Raspuns la articolul "Tot ce ai vrut sa stii despre ghost-uri si nu ai avut niciodata curajul sa intrebi"

1. Ce este un ghost?
Cuvantul inseamna lucruri diferite pentru oameni diferiti dar, oricum l-ai defini, tot cu masturbarea seamana cel mai bine: e mai la indemana si nu are nicio legatura cu the real thing.

2. Cine castiga din ghost-uri? 
Nimeni.
a) Consumatorul nu castiga nimic fiindca nu vede reclama. In cazul improbabil in care o vede, tot degeaba: ghost-urile nu i se adreseaza. Oricat am vorbi despre "entertainment" si "content", este evident ca 90% dintre ghost-uri nu au nicio legatura cu Romania. Ele imita prost ad-uri de succes pe alte piete, mult mai avansate depedeve al consumului de reclame per ochi de consumator furajat cu informatie. Ghost-urile sunt irelevante.
Atentie: Asta nu inseamna ca nu se pot face ad-uri misto pentru romani. Se pot si inca foarte bine, doar ca cere mult mai multa munca de documentare, de strategie, de creatie si de convingere.

b) Brand-ul nu castiga nimic pentru ca vorbim de ad-uri pe care le vad 1000 de oameni, majoritatea angrenati in industrie. Oamenilor normali nu le pasa.

c) Agentia, ce-i drept, poate castiga niste premii si, datorita lor, niste PR. Dar ganditi-va ca doar un procent foarte mic din ghost-uri ajung sa ia premii, deci sa justifice munca si ego-ul investite in ele. Restul raman niste ad-uri triste, facute de niste creativi dezumflati si obositi, care dupa festival se vor intoarce in scarba la job-ul lor de zi cu zi, unde isi vor baga maxim picioarele in brosuri si posm-uri, chestii aflate evident sub demnitatea lor de artisti ghinionisti intr-o tara de rahat, cu clienti tampiti, client service pisalog si bizoni in supermarket.

d) Cu fiecare ghost pe care il vede, clientului i se adanceste neincrederea in publicitatea creativa ca solutie la probleme reale. Astazi, mai mult decat oricand, in prezentari mor ad-uri frumoase doar pentru ca "par" a fi de festival, iar publicitarii sunt considerati niste smecheri pe care nu-i intereseaza decat sa te imbrobodeasca sa le produci ad-urile de Cannes.

3. E OK ca agentia sa plateasca din buzunarul ei costul de productie al unui ghost? 
E ok, dar mai bine ar fi sa-si incurajeze oamenii sa faca ad-uri misto, pe briefuri adevarate de la clienti adevarati, castigand respectul industriei si atentia consumatorilor.

4. Atunci e OK ca agentia sa plateasca din buzunarul ei costul de media al unui ghost? 
E ok, dar mai bine ar fi sa-si incurajeze oamenii sa faca ad-uri misto, pe briefuri adevarate de la clienti adevarati, castigand respectul industriei si atentia consumatorilor.

5. Cum adica? 
E mai sanatos pentru toata lumea sa lucrezi pe bune, chit ca e mai greu.

6. E OK ca o agentie sa se gandeasca la un ad generic si apoi sa caute un client pentru ad-ul respectiv care sa plateasca media pentru acel ad? 
Whatever.

7. E OK ca un ghost sa concureze intr-un festival alaturi de aduri mai slabe creativ, dar cu un mediaplan solid? 
Nu, din acelasi motiv pentru care nu ai voie sa participi dopat la maraton. E imoral si daunator competitiei.

8. Exista pericolul ca oamenii din creatie sa nu se mai concentreze pe campaniile "pe bune" si sa investeasca tot timpul in ghosturi? 
Acest pericol era valabil acum cativa ani, intre timp ghost-urile au castigat lupta. Suntem inconjurati de reclame oribile, facute in viteza de oameni care rup usa la ora 6, in asteptarea hei-rup-ului pentru urmatorul Portoroz. Felicitari, dragi ghost-eri, va dedic calupul de diseara.

