Reducerile de pret au priza la consumator. E si normal, pe timp de criza economica, suntem cu totii mai stransi la punga. Asa ca preturile mici sau tombolele cu premii par a fi un bun argument pentru a-l convinge pe consumator sa faca alegerea in directia unui brand sau altuia. Argumentele utilitare primeaza in perioada asta in care fidelitatea consumatorilor fata de valorile brandului tinde spre zero. Nu-i de mirare ca 2009 a fost, cel putina pana acum, un an bogat in promotii. Si daca e sa ii dam crezare lui Paul Markovits, vor mai urma si altele: ma astept la o "vara fierbinte" si un "Craciun foarte rosu", a declarat intr-un interviu pentru IQads.
Promotii pentru gospodine
Cel putin la asta ma duce cu gandul o promotie pentru Floriol. E adevarat ca, de-a lungul timpului au incercat sa-si construiasca o imagine tinereasca, dar si cu si fara "i feel good", tot spre gospodine mi se pare ca se indreapta. Dar hai sa vedem ce au comunicat in ultimul timp. In perioada 24 aprilie - 31 mai 2009, s-a desfasurat promotia "Pofta de viata". Realizata de Saatchi & Saatchi X si Kubis, promotia a avut ca obiective comunicarea noului ambalaj Floriol, cresterea notorietatii brandului si pozitionarea in zona stilului de viata sanatos. Pentru inscriere in concurs trebuia completat formularul de pe site-ul www.poftadeviata.ro. Pe langa deja clasicele premii in produse (baxuri cu 6 sticle de Floriol), consumatorii erau tentati si cu aparate de tonifiere a abdomenului sau o excursie in Viena, la concertul lui Bruce Springsteen.
Promotii pentru copii
Tot pentru gospodinele care vor "ce-i mai bun pentru puiul lor", cei de la Nestle au lansat in aprilie promotia "Maggi implineste destine". Promotia Maggi vine cu o solutie pentru mamele care doresc sa le ofer un viitor stralucit copiilor lor, finantand burse si cheltuieli de intertinere pentru acestia. Valoarea totala bruta a premiilor este de 457.202 RON, dupa cum se arata in comunicatul de lansare a campaniei. Deduc de aici ca se poarta premiile consistente pentru gospodine; sau mi se pare mie?
Abordarea nu e cu totul noua, la sfarsitul lui 2008, si Tedi miza pe dragostea parinteasca prin promotia "Aventura trasnita a copilului tau", invitandu-i pe parinti sa povesteasca nazbatiile copiilor. Premiul cel mare a fost o excursie la Disneyland, cu intreaga familie.
Promotii pe throat share
Si pentru ca tot vine vara, sa nu uitam de promotiile pentru bauturi, fie ele alcoolice, fie nu. Inca din februarie am avut parte de un preview, pentru ca Ogilvy a realizat pentru Cappy Tempo, o campanie clasica de "cumperi mai mult, platesti mai putin", comunicand oferta speciala "2,5 L la pret de 2L", prin spotul Mima.
Si nu mai departe decat zilele trecute, s-a lansat campania Unirea. Intentia este explicita, nu se ascunde nimeni dupa deget in comunicat: "CAP si Next Advertising semneaza noua campanie Unirea, de criza. Asadar, o promotie desigur." Tot pe principiul beneficiului instant, announcerul acestei promotii spune ca "te uiti in dop si castigi pe loc sute de mii de premii". Pe scurt: "Cand viata e grea, te sustine Unirea".
Aroma de cafea in promotii
Cat despre aroma de cafea in promotii, sa ne aducem aminte de campania pentru Tchibo semnata Propaganda: "Inspira prin gestul tau" de la sfarsitul lui 2008.
Ei bine, mai nou, Jacobs a lansat in aprilie 2009 o promotie. De data aceasta, nu e vorba de vreun gest umanitar sau vreun scop nobil, cum era in cazul Tchibo. Este situatia clasica de "hey, uite un motiv in plus sa ma cumperi pe mine". Astfel, in virtutea sloganului "Pastreaza Bucuria Momentelor Alintaromate!", cafeaua Jacobs vine la pachet cu o cana Jacobs, cu o ciocolata Milka sau cu un Toblerone.
Promotii multi-brand
Si pentru ca unde-s doi puterea creste, din februarie Tnuva s-a asociat cu Vel Pitar, astfel incat cumparand "Sana mea" si "French Toast" si inscriind codurile pe site-ul www.marisurprizelamiculdejun.ro, puteai castiga electrocasnice pentru bucatarie (cafetiera, prajitor de paine, fierbator de apa) sau mobila de bucatarie marca Mobexpert.
Si tot din gama multi-brand, campania "Goana dupa aur" desfasurata in februarie -martie a avut in prim plan 6 branduri Unilever: Dove, Rexona, Clear, Dero, Cif si Domestos. Premiile: pandantive si lantisoare de aur. Campania s-a desfasurat in 19 orase din Romania si Bulgaria, suporturile indoor din hypermarketuri apartinand Brand Management.
Cumpara de la mine, cumpara de la mine!
Iar bataia pe portofelele clientilor nu se opreste aici. De cumparat cumperi, dar de unde? Cumpara de la mine, pare sa fie strigatul supermarketurilor si hypermarketurilor. Sa luam de exemplu campania Carrefour "Covorul magic". In perioada 29 aprilie - 11 mai 2009, clientii Carrefour aveau posibilitatea sa castige la fiecare 3 minute cate un cupon valoric de 5 lei sau din ora in ora contravaloarea cumparaturilor. Si Mega Image a venit cu o propunere la fel de tintita in zona utilitara: "Castiga cosul zilnic in valoare de 100 ron", promotia desfasurandu-se in perioada 13 aprilie - 25 mai.
Cele mai eficiente promotii in 2008
La Effie 2009, campania "Inspira prin gestul tau", semnata de Propaganda pentru Tchibo Exclusive, a luat un Gold la categoria Promotions FMCG Food. Singura inscrisa in categoria Promotions FMCG Non-Food, Campania "Dero Zodiac" a castigat un Silver. Grey Romania a castigat un Silver pentru campania Rain - Romtelecom ClickNet, la categoria Promotions Non-FMCG Services. Gold-ul a revenit Campaniei The Suitcase, realizata de Proximity pentru Vodafone. La baza acestei campanii a stat ideea ca trebuie prezentate solutiile de comunicare Vodafone cabinetelor de avocatura: "intreaga comunicare, constand intr-un direct mail, a folosit instrumentarul tipic al acestei industrii. Servieta cuprindea dosarul unui client fictiv, avand titlul "Un dosar de nerefuzat". Speta era oferta Vodafone, un "caz" prezentat in terminologia specifica baroului, astfel incat la prima vedere sa para un dosar obisnuit, specific universului targetului.", dupa cum se arata in comunicatul de presa.
Rezulta de aici ca nu neaparat premiile mari sau mecanismele complicate, ci ideile ingenioase sunt motorul unei promotii care se misca bine pe piata.
Concluzia: da cu virgula
Dupa aceasta trecere in revista a promotiilor recente, dupa ce am dedus care ar fi criteriile de eficienta ale unei campanie de comunicare pentru o promotie, dar fara sa uitam totusi ideea de la care am plecat, cum ca promotiile sunt pe val, ba chiar ne invadeaza...mai ramane un singur lucru de lamurit: cum iesi in evidenta cu o promotie cand ofertele irezistibile il imbie pe consumator la tot pasul? Aflati din insiderele despre promotii, unde vom avea si perspectiva creativilor si pe cea a clientilor, dar si punctul de vedere al expertului in research.