Subiectul asta l-am ales din exasperarea nascuta din experientele ultimelor 4 luni. Cap este o agentie mica, suntem 15 oameni cu tot cu femeia de serviciu, stim unul despre altul lucruri pe care partenerii nostri de viata nu le stiu, este poate intruparea cea mai realista a clicheul siropos despre familia care te asteapta zilnic la birou. Speriati ca am putea sa pierdem ceea ce avem, ca ar trebui sa dam oameni afara, am facut predictii si forecasturi de buget si ne-am dat seama ca nu va fi usor sa supravietuim in conditiile in care toti clientii au restrans bugetele de publicitate. De aceea, de unde anii trecuti nu ne vedeai pe nicaieri, anul asta am hotarat sa mergem la toate picthurile la care suntem invitati.
Si iaca subiectul: pitchurile teapa. Noi am fost in 2, habar nu am de ce am fost invitati, in teorie se stie ca nu suntem genul de agentie care da spaga sau ii intoarce banul brand managerului care a sforarit rezultatul. Ma rog, stiu de ce am fost invitati dar nu-mi convine. Ne-am dus, am prezentat, in ambele cazuri nu am primit nici un raspuns dupa o perioada lunga de timp si, numai la insistentele noastre, ni s-a spus ca o alta agentie a castigat licitatia. In unul dintre cazuri agentia castigatoare era infiintata probabil in urma cu 3 ore, in celalalt clientul a ales o agentie care nici macar nu era pe lista celor invitate sa participe la pitch.
Munca noastra nu a valorat nimic, timpul nostru a fost pierdut. Iar snapanii care au organizat pitchul ca sa inchida gura vreunui sefulet expat sau ca sa bifeze actiunea impusa de organizatie si-au umplut buzunarele la adapostul umbrelei de onestitate tinuta de noi, pacalicii publicitatii romanesti.
Si acum vin si spun: daca escrocii stiau ca au de platit o taxa de pitch de cateva mii de euro asa cum se face in tarile civilizate unde munca e pretuita, nu le-ar fi dat mana sa faca matrapazlacuri. Sau ar risca mai mult facindu-le.
Dar la noi, din cauza caliciei unor agentii multinationale care traiesc din banii de media pe clientii veniti pe retea, care muncesc gratis pentru un print de festival, care dau ei bani clientului ca sa-i lase sa faca un spot pentru Cannes, din cauza acestor agentii nici unul din eforturile de pina acum de a rezolva problema fee-ului de pitch nu a reusit.
Dar UAPR-uniunea agentiilor de publicitate din Romania, institutie care ar trebui sa protejeze drepturile agentiilor mari si mici-ar trebui sa faca mai mult decat sa stea cu mana intinsa dupa cotizatii. Ar trebui sa reglementeze aceasta problema si sa amendeze agentiile care incalca intelegerea si participa la pitchuri in care nu se plateste taxa. Daca nu exista solidaritate de breasla si, in mod clar nu exista, ar trebui ca ea sa fie impusa de institutia care spune ca "Elaboram si promovam standarde de servire, profesionale si financiare si incurajam respectarea acestor standarde.".
Acum suntem invitati intr-un pitch alaturi de inca vreo 10 agentii. 10. Daca domnul client ar trebui sa plateasca 1000 de euro pe fiecare prezenta probabil ca s-ar gandi de 10 ori mai bine, ar lasa lenea la o parte, ar face un mic research pe piata, ar intreba in stanga si-n dreapta si ar chema doar 3, cele pe care chiar le vrea ca partenere. Dar e criza si agentiilor le este foame iar UAPR-ului ii e somn.
Credeti ca s-ar destepta daca am inceta sa platim cotizatiile?
Comentarii
Nu e prima mizerie de care se vorbeste deschis la noi fara ca vreunul din cei vizati sa clipeasca.
Acum e si in scris.
niste frustrati care 'idealizeaza' acelasi sistem.
propun: lista neagra a clientilor/bm cu astfel de practici.
Vreti sa va dati cu parerea despre cam cat a durat prez de credential a Media Investement pentru un cont de douazecisiceva de milioane?
Dau o bere celui care-l ghiceste.
http://www.youtube.com/watch?v=bArU5bQkXpQ
Chiar e asa de greu de depistat cine si-a umplut buzunarele din pitch-ul ala? Cat de mare poate fi apartamentul ala? :)
In general (colonel, capitan) toate proiectele cu statul sunt de pus pe lista dubioasa, vezi agentiile abonate constant si straniu la castigarea "licitatiilor", in pofida rezultatealor dezastruoase.
Pentru Dedeman au fost in pitch doua agentii iar la sfarsit a castigat surprinzator a treia: McCann Erickson.
Leo Burnett pierde pitch-uri in care apoi insista sa bage rezerva 23. Ce-i asta, "mai multe agentii, mai multe sanse de castig"?
E totusi ineficient sa pui agentii sau institutii pe lista neagra a coruptilor. Mult mai bine ar fi sa avem nume, pentru ca oamenii azi sunt la McCann, maine la Leo Burnett, azi la un client, maine la altul. Deci, nume careva?
2."nici unul din eforturile de pina acum de a rezolva problema fee-ului de pitch nu a reusit. " ; corect se scrie..."nici unul DINTRE eforturile..." dar trecem peste asta...
3. cat despre participarea la toate pitch-urile din lume..sunteti liberi, evident; insa cu fitzele lui CAP...ma greu...
4. cat despre a castiga si din creatie si din media...asta face si CAP, e penibil...