Vlad Caprarescu: Ne-am propus sa nu fim o "fabrica" de spoturi

Interviu cu Vlad Caprarescu (Producator & Managing Partner, Smart Film)

Saptamana trecuta abia ne-am incalzit in discutia cu Laura Georgescu si Radu Muntean despre scaderea bugetelor de productie a spoturilor TV pe care le vedem in calupul publicitar. Asa ca am invitat o a treia voce in discutie, pe Vlad Caprarescu de la Smart Film, sa ne spuna daca taierea bugetelor se reflecta asupra calitatii spoturilor tv. A produs multe spoturi de care ne amintim cu placere (cele mai celebre sunt, probabil, spoturile Cava d'Oro) si ne-a impartasit in discutia de mai jos cateva din principiile dupa care conduce casa de productie. Cum reuseste sa mentina un echilibru intre munca si hobby cand vine vorba de productia audio-video, aflati din interviul ce urmeaza.

IQads: Vlad, daca te intreaba cineva ce e Smart Film, probabil ca cel mai scurt raspuns ar fi "e casa de productie care a realizat spoturile campaniei Cava D'Oro". Ce i-ai fi raspuns acum o luna, inainte ca "Niste tarani"&Co sa ia marele premiu la EFFIE?
Vlad Caprarescu: Spoturile pe care le facem reprezinta "cartea noastra de vizita". Ne bucuram, normal, pentru fiecare proiect care obtine recunoastere, ca parte a echipei care a adus la viata acel proiect. Ce pot spune despre Smart Film, inceput si prezent, este ca ne-am propus sa nu o fim o "fabrica", sa nu facem spoturi pe banda. Ne-am setat ca nu vrem sa facem compromisuri la productie. Preferam mai degraba sa nu intram intr-un proiect, daca nu credem ca poate iesi ceva bun in bugetul disponibil. E o regula intai fata de noi, fata de munca noastra si apoi fata de proiect, echipa din agentie, client. Din cauza asta, inca ne place ceea ce facem. Ne implicam in fiecare proiect. Suntem in continuare (si eu si Stefan Angheluta) in primul rand producatori si apoi manageri. Ne-am facut o structura/echipa care sa ne permita nivelul asta de implicare: derulam volumul pe care ni-l dorim, proiectele care ne plac cu adevarat.

IQads: Care e proportia materialelor pe care le realizati voi? Cat la suta sunt spoturi TV, cat inseamna filme sau alte materiale video?
Vlad Caprarescu: Stim sa facem orice tine de productie audio-video. In cea mai mare parte facem spoturi TV, atat pentru piata locala dar si pentru piata internationala, in special europeana. Pe lista mai sunt promo-uri de film, materiale neconventionale pentru internet.

IQads: Spune-mi cum merge productia de spoturi in perioada asta. Au taiat clientii bugetele de productie, cum se simte criza in acest domeniu? Se produce mai putin, cu fee-uri mai mici?
Vlad Caprarescu: Depinde de ce piata vorbim. Vin mai multe proiecte de afara, deoarece cauta solutii mai ieftine de productie. Nu mai e volumul de anul trecut, dar ca valoare, raman la acelasi nivel si oricum sunt mult peste media celor locale. Pe piata locala, efectele sunt mai vizibile: clientii au taiat si bugetul/spot si numarul de productii. Termenele de plata sunt lungi, dar...nu se respecta, si atunci devin si mai lungi.

IQads: Lasand la o parte spoturile produse de voi, cum ti se par spoturile tv din calupul publicitar? Se poate vorbi de o influenta a crizei in ceea ce priveste calitatea lor? Se folosesc mijloace de productie mai ieftine?
Vlad Caprarescu: Nu am observat o scadere a calitatii productiei fata de anul trecut. Dar, am remarcat ca spoturile de anul asta sunt mai simple din punct de vedere idee/productie. Prefer insa sa ma uit in curtea mea si sa nu-i judec pe altii. Reperele noastre sunt proiectele pe care le face Smart Film.

