Interviu cu Andrei Tripsa (Creative Director, Propaganda)
La implinirea unui an in Propaganda, Andrei Tripsa ne-a raspuns la cateva intrebari despe cele mai importante campanii. Din retrospectiva ultimului an petrecut la Propaganda reies impresii personale dar si cateva tendinte pentru piata de publicitate. A insistat pe ideea ca a fost o perioada dominata de spiritul de competitie ascutit din ce in ce mai mult de pitch-urile din ce in ce mai dese. Care-i treaba cu "meciurile" din publicitate? Uneori castigi, alteori orgoliul tau are de suferit, dar orice ar fi, n-ai de ales: refresh si de la capat.
IQads: Se implineste un an de Propaganda pentru Andrei Tripsa. Cum a fost? Cum ai descrie agentia acum, dupa primul an petrecut aici?
Andrei Tripsa: As minti sa spun ca a fost foarte mult de munca. Am trecut pe la McCann, vorba aia. Acum, serios vorbind, a fost un an foarte bun pentru noi. Intr-o perioada in care pe orice oscior aruncat pe piata, fie el si cu mai putina carne, sar 5-6 agentii, noi am reusit sa prindem destule. Nu stiu exact procentajul reusitelor, dar cred ca este pe undeva pe la 70-80%. Si asta fara multe weekenduri petrecute la birou. Am reusit pentru ca am tras, intr-adevar, foarte tare si eficient. Acum, ne intereseaza mai mult ca oricand sa crestem ce avem, sa facem campanii cat mai memorabile pe clientii pe care ii avem. Si, in paralel, sa crestem oameni, pentru ca au venit multi juniori cu potential.
IQads: Ai preluat conducerea departamentului de creatie al Propaganda la cateva luni dupa disparitia lui Pilu. Cum ai empatizat cu echipa, te-ai acomodat repede cu stilul agentiei?
Andrei Tripsa: Hai sa zicem ca si eu m-am acomodat cu stilul agentiei, si agentia s-a acomodat cu stilul meu. De aici si mariajul fericit de pana acum.
La creatie am gasit multi oameni talentati, care vroiau sa demonstreze. Iar acesta a fost unul dintre marile merite ale lui Pilu: reusise sa-si faca o echipa de creatie tare.
IQads: Ce ai adus nou in modul de lucru specific Propaganda?
Andrei Tripsa: Focus pe declinarile unei idei, cred ca aici am contribuit cel mai mult. Am vorbit inainte despre pitchuri, o sa amintesc si acum, pentru ca a fost o perioada dominata de "intreceri publicitare". Un pitch te obliga sa fii foarte disciplinat. Si te invata sa-ti executi ideile in fel si chip. Pentru ca degeaba ai o idee tare, daca o executi slab. Asta inseamna de multe ori sa renunti la orgolii, sa treci peste multe executii care ti se par tari la un moment dat, sa-ti dai refresh si s-o iei de la capat. In al doilea rand, imi doresc foarte tare sa facem campanii tari pe clienti mari. Si sper ca am reusit sa imprim acest gand la nivelul intregii agentii. E cel mai greu si frumos lucru pe care-l poti face in publicitate. Pentru ca una e sa dai opt goluri intr-un amical si alta e sa castigi un meci tare si jucat pe bune.
IQads: Care a fost campania care te-a solicitat cel mai mult in perioada asta?
Andrei Tripsa: 10 ani - BRD Groupe Société Générale. Este o campanie (1, 2, 3) la care a lucrat foarte multa lume si de care suntem foarte mandri. A fost "momentul zero" al noii agentii. Momentul in care am spart gheata pe un client mare. O victorie de moral care a contribuit la altele.
IQads: Dar campania de care te-ai legat sufleteste?
Andrei Tripsa: "Tchibo - Inspira prin gestul tau", pentru ca are o emotie fireasca. Si pentru ca am reusit sa facem ce spuneam mai sus - o campanie de portofoliu pe un client mare.
IQads: Mai spune-mi cate ceva despre campania "Tchibo". A avut la baza o promotie si, desi se spune ca promotiile erodeaza brandul, in cazul Tchibo efectul a fost invers. Care a fost ingredientul succesului?
Andrei Tripsa: O idee mare naste alte idei. In cazul nostru, un gest frumos a generat altele. Iar "Inspira prin gestul tau" fost o promotie care a dat oamenilor puterea. Puterea de a face un gest frumos. Si de a inspira, astfel, alte gesturi. A fost o promotie cu oarece incarcatura emotionala si cred ca de aceea a placut si a avut succes. N-a fost nimic prefabricat, n-am inventat mecanisme destepte, dar am gasit un resort emotional prin care am reusit sa implicam activ consumatorii.
IQads: IQads a colaborat cu Propaganda pentru promovarea festivalului de publicitate neconventionala ADfel. Cat de familiari cu ce inseamna publicitatea neconventionala crezi ca sunt oamenii astazi? Crezi ca e mai apreciata forma asta de publicitate?
Andrei Tripsa: Orice lucru spus altfel fascineaza mintea. E normal, deci, ca publicitatea altfel sa fie icebergul creatiei. Este la fel ca in jocurile de strategie - orice executie tare iti mai lumineaza putin din plansa si te ghideaza. Mergi pe strada si dai nas in nas cu un bloc facut din lego, de exemplu. Este inceputul unui "film" pe care incepi sa ti-l faci - oare cum o fi blocul pe dinauntru, tot din lego, liftul, scarile, florile, la fel? De asta e tare publicitatea neconventionala. Tine de noi sa-i provocam cat mai des pe oameni. Pentru ca, asta e adevarul, la noi publicitatea neconventionala e prezenta mai mult prin festivaluri, decat pe strada.
IQads: Ce ne poti spune despre campania antimitocanie pentru Radio Guerilla? Dincolo de a face haz de necaz, crezi ca va avea vreun efect benefic in comportamentul celor din jur?
Andrei Tripsa: Campania Guerrilla a fost genul de bulgare de zapada rostogolit din varful dealului - a crescut repede, a dospit. De exemplu, am descris noi cateva specii de mitocani, apoi pe net au aparut peste 1000! In presa, au aparut articole pro si contra. Luand pozitie de ele, unii s-au autodenuntat. Si asa mai departe...Nu suntem naivi sa credem ca asta e rezolvarea. Dar speram ca a fost o buna pledoarie adusa bunului simt. Va urma.