Movie: The Brothers Bloom ("Fratii Bloom")
Brands: Cappy, Caddillac, Lamborghini, Mercedes
Touristic Brands: Muntenegru, New Jersey, Grecia, Mexic, Praga, Sankt Petersburg, Tokyo.
Actors: Robbie Coltrane, Adrien Brody, Rachel Weisz
"Fratii Bloom" este un film despre hoti gentlemeni. Se intampla multe ciudatenii in film. Faptul ca o camila bea whisky ar fi un bun exemplu. Sau poate este mai convingator episodul in care un hot de meserie este prins de politie pentru ca a furat un mar de pe o taraba. Dar a meritat, va spune el: "a fost parte a unei revelatii". Ca tot veni vorba de revelatie, pentru privitor ar putea fi aceea ca, pe taraba cu fructe proaspete gasim sucuri Cappy. Asta spune ceva despre pozitionarea marcii nu?
Acum, daca tot am trecut la subiectul brandurilor care apar in film. Sa acordam putina atentie marcilor de masini. Penelope, proprietara unui castel in New Jersey si "fotografa epileptica" dupa cum se recomanda chiar ea, conduce un Lamborghini. Intra cu el in zidurile castelului si face o gaura considerabila in fatada, dar masina rezista. Un alt episod in care Lamborghini-ul face dovada fortei caroseriei este acela in care unul din fratii Bloom ii taie calea soferitei, pe bicicleta. Impactul se produce si masina merge mai departe...cu un mic harait...aflam mai tarziu ca acesta de datora faptului ca Penelope era in plina criza de epilepsie la acel moment. O ultima scena cu automobilul in cauza este inainte de imbarcarea pe croaziera spre Grecia. Penelope va intra in tromba in port, cu motorul turat si cu aripa dreapta in gard. Dar e Lamborghini, se indoaie un pic dar rezista!
Posesorii unui Caddillac model vechi, fratii Bloom constientizeaza ca un Caddillac din '78 nu prea are cum sa-i faca impresie domnisoarei de la volanul Lamborghiniului. Probabil de aceea vor alege bicicleta pentru "accident". Cat despre masina "baietilor rai" care o sa traga din mers in baietii rai care au devenit simpatici pe parcurs, ca in orice film de aventura, ei bine, e vorba de un Mercedes. Puternic, masculin, bun la viraje. O comoara la casa omului.
Si, desi ar putea parea ciudat, urmatoarele pe lista de product placement sunt brandurile de tara. Vorbim despre un film in care totul este parte a unui plan, a unei escrocherii bine puse la punct, asa ca fiecare locatie de pe traseu este aleasa cu un scop anume. Astfel, se contureaza, mai mult sau mai putin explicit, identitatea catorva puncte turistice.
Muntenegru este spatiul in care protagonistul evadeaza in cautarea unei vieti linistite, fara reguli. Practic, daca esti in cautarea unei "unwritten life", Muntenegru e locul ideal. Pentru o croaziera luxoasa, destinatia e Grecia. Mexicul e "raiul hotilor" fiind destinatia ultima a aventurii.
New Jersey e un oras idilic cu proprietari de castele si de de Lamborghini. Praga e plina de mistere si locul propice pentru o aventura. Cade prada tentatiei chiar si inocenta Penelope care se lasa furata de mirajul ideii: "Hai sa fim traficanti! Hai la Praga!". Sankt Petersburg e recunoscut pentru "piata neagra", iar Tokyo pentru viata de noapte.
Si mai interesanta ar putea fi ideea ca intr-un film in care au fost promovate atatea tari folosind imaginea Romaniei, mentiuni despre Romania in intriga filmului nu apar. Astfel, asa cum in Australia (2008), Romania a jucat un rol peisagistic, tot asa a reprezentat castelul Peles din Sinaia un obiect din decorul orasului New Jersey. Iar Cazinoul din Constanta, cu arhitectura sa grandioasa, specifica regimului comunist, a fost reprezentativ pentru orasul Sankt Petersburg.
Cum ramane cu simbolurile Romaniei? Cat de usor putem "inchiria" imagini reprezentative pentru a contura imaginea altor tari? Oare nu ne taiem singuri craca de sub picioare? Oare astfel de imprumuturi in scopuri artistice nu sunt o sursa de confuzie? E ca si cum am detona explozibil in interiorul acestor cladiri emblematice. Nu e doar o metafora, se si intampla in film: explozie la Castelul Peles. Si chiar daca ramanem la nivelul metaforic, este o lovitura de imagine pentru brandul Romaniei: Peles nu mai e al nostru. In acest context, ma si intreb de ce mai pierdem bani, timp si energie facand campanii de branding de tara. Ce rost are?!
Comentarii
Dar de toata lumea vrea sa primeasca si bani si sa-i apara si numele... ca de Ministerul Culturi sau ce....
cat de brand Toata lumea stie ca suntem o tara de spagari .mincinosi [ ca facem ca dregem, etc] ,A clasei politice inculte si securiste...hahah.. ei vin aici ca au CREW ieftin fara translatori ca in Bulgaria dar cu locatii scumpe...