5 motive sa fugi de bloguri si social media

Pe unde te uiti in jur, toata lumea impinge brandurile si companiile spre online. "Trebuie sa fii online, trebuie". Ori mie acest avant revolutionar imi starneste instinctiv reactii de oltean incapatanat. Da' de ce trebuie, vere? Nimic nu trebuie. Nici TV nu trebuie, nici print nu trebuie. Nimic nu trebuie. Daca eu vand ChitilaCola™, numai buna de stins votci contrafacute, ce sa caut in online? Abia o treime din consumatorii patriei sunt online si astia sigur nu sunt ai mei.

Pornind de la reactia abia mentionata am stat si m-am gandit. Stim ce cautam in online. Brand engagement si consumer driven marketing si o multime de alti termeni pretentiosi in engleza. Dar nu exista si motive pentru care ar trebui sa ne tinem deoparte? Sa fie online-ul un fel de Taram Sfant unde mergi in pelerinaj, pentru ca te asteapta numai lucruri bune? Nu tocmai (parerea mea).

Bloguri si social media: hic sunt leones! Asa scriau romanii pe bucatile de harta care corespundeau unor zone necartografiate. Ma iertati pentru didacticism, dar expresia se potriveste perfect. De fapt tot ce facem in zonele de mai sus e construit pe intuitia ca ar face bine brandului. Stim, in mare, cam cati oameni se invart pe acolo si atat. Nu exista studii despre audienta care sa stea in picioare la o privire mai critica. Stim care e traficul unui anume blog si stim cati oameni au cont pe Twitter. Si ce daca? Asta e doar un indicator dintre toti cei de care am nevoie ca sa construiesc comunicarea unui brand. Apoi vine problema cu evaluarea; o obsesie perfect justificata a marketerilor. Ce imi iese mie pentru ce/cat am investit? Sunt doi indicatori de baza: vanzari si reputatie a brandului. Nu un numar de cititori, nu un numar de comentarii, ci efecte. Aproape imposibil de masurat in momentul asta.

Nu e o joaca. In online intri ca sa ramai. Nu e un loc pentru teste si nu e un loc unde sa activezi sezonier, ca la TV. Audienta din online e angajata in conversatii si penalizeaza inconstanta. Nimeni nu o sa se supere pe un brand ca a disparut din paginile revistelor. Daca dispari din online exista consecinte: nu mai esti considerat un partener de incredere, nu mai esti acceptat in comunitate. Esti doar un pieton care se uita la trafic Si decat asa mai bine lipsa. Iar caracteristica asta ne duce la punctul urmator.

Online-ul nu e ieftin. E mai putin costisitor decat alte medii, dar nu e gratis. Productiile (de site-uri, de blog-uri, de conturi sau de ad-uri) au costuri neglijabile, insa costurile de resurse umane bat oricand print-ul sau TV-ul. Ai nevoie de oameni dedicati, care sa cerceteze, sa monitorizeze si sa intervina in conversatie. Odata ce ai intrat trebuie sa fii acolo 24/7. Daca nu aloci resurse suficiente (financiare si umane) mai bine nu te bagi.

Romania e in faza adolescentei. E mult entuziasm, sunt multe incercari si foarte mari sanse sa intalnesti parteneri de dialog care nu sunt profesionisti. Destul de putini sunt cei care au un background solid in marketing si stiu cum sa (se) vanda. Rari sunt cei care au intuitia ca ar trebui sa isi ajute potentialii clienti sau colaboratori sa inteleaga mediul si beneficiile specifice. Tentatia sa pui o piedica si pe urma sa razi cu gasca e prea mare. E drept, incaierarile sunt marunte, dar sunt.

Investitia in online iti schimba compania. Nu este doar o decizie privind alocarea bugetelor de marketing. Ca sa fii unul dintre jucatorii importanti trebuie sa iti schimbi in intregime cultura organizationala. Trebuie sa fii transparent, sa fii capabil sa iti asumi riscuri, sa fii flexibil. Paradigma clasica comanda-control nu functioneaza. Simpla adaptare a campaniilor din offline e doar subiect de caterinca. Daca nu esti gata sa iti asumi toate aceste schimbari mai bine nu intri deocamdata.

Nu construiesc o pledoarie impotriva unui mediu. E doar un indemn la echilibru, pentru toate partile. Inainte sa se planga ca sunt ocoliti de bugete oamenii care activeaza in online ar trebui sa isi puna problema daca reusesc sa ofere solutii pentru problemele de mai sus. Marketerii la randul lor ar trebui sa faca eforturi sa inteleaga mediul inainte sa il respinga doar pentru ca o actiune sau doua au fost niste esecuri.