9. Tot ce ai spus mai sus reflecta pozitia Cohn&Jansen sau e doar opinia ta? 
Parerea mea.

Raspuns la articolul "Tot ce ai vrut sa stii despre ghost-uri si nu ai avut niciodata curajul sa intrebi"

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune


Comentarii

Marin Petrescu
acum 15 ani
Yeeeeeeeeees, baby! :)
Alexandru Paizan
acum 15 ani
8, 7, 6, 5.....
mihai gongu
acum 15 ani
Ma bucur ca a aparut replica asta. Editorialul meu a fost o argumentatie foarte pro. Asta e o argumentatie foarte contra. Probabil adevarul e undeva la mijloc. Ma bucur insa ca subliniezi ca ghost-urile nu sunt o alternativa la creatia reala pe briefuri reale pe probleme reale. Sunt complet de acord. Ghost-urile sunt atunci cand vrei sa faci ceva in plus, nu in ceva in contrapartida. Sunt dupa ce ai rezolvat problema de comunicare a clientului in mod eficient, nu mai ai nimic de facut si vrei ceva in plus. Nu cred insa ca fenomenul are o asemenea amploare (sau a avut vreodata) incat sa distruga complet calitatea reclamelor "pe bune" asa cum sustii. Sau ca exista hoarde de creativi ce rup usa la sase. In privinta festivalurilor de creatie o parte dintre ele sunt inca de excelenta creativa, nu de performanata creativa. Adica masoara cat de bun cred creativii ca este un ad nu cat de bun au crezut consumatorii ca este un ad. Un exemplu ar fi D&AD. Sistemul desi nu e corect dpdv economic permite inovare in materie de comunicare doar de dragul inovarii. Si inovarea nu e un lucru rau. Intre timp, Cannes a introdus criterii de performanta. Cat va ajunge balansul creatie-performanta vom vedea. Poate un singur festival de performanta: Effie e intr-adevar prea putin. Pentru final, un link la un ghost care a fost vazut de catre 740.000 de romani si nu de o mie: http://www.youtube.com/watch?v=I46qH5r_gQg

PS: Mi-a placut foarte mult spotul cu Hrusca pentru Cosmote de acum ceva vreme. E pacat ca s-a pierdut complet romanismul din brand dupa ce a plecat de la voi. Salutari lui Harald si lui Cohn.

Andrei Nedea
acum 15 ani
Chapeau!
Bogdan Naumovici
acum 15 ani
doar ca batman nu a fost ghost, ci doar dezagreabil cna-ului.
watson dear
acum 15 ani
bucurestiul (si nu Bucuresti, sau Bucurestii), articulat asa, ca univers paralel in care 'creezi' matale pare intr-adevar nociv sanatatii. #i-ar mai trebui niste Verdeata si Fetite, dar proiectul e pe masa guvernului deja. 'Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie'. Mai 'multa munca de documentare, de strategie, de creatie si de convingere' a bizonilor deci! De Banksy si ghosturile lui ce parere 'a ta' ai?
watson dear
acum 15 ani
Cat patos, cata dedicatie si cat suflet in actul "creativ" domnule nego'escu! La atata suflet pus, mai ca'mi vine sa pun si eu ceva trup. Monologul asta racnit cu fata in perna despre creatie, care in lumea ta se rezuma la <Alex Negoescu, a completat: "Am incercat o zi si ceva sa inventam noi niste imagini, dar a fost foarte greu. (Â…) Am zis ca nu are rost. E ok sa te inspiri. Eu cred ca asta trebuie sa facem: sa reinterpretam lucruri care exista deja reinterpretam lucruri care exista deja reinterpretam lucruri care exista deja reinterpretam lucruri care exista deja reinterpretam lucruri care exista deja."> nu pare sa aiba a face nici macar cu gandurile 'candide' ale dlui gongu despre aceeasi, ati ghicit, "creatie". Lego se numeste. google oleaca, get it! Care este mai apoi legatura intre ceea ce "creezi", sa nu 'exagerez' sa zic 'care este legatura ocupatiei tale' cu morala si competitia - "7. E OK ca un ghost (Â…)? Nu, din acelasi motiv pentru care nu ai voie sa participi dopat la maraton. E imoral si daunator competitiei." Nu este deloc 'misto' sa sari peste etape esentiale precum intelegerea termenilor pe care ii folosesti fie si intr-o replica asa quijoteasca cum e abureala asta cvasi-corporatista; un copywriter care stie sa foloseasca un dictionar si nu se sfieste s-o faca nu pierde nimic din respectul 'industriei'. I guess. "3. E OK ca agentia (Â…)? E ok, dar mai bine ar fi sa-si incurajeze oamenii sa faca ad-uri misto, pe briefuri adevarate de la clienti adevarati, castigand respectul industriei si atentia consumatorilor.4. Atunci e OK ca agentia (Â…)? E ok, dar mai bine (Â…) si atentia consumatorilor." wtf, sa zic asa. ce sampon folositi? faci advertising sa-ti eliberezi demonul creatiei, nu sa aburesti consumatorul real, si sa folosesti judicios, eficient si eficace (nu, nu sunt sinonime) banii clientului 'adevarat'?! lol (am incheiat citatul).


Branded


Related