sa se ridice si sa mearga. Omul s-a ridicat si a mers, iar Gazzaniga l-a intrebat de ce merge. De data aceasta raspunsul a venit din emisfera stanga - cea care comanda partea rationala. Desi habar nu avea de ce merge, pacientul a raspuns ca merge sa-si ia un suc.
Emisfera stanga a rationalizat si a scos din joben o explicatie, in loc sa admita ca nu stie.
Parerile emise de oameni in focus grupuri mai sunt atinse de o gramada de alte probleme: conformismul - nevoia de consens cu grupul, puterea exemplelor anterioare care au creat anumite opinii. Despre toate cititi in cartea domnului Dan Gardner. Insighturi despre insighturi pe care nu le gasiti in nici un focus grup.
Comentarii
nu inteleg de ce se apuca unii sa scrie cate 300 de pagini pentru o chestiune evidenta.
atunci cand cunosti o persoana noua, se spune ca inca din primele secunde in care intri in contact cu persoana respectiva, poti spune despre ea daca iti este simpatica sau antipatica. ulterior poti intemeia cu argumente primul tau insight. si cam asa se intampla cu orice altceva.
deci, domnisoara, i-ati putea cere doamnei banici sa va gateasca din cand in cand niste peste. nu intamplator au fost introduse in calendarul crestin zile de dezlegare la peste(destul de dese). stiau stamosii ceva in legatura cu headul si cu gutul. mai renuntati la chiftele si salate, ca vad ca asta serviti si dumneavostra.
o zi excelenta!
In locul Lui, adica Jesus, dupa ce i-as fi spus lu' nenea ala "ridica-te si umbla!" si ala, uimit ar fi umblat, l-as fi intrebat pe ex-olog: "auzi, tu de ce umbli?"
ion legatura cu parabola din biblie...mie mi se pare ca jesus a fost putin trufas la faza asta. se putea limita la un simplu si modest: lazare, deschide ochii! el nu, ridica-te si mergi. adica nu doar ca l-a inviat, dar nu l-a inviat lasandu-l olog, ci i-a oferit si posibilitatea de a-si folosi picioarele. nu stiu...mie nu prea mi-a placut jessus la faza asta.
na, acum nu avea cum sa aibe fix puterile lui iisus. si oricum mi se pare mult mai adecvat sa vindeci un olog, decat sa-l scoli pe unul din morti. parerea mea este ca, ajuns in rai, semnezi un fel de clauza de confidentialitate. daca se intampla ca cineva sa sa te aduca iar printre cei vii, tu nu ai voie sa dezvalui nimic despre ce-ai vazut, ce-ai auzit etc.
dar sunt off-topic, scuze
Eu eram setat "pe stil vechi", FCB Grill, care dupa cum stii functioneaza de 50 si.... Dar vad ca dinspre neurologie tot vin chestii tari.
(Basinica: nume de agentie = Gutvertising)
Disclaimer: nu va bazati business decisions pe parerile de mai sus. Se recomanda ca femeile gravide, copiii sub 10 ani si batranii sa nu fie expusi la asemenea sfaturi mai mult de 10 minute.