Astept cu mare nerabdare toamna. Vara nu se intimpla mai nimic, apar numai citeva reclame si, parca din cauza caniculei, sint si ele lovite in cap. Noroc cu mine ca le mai dau inca una peste cap, ca sa se odihneaca linistite.
Din ciclul reclamelor mici si triste, in aceasta saptamina servim una la TVR 2. As putea-o chiar asimila cu un monstrulet care in loc sa-mi incurce parul, imi pune mintea pe bigudiuri.
TVR2 sau HBO?
Sint convins ca impreuna cu mine si voi va aduceti aminte de sloganul postului tv HBO pina acum relativ putina vreme. Sa spunem impreuna in cor: "Cinema la tine acasa". Era un slogan brici, chiar daca nu stralucea cu nimic. Era exact asa cum trebuie pentru HBO. Stim cu totii ce e HBO-ul.
Se pare ca autorii reclamei la TVR2 au memoria putin mai scurta si au ars un headline in urmatorul fel: "Micul tau cinematograf de acasa." Ceea ce surprinde negativ, atit prin apropierea de sloganul unui alt post TV, dar mai ales prin stingacia cu care a fost transpus in reclama. Pastrind proportiile, e ca si cum as face reclama la niste pantofi de sport si as spune: "You just go!"
Iar acolo unde "Cinema la tine acasa" excela prin sintetic si lapidar, conditii evident necesare, cel pentru TVR2 o da in bara prin adaugarea unor cuvinte care strica mai mult decit la numaratoare.
MICUL STRICA MARELE
De ce "micul"? Reclama trebuie sa "vinda" cel mai mare beneficiu posibil, adica cinema-ul, asa cum facea HBO, nu sa il dilueze adaugindu-i un determinant. Stim cu totii ca televizorul este mai mic decit ecranul cinematografului, iar reamintirea acestui aspect nu face decit sa-mi scada din start interesul. Reclama trebuie sa vinda marele, nu micul. Mai ales ca headline-ul incepe cu acest cuvint, fapt care nu e decit in dezavantajul ei.
In alta ordine de idei, ma intreb de ce au folosit "cinematograf". E cit se poate de putin comun, acest cuvint. Tendinta spre "economie" e valabila si in limba si "cinema" suna mult mai natural decit "cinematograf".
De asemenea, reclama spune foarte tare, si asta e foarte bine, ca promoveaza TVR2. Atunci de ce oare s-au gindit autorii reclamei sa scrie mare si gros: "de acasa"? Oare numai eu, asa destept cum ma cred, as fi inteles corect?
SECUNDARE SAU NU
Tot in sensul excesului, autorii reclamei gresesc prin supraincarcarea layout-ului cu mesaje oarecum secundare. Astfel, pe linga headline, mai avem inca 4 mesaje, unele naïve pina la hilar, altele stereotipizate dincolo de masura. Sa le luam pe rind. Si inca un detaliu, ochiometric de aceasta data. Imi pare ca fiecare dintre cele 5 mesaje sint scrise cu alt font sau cel putin cu alta dimensiune si in alt mod.
a) Cu TVR 2, televizorul tau e un cinematograf mai mic. Cred ca orice comentariu este de prisos. Imi vine doar o intrebare de-a dreptul mitocaneasca: "No shit?". Acesta e, evident, acela naiv de care spuneam. Problema este ca naivitatea aceasta e una de sarac cu duhul, nu e inocenta, astfel incit sa ne stirneasca amuzamentul.
b) "Proiectia de seara e unica." Acesta e cliseul fumat.
c) "Cele mai bune filme sunt la TVR2". Acesta e o exagerare cit se poate de lipsita de masura, dupa cum poate atesta o citire a programului acestui post, condamnat in mod iresponsabil la soarta unui frate mai mic si mai sarac al TVR1. Probabil ca e greu sa i se gaseasca o identitate proprie si distincta, nu contest acest lucru, dar ea trebuie cautata. (Fratilor, TVR2-ul nu exista!!!) Altfel vom continua sa ridem atunci cind citim o asemenea afirmatie. Mai ales ca putem aduce o multime de grile de judecare a unui film si sa ne certam 10 ani despre care post are cele mai bune filme. TVR2, insa, in mod evident nu este acela.
d) "Recreeaza lumea filmului tau" Eu unul n-am nici o problema cu acest cuvint "recreeaza". Mi-am pus semn in Indreptarul Ortografic la verbul a crea si daca nu sint sigur deschid imediat sa verific. Dar asta imi spune instantaneu ca e un cuvint dificil si ca e mai bine sa-l evit. Si cum suportul de comunicare al intregii televiziuni, "Imaginea timpului tau" imi pare foarte generos, sint convins ca se putea gasi o adaptare mai buna pentru aceasta reclama la filmele difuzate pe TVR2.
In loc de concluzie, imi aduc aminte de o mare vorba de intelepciune: Decit mult si fara rost, mai bine putin si prost. Mai ales in publicitate. Caldura mare, ce sa-i faci?