Nu de putine ori m-am gandit cat de norocoasa sunt ca lucrez in cercetare de piata, chiar daca am o meserie destul de dificila. Si apoi ma gandeam ce anume ma motiveaza sa continui. Si de fiecare data ajungeam la aceeasi concluzie - ca pentru mine aceasta este cea mai frumoasa meserie din lume. Pentru ca mare parte din ceea ce sunt si fac azi se datoreaza acestei meserii.
Sa lucrezi in cercetarea de piata inseamna sa ai acces in egala masura la probleme de business complexe, care te provoaca intens intelectual, dar si sa simti in permanenta pulsul oamenilor de rand, ceea ce te imbogateste emotional. Pe langa faptul ca reusesti sa legi business-ul de raspunsul consumatorilor, tu insuti te imbogatesti. Si este extrem de reconfortant sa stii multe lucruri si sa te gandesti cum sa le folosesti mai util.
Si cu toate acestea inca ne este frica de cercetare, inca ne gandim daca e chiar indicat sa stim inainte sa actionam. E oarecum firesc - oricine simte nevoia de a se exprima si lucra liber, de a-si aduce contribuitia personala in ceea ce lucreaza, de a face uz de intuitie si inspiratie. Pana la urma un business de succes se construieste tinand cont de oportunitati si gandind liber.
Ori daca cercetarea ne blocheaza, atunci nu mai vreau sa aud de cercetare. Ma enerveaza consultantii, cercetatorii, "oamenii de stiinta" care vin sa-mi spuna ce sa fac pentru ca nu stiu ce consumator a zis asta. Ma enerveaza chiar consumatorii care "habar nu au si nu inteleg ce am vrut sa spun". Si ajung sa spun "mai bine sa nu stiu".
Stiti cum suntem noi. Ne e frica sa mergem la medic, iar atunci cand ajungem acolo ne trezim cu cine stie ce diagnostic dramatic care ne pune pe jar. Iar cand ajungi sa descoperi ca de fapt nu aveai nimic, incepi sa urasti toti doctorii.
Ce te faci insa cand ai ceva si dai de un doctor bun? Cum faci diferenta intre un diagnostic si un sfat de calitate, care te-ar putea salva, si unul nepotrivit / fals?
Din tot ce am vazut pana acum, cred ca exista mai multe retete prin care poti sa invingi frica de cercetare:
- Citeste datele unui studiu de piata cu mult bun-simt si facand si uz de intuitie; un raport de cercetare nu este Evanghelie, ci este un sumar a ceea ce credeau consumatorii la un moment dat. Sau lucreaza cot la cot cu consultanti care au experienta in a citi si folosi date de cercetare
- Foloseste agentii care au competenta de a interpreta datele de cercetare cu imaginatie, agentii care nu se limiteaza la a-ti oferi date brute intr-un ppt sau un sumar de citate din focus-grupuri
- Nu te teme de abordari inovatoare; nu te cantona in abordari clasice. In ziua de azi problemele tale de business pot sa sporeasca in complexitate fara sa iti dai seama; daca migrenele tale au o cauza mai profunda si tu continui sa iei paracetamol e foarte probabil sa nu ajungi sa rezolvi problema vreodata
- Asculta, comunica, fii deschis cu toti partenerii angajati sa rezolve problemele companiei tale. Asigura-te ca toti trag in aceeasi directie si ca sunt parte activa in implementarea rezultatelor unui studiu. In momentul in care intelegi de ce trebuie sa faci un anumit lucru pentru client, te implici mai mult si lucrezi cu mai mult entuziasm
- Nu face rabat de la metodologia corecta din considerente de timing si buget. Asta poate sa te coste mai mult intr-un final. Stiu ca suna ciudat sa spun asta in vremuri de criza, dar mai bine amana proiectul decat sa-l faci pe genunchi. Sper ca agentiile de cercetare sa nu se supere pentru ca spun asta. Pana la urma si cercetarea ca domeniu are mai mult de castigat daca isi protejeaza credibilitatea
- Pune datele rezultate in urma cercetarilor in miscare; pune-le la treaba. Solicita-i agentiei rezultate cat mai actionabile, organizeaza braistorming-uri si workshopuri cu specialisti de incredere din domeniu si da drumul la motoare. Faptul ca acum stii trebuie sa te ajute sa actionezi mai eficient si nu sa te supere sau sa te paralizeze.
Acestea sunt doar cateva repere pe care le putem folosi (sau nu) pentru a alunga frica de cunoastere a consumatorului. Stiu ca multi ar putea spune acum "mie nu mi-e frica de consumator, ci nu am incredere in modul in care este interpretat ceea ce spune acesta". Punct de vedere foarte corect! Dar si in acest caz exista solutii - continuati sa cautati acele voci din cercetare in a caror capacitate de interpretare credeti. Pentru ca cercetarea de piata nu inseamna culegere de date, ci inseamna "consultanta de consumator"
Cel putin asa credem noi, la Unlock. Din aceste convingeri, combinate cu pasiunea pentru meserie, a rezultat un proiect pe care il inaugram in iunie 2009 si care isi propune sa combata dureri si angoase provocate de cunoasterea sau ne-cunoasterea consumatorului.
Proiectul are forma unui blog al Unlock Market Research pe care il puteti accesa pe www.fearofresearch.com. Blog-ul isi propune sa colecteze opinii despre studii de piata bine sau prost facute, puncte de vedere cu privire la diverse cazuri de research locale sau internationale, studii de caz interesante etc. De asemenea, blog-ul va stimula dezbateri pe teme de research intre specialisti in domeniu, strategi, clienti, publicitari, studenti. Mai mult decat atat, formula executionala a blog-ului este amuzanta si relaxanta, pentru ca noi credem ca umorul este esential atunci cand ai de invins anxietati!