IQads: Casa de productie trebuie sa impace pretentiile artistice ale regizorului cu obiectivele si bugetul pe care le are agentia de publicitate. Cu cine tine casa de productie?
Vlad Caprarescu: Noi tinem cu proiectul. Este important sa se respecte si brieful de productie venit de la agentie si bugetul dar, si sa se acorde, ulterior, flexibilitate regizorului daca doreste unele modificari fata de brief care au si implicatii financiare. Si, in practica asa se intampla de cele mai multe ori… apar situatii neprevazute, cerute fie de regizor, fie de agentie, pe care casa de productie incearca sa le rezolve.

IQads: Pana acum, care a fost cea mai extravaganta cerinta a agentiei pe care a trebuit s-o indepliniti pentru un spot?
Vlad Caprarescu: Nu m-am gandit niciodata asa. Pe productie se pot face multe lucruri care pe hartie par irealizabile, fanteziste. Ne plac lucrurile greu de facut. Ne pun sangele in miscare. E adevarat ca pentru unele e nevoie de timp si de bani.

IQads: Cine propune regizorul pentru un spot pe care il aveti de filmat? Voi sau agentia care vine cu solicitarea de a filma spotul?
Vlad Caprarescu: Daca vorbim de regizori romani, in marea majoritate a cazurilor, facem si noi si agentia/echipa de creatie propuneri. Daca vorbim de regizori straini, de cele mai multe ori, casa de productie propune, pe baza scenariului, a atmosferei care se doreste o lista de posibili regizori din care agentia alege pe baza interpretarii.

IQads: Care sunt cele mai frecvente cerinte ale clientilor cand vine vorba de un spot tv si cat de familiari sunt ei cu limbajul de specialitate?
Vlad Caprarescu: N-am facut un clasament, sincer. Pe piata locala, majoritatea sunt atenti la cadrele cu produsul, dar am avut si feedback-uri pertinente asupra povestii, atmosferei etc. Nu sunt familiarizati cu limbajul de specialitate, dar nici nu trebuie. Asta este teritoriul casei de productie si al departamentelor specializate din cadrul agentiei - creatie si productie. In cazul spoturilor de afara, lucram de cele mai multe ori cu alta casa de productie. Ei sunt mesagerii clientului si reprezinta un filtru din punct de vedere "cerinte vs posibilitati". Cred cu tarie ca trebuie sa faci ceea ce stii cel mai bine, dar si sa ai deschiderea sa asculti si sa intelegi obiectivele/cerintele celorlalti.

IQads: O intrebare de final: Care e spotul tv cu care te mandresti cel mai tare? Stiu ca la toate ai lucrat cu pasiune, dar trebuie sa fie unul de care esti mai atasat..
Vlad Caprarescu: Cu aproape toate :). Fara sa fiu politicos. Daca ar fi sa aleg unul, m-as opri la unul facut recent, pentru ca-i mai proaspat in minte - dintre spoturile facute pentru BRD Aniversare 10 ani - cel cu Ilie Nastase. Am filmat chiar in locul in care Ilie Nastase se juca la perete in copilaria sa.. A fost o adevarata aventura sa obtinem accesul in acel fost laborator de cofetarie, acum un imobil aparent parasit. Finalul spotului ma face sa zambesc de fiecare data. Fastaceala pustiului care il juca pe Ilie copil este naturala pentru ca mingea lovita de el a trecut la 2 centrimetri de capul adevaratului Ilie Nastase, care ii arunca mingii din spatele camerei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Dan mathewson
acum 15 ani
Am avut ocazia sa filmez primul spot cu Vlad in 1999, un adevarat gentelman profesionist (la acea vreme la inceputurile productiei publicitare romanesti) in productia TV.

Vlad este producatorul care l-as recomanda pt orice proiect indiferent de dificultate si nr zile mari si lungi de filmare- este dedicat acestui "hobby" profesionist.

Regards

H (amie Legan O)



Branded


Related