Erectitudinea pulicitarului roman

Industria de publicitate romaneasca se aseamana mult politicii noastre. Aici gasim partide de stanga, de dreapta sau extremiste, populate (printre altii) de hoti, demagogi si impostori. Se fura, se da spaga, se intorc bani, se iau comisioane ascunse de la casele de productie si tipografii, se manaresc licitatii. Se publica declaratii de razboi si comunicate sforaitoare, se fac dume pentru competitii, se demasca fraude in urma carora nimeni nu pateste nimic. Ciumecii cu cazierul patat de obicei au gura mare, isi fac PR bun si ajung de multe ori chiar in Parlamentul European al vreunui festival de afara. Exact ca in politica romaneasca.

Suntem un popor necinstit in esenta, orientat catre matrapazlacuri, catre incorectitudine, catre invarteala. Bani si glorie prin smechereala si lene, asta vrem noi romanii. Publicitarii creativi sunt si ei o felie din popor, cu nimic mai occidentali. La birou se fac ca muncesc, apar tarziu si pleaca devreme, vin cu idei care au fost originale acum 10 ani, iar cea mai multa energie si-o investesc in ghosturi.

De ce ne mira? Stramosii nostri daci n-au fost in stare sa-si proiecteze propriile monede, asa ca le-au copiat dupa greci. Adica le-au furat. Acelasi design, mult mai prost executat. De doua mii de ani incalcam copyright-ul, hai sa nu ne mai mintim: avem in ADN o incontrolabila tendinta spre ciordeala.

E foarte interesant de observat cum se hranesc orgoliile in industrie. Creativii nu-si lauda unii altora lucrarile, decat pe baza de aliante. Colegii mei de grup politic fac cele mai frumoase lucruri. Uitati-va la topurile intocmite de creativi si veti vedea care le sunt prietenii si din ce partid fac parte. Nu-i de mirare ca zece clasamente scoase din burta de directorii de creatie n-au nici o legatura cu topul votat de oamenii obisnuiti. E ca in Parlament, unde nu se voteaza principii,convingeri, calitate concreta, ci partide. Sau ca la Eurovision, unde vecinii se ajuta intre ei - Romania voteaza Moldova iar Danemarca da puncte Suediei. Si invers, evident, quid pro quo. Nici un profesionist din publicitate nu judeca obiectiv o reclama, ci in functie de cine a facut-o.

Furtul e tot pe sestache, ca la politicieni, si in consecinta greu de demonstrat. Doar ca oamenii de creatie nu fura, ei se "inspira". Se inspira intre ei (fereasca sfantul sa-ti povestesti ideile neaprobate la o bere), se inspira din Luerzer, se inspira in general din ce au facut altii un pic mai destepti. Doamne, ce liota de inspirati. Originalitatea cere efort, scapi mult mai usor daca esti inspirat. Inspira-te si vei fi rasplatit de niste jurii la fel de inspirate ca si tine. Tardivele acuze sunt trecute la invidie si dezaprobate galagios de ceilalti membri ai partidului.

Pe internet isi dau in petic cel mai tare. E minunat sa te poti lauda singur sau in gasca, si de-a dreptul fantastic sa poti desfiinta campania concurentei sub un nume haios care nu-i al tau. Cu argumente "obiective" si "impartiale", desigur. Daca tot avem la indemana acest instrument democratic de vot si validare, de ce sa nu abuzam de el? A scos concurenta o campanie? Sa punem PR-ul pe ea. Sa intram cu totii pe forum, de la DTP-ist la femeia de serviciu, sa le otravim strategia, sa le violam creatia. Vor crede ca au in fata opinia publicului. Nici n-o sa stie de la cine li s-a tras.

Pentru edificare, rog consultati topicul "Aplast vs. QFort" din forumul iqads. Iar cand veti ajunge la pagina 9, ultimul post, veti simti nevoia sa cititi din nou tot topicul. Probabil ca atunci veti intelege macar o parte din ce am scris mai sus.

Apoi, comentati. Asmutiti pulitica, dragi pulicitari. Puneti-va masca si aruncati cu rahat, asa cum stiti mai bine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Sectiune


Comentarii

Liviu David
acum 15 ani
David, tu esti chiar mandru de porcariile pe care le scrii.
Liviu David
acum 15 ani
cine-i asta, ma, care-si permite sa se ia de toti?
Liviu David
acum 15 ani
Un astfel de ton nu este potrivit discutiei.
liviu david
acum 15 ani
nu sunt proiectat sa rezist la mizeriile astea...

liviu david
acum 15 ani
dar tu cine esti?

Liviu David
acum 15 ani
decat sa te bagi, mai bine scrii un text frumos pentru cartile alea de vizita
Liviu David
acum 15 ani
stai in banca ta
Lucian dobrovicescu
acum 15 ani
E normal intr-o industrie inca juna ca a noastra. Exact ca in politica, cum bine ai spus. Desi... cred ca in politica e putin mai rau decat in advertising.
ovidiu axente
acum 15 ani
"cine-i asta, ma, care-si permite sa se ia de toti?"

:)))

marius bartis
acum 15 ani
...davide..."goliatii" -s autogonflabili + dependenti de pastila albastra...
Victor Dragos Lupascu
acum 15 ani
"n-ai cu cine", te zbati degeaba si iti spun eu ca vorbesti cu peretii, nu vezi ca se muta tribunele de pe stadion in publicitate, chiar mananca tot seminte? sau au fistic sa para mai "creative" :)))

Eu zic ca iti consumi energia degeaba...n-are rost ma, n-ai cu cine...niste tzarani :))))))

Da oricum, bun articolul, chiar foate bun, ma gandesc daca se simt astia vizati...impostorii care o freaca degeaba prin publicitate asa ca e cool....

Dan-Michael Edelstein
acum 15 ani
ma da pesimist mai esti... Romania si-a deschis granitele. Daca nu iti mai place, pleaca! ...in Australia.. si lasa-ne pe noi sa ne chinuim cu tarisoara asta de rahat si cu locuitorii ei "pe masura". Sau cum zice titlul: silver bullet time. Daca stii la ce ma refer..


Branded


Related