Industria de publicitate romaneasca se aseamana mult politicii noastre. Aici gasim partide de stanga, de dreapta sau extremiste, populate (printre altii) de hoti, demagogi si impostori. Se fura, se da spaga, se intorc bani, se iau comisioane ascunse de la casele de productie si tipografii, se manaresc licitatii. Se publica declaratii de razboi si comunicate sforaitoare, se fac dume pentru competitii, se demasca fraude in urma carora nimeni nu pateste nimic. Ciumecii cu cazierul patat de obicei au gura mare, isi fac PR bun si ajung de multe ori chiar in Parlamentul European al vreunui festival de afara. Exact ca in politica romaneasca.
Suntem un popor necinstit in esenta, orientat catre matrapazlacuri, catre incorectitudine, catre invarteala. Bani si glorie prin smechereala si lene, asta vrem noi romanii. Publicitarii creativi sunt si ei o felie din popor, cu nimic mai occidentali. La birou se fac ca muncesc, apar tarziu si pleaca devreme, vin cu idei care au fost originale acum 10 ani, iar cea mai multa energie si-o investesc in ghosturi.
De ce ne mira? Stramosii nostri daci n-au fost in stare sa-si proiecteze propriile monede, asa ca le-au copiat dupa greci. Adica le-au furat. Acelasi design, mult mai prost executat. De doua mii de ani incalcam copyright-ul, hai sa nu ne mai mintim: avem in ADN o incontrolabila tendinta spre ciordeala.
E foarte interesant de observat cum se hranesc orgoliile in industrie. Creativii nu-si lauda unii altora lucrarile, decat pe baza de aliante. Colegii mei de grup politic fac cele mai frumoase lucruri. Uitati-va la topurile intocmite de creativi si veti vedea care le sunt prietenii si din ce partid fac parte. Nu-i de mirare ca zece clasamente scoase din burta de directorii de creatie n-au nici o legatura cu topul votat de oamenii obisnuiti. E ca in Parlament, unde nu se voteaza principii,convingeri, calitate concreta, ci partide. Sau ca la Eurovision, unde vecinii se ajuta intre ei - Romania voteaza Moldova iar Danemarca da puncte Suediei. Si invers, evident, quid pro quo. Nici un profesionist din publicitate nu judeca obiectiv o reclama, ci in functie de cine a facut-o.
Furtul e tot pe sestache, ca la politicieni, si in consecinta greu de demonstrat. Doar ca oamenii de creatie nu fura, ei se "inspira". Se inspira intre ei (fereasca sfantul sa-ti povestesti ideile neaprobate la o bere), se inspira din Luerzer, se inspira in general din ce au facut altii un pic mai destepti. Doamne, ce liota de inspirati. Originalitatea cere efort, scapi mult mai usor daca esti inspirat. Inspira-te si vei fi rasplatit de niste jurii la fel de inspirate ca si tine. Tardivele acuze sunt trecute la invidie si dezaprobate galagios de ceilalti membri ai partidului.
Pe internet isi dau in petic cel mai tare. E minunat sa te poti lauda singur sau in gasca, si de-a dreptul fantastic sa poti desfiinta campania concurentei sub un nume haios care nu-i al tau. Cu argumente "obiective" si "impartiale", desigur. Daca tot avem la indemana acest instrument democratic de vot si validare, de ce sa nu abuzam de el? A scos concurenta o campanie? Sa punem PR-ul pe ea. Sa intram cu totii pe forum, de la DTP-ist la femeia de serviciu, sa le otravim strategia, sa le violam creatia. Vor crede ca au in fata opinia publicului. Nici n-o sa stie de la cine li s-a tras.
Pentru edificare, rog consultati topicul "Aplast vs. QFort" din forumul iqads. Iar cand veti ajunge la pagina 9, ultimul post, veti simti nevoia sa cititi din nou tot topicul. Probabil ca atunci veti intelege macar o parte din ce am scris mai sus.
Apoi, comentati. Asmutiti pulitica, dragi pulicitari. Puneti-va masca si aruncati cu rahat, asa cum stiti mai bine.
Comentarii
:)))
Eu zic ca iti consumi energia degeaba...n-are rost ma, n-ai cu cine...niste tzarani :))))))
Da oricum, bun articolul, chiar foate bun, ma gandesc daca se simt astia vizati...impostorii care o freaca degeaba prin publicitate asa ca e cool....