Pe termen lung anumite branduri nu pot ocoli blogurile si retelele sociale. Dar pot sa le cerceteze bine inainte si sa aleaga cu grija cand si cum apar acolo. Daca te duci doar pentru ca "trebuie", esti o victima sigura.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune


Comentarii

Ionut Tarcea
acum 15 ani
Am lucrat 8 ani de zile in marketing pentru un operator de servicii de telecomunicatii si inteleg punctul tau de vedere. Online-ul nu inseamna numai comunitati, social media sau blogging. Online-ul incepe de la site-ul de prezentarea a companiei / produselor.

E ca si cum te-ai duce in piata si ai striga cu o portavoce sa-ti vina clientii la tine la magazin. Nu vin toti dar vreo 2-3 incearca sa vada despre ce e vorba. Si magazinul poate sa ii primeasca in mai multe feluri:

- inchis

- deschis dar doar cu anunturi si texte puse pe pereti pentru "informare"

- cu o doamna in varsta care iti raspunde greu si ne-la-subiect

- cu niste tineri si numai voiosi care interactioneaza cu tine si chiar daca incearca sa iti vanda ceva, nu o fac intr-un fel agasant

- etc (lista cu scenarii poate continua).

Depinde exclusiv de companie cum vrea sa aiba prezenta online.

Prezenta in online este responsabilitatea marketing-ului in primul rand. Atat pentru existenta si contentul de site, cat si pentru campaniile de comunicare online.

Marketing-ul online nu e deloc diferit din punct de vedere al principiilor fata de cel traditional. Atata timp cat intelegi cum functioneaza lucrurile in online si esti la curent cu ultimele noutati si comportamente de consum.

Mihai Relevant
acum 15 ani
Bogdan comentariul meu raspunde la articolul tau, dar e mai lung si l-am postat pe www.blog.relevantdirect.ro.

Este articolul tau scris invers: 5 motive pentru care sa NU fugi de online: http://blog.relevantdirect.ro/2009/08/04/5-motive-pentru-care-sa-nu-fugi-de-bloguri-si-media-sociala-si-online/.

Astept opinii de la toata lumea.:)

Ciprian Burcovschi
acum 15 ani
nu cred ca ai dreptate si-am sa explic

1) awareness - in orice chip: twitter, hi5, kkmaka uatever

2) testarea produsului/ serviciului (ajunge in website si de-acolo Dzeu cu mila / convertesti au ba vizitoatori in clienti)

3) prefera sa ia de la tine: website si-a atins scopul: informare > vanzare > repetarea vanzarii

4) fidelizare: cumpara numai de la mine si ai reduceri, bonusuri, incentive trip sau mai stiu eu ce-mi mai trece prin ungherele creativitatii...

OK, daca reiau de unde am plecat, cred ca extrag intr-un singur cuvant ceea ce au scris predecesorii: carlig.

Nu-s marketer online, de aceea nu ma lansez in alte discutii dar din experienta mea (comunicare vizuala) iti spun ca orice click inseamna bani pentru cineva. Identifici bine cui si cu siguranta cele 5 motive ale tale devin nule.

zi excelenta! taman comunicam online intr-un site de socializare: business networking, pe industria advertising ;)

verineia codrean
acum 15 ani
de ce sa fugi de social media
Alexandru Sinov
acum 15 ani
Invata despre online si apoi vino sa faci asemenea afirmatii. Ceea ce ai scris nu dovedeste decat ca setul tau de cunostinte este cel mult de nivel mediu. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca siguranta cu care faci niste afirmatii maniheiste explica mai degraba de ce online-ul in Romania nu merge.
Calin Biris
acum 15 ani
De ce nu toate companiile trebuie sa asalteze cu avant online-ul

1. Nu toate companiile au pietele tinta online (doar 30% din romani folosesc internetul http://www.ziarultop.ro/social/romania-pe-ultimul-loc-in-ue-privind-numarul-de-utilizatori-de-internet.html) . Depinde mult de modelul de business

2. Prezenta online necesita resurse (umane, banesti si cunostinte in domeniu)

Vezi mai multe motive de ce online-ul este sau nu overated aici http://www.orlando.ro/2009/05/04/de-ce-estenu-este-internetul-overrated/



Branded


Related