Lectii invatate la Effie 2009

Joi seara, la Gala Premiilor Effie 2009, am aflat o multime de lucruri: cum sa scrii un case de Effie, cum sa te bucuri de victorie, cum sa iti faci intrarea grandios, cum sa fii o agentie mica, dar eficienta, cum sa te mentii in top, cum sa castigi un Effie cu o campanie controversata, cum sa pleci cu demnitate. Sa le luam pe rand.

Cum sa scrii un case de Effie
Singurul premiu acordat in categoria Food Products II, adica Dulciuri, a fost un Silver pentru Graffiti BBDO, pentru campania Snickers - Urban Areena. Pe scena, Ema Prisca (Creative Director, Graffiti BBDO) a povestit cum au decurs lucrurile: "a fost un pitch, l-am castigat, clientul a fost de acord sa implementam exact ce au prezentat si am castigat iar. " Iar Stefan Chiritescu (Head of Planning Graffiti BBDO) a adus in discutie eterna problema cand scrii un case pentru Effie: "Cum naiba aratam ROI-ul?", mai ales in contextul initiativei unui grup de planneri, membri ai APG Romania: Stefan Stroe, Bogdana Butnar, Diana Ceausu, Elena Ionita, Costin Radu, Razvan Matasel, din care a facut parte si Stefan Chiritescu, de a intocmi un indrumar pentru scrierea case-urilor de Effie. Ei bine, fara modestie el a afirmat pe scena din Fratelli: "Cred ca este primul caz in care pot sa spun cu mana pe inima ca am aratat ROI-ul".

Echipa Graffiti BBDO a mai urcat de doua ori pe scena, pentru inca doua trofee Silver. La categoria Food Products I pentru campania Sibiu Country, realizata pentru Pate Sibiu si la categoria Durables pentru Campania Play, realizata pentru clientul Dacia Sandero. Cu aceasta ultima ocazie, Stefan Chiritescu a tinut sa ii multumeasca lui Sorin Psatta (Integrated Communication Director, Graffiti BBDO): "Departamentul de planning din Graffiti a fost primul din Romania si vreau sa-i multumesc public lui Sorin pentru ca a avut grija de noi in acesti ani."

Cum te bucuri de victorie
Intamplarea a facut sa stau langa masa celor de la Lowe & Partners, asa ca am vazut pe viu cum reactionezi la aflarea vestii ca ai castigat; cum murmuri in barba "ah no winner" chiar inainte de desfacerea plicului de trofeu Gold, cand e vorba de "totul sau nimic", fiind singura nominalizare din categorie, si cum nu-ti vine sa crezi ca ...esti chemat pe scena. Pe langa acest Gold la categoria Pharmaceuticals, pentru campania No More Pretexts, realizat de Lowe pentru brandul Canesten Gyn din portofoliul Bayer, agentia a mai primit un Bronze Effie pentru campania Rexona -We do it 5 Times Less Than English Women, la categoria Non Food Products.

Cum iti faci intrarea grandios
Scala JWT, aflata pentru prima oara in randul participantilor Effie, a obtinut Bronze Effie la categoria Non-alcoholic Beverages (campania "Campus - New Variants Launch", pentru brandul Jacobs 3in1). Tot din ipostaza de boboci in competitie au reusit sa impresioneze si agentia Proximity printr-un Gold Effie la categoria Promotions Non-FMCG Services (campania "The suitcase", pentru clientul Vodafone), respectiv Brands & Bears printr-un Silver Effie ("Redd's Launch Campaign", la sectiunea speciala New Product or Service Introduction).

In plus, cea mai de succes agentie a acestei editii a fost Papaya Advertising, care, aflata tot la prima participare in competitie, a obtinut 6 premii, inclusiv trofeul Grand Effie. Campania "A Drop of Style in Your Life", semnata de Papaya pentru brandul Cava D'Oro, a fost premiata cu Gold Effie la categoria Alcoholic Beverages si in sectiunea speciala David vs. Goliath, iar astfel "s-a aratat ca mai ai si cu cine in tara asta", dupa cum a declarat Robert Tiderle cand a primit primul Gold.

Cum sa fii o agentie mica, dar eficienta
In continuare, la decernarea Gold-ului pentru Campania "A Drop of Style in Your Life" la categoria David vs. Goliath, Robert Tiderle (General Manager, Papaya Advertising) a punctat: "Cred ca stie toata lumea cine a fost Goliath in categorie; am avut doar o prastie in mana, se pare ca a functionat: a placut atat publicului cat si juriului".

Si lista de premii pentru Papaya Advertising "nu se termina acum; acum incepe", ca sa citez sloganul campaniei Rocky pentru CEC Bank, campanie care a adus agentiei un Gold la categoria Financial Services si un Bronze la categoria Renaissance. La decernarea Gold-ului, clientul a marturisit: "Acum doi ani eram un client in cautarea unei agentii si destul de putine agentii isi doreau sa lucreze cu noi. Acum suntem pe aceasta scena si va multumim. Suntem onorati."

Si sa nu uitam de Gold-ul castigat de Papaya Advertising la categoria Others pentru campania How About Teflon. Concluzia e una singura, si a spus-o foarte bine Robert Tiderle, la final, cand Mihail Vartosu (Presedintele Juriului Effie 2009) i-a inmanat Grand Effie-ul: "Agentie mica, Effie-uri din plin".

Cum sa te mentii in top
Dintre veteranii participarilor la Effie au iesit castigatori, dupa cum urmeaza. Au castigat 3 trofee cei de la CAP: doua Gold-uri - unul cu Bring Your Salary to ING (o campanie inscrisa in categoria Financial Services, pentru brandul ING Card Cont'Rol) si altul cu "Matache Macelaru" pentru brandul Matache Macelaru (premiu impartit cu Next Advertising). CAP a mai obtinut si un Silver pentru campania Babanu - "A Jolly Good Time" Wine, inscrisa in categoria Alcoholic Beverages, o campanie realizata tot impreuna cu Next. Pe langa Silver-ul si Gold-ul castigate impreuna cu CAP, Next Advertising a totalizat un numar de trei premii, obtinand un Silver si pentru Banca Transilvania - An upset fellow, la categoria Financial Services.

Publicis a castigat la categoria Food Products I un Bronze pentru Milk Goodies marca Fulga si Propaganda un Silver cu Long-forgotten Tastes pentru clientul Napolact. De asemenea, Propaganda a mai castigat un Gold la categoria Promotions FMCG Food cu Inspire Through Your Gesture, o campanie pentru Tchibo Exclusive.

GMP Advertising a castigat un Bronze pentru Timisoreana - Beer Evolution.Tot un Bronze a primit si Odyssey Communication, pentru Rompetrol - The Journey. Iar Grey Romania a castigat un Silver pentru Romtelecom ClickNet - "Rain" Promotion. Si Unilever a castigat un Silver pentru Campania Dero Zodiac, intrucat "Dero s-a abonat de cativa ani la aur, argint, multumim, ne vedem la anul", dupa cum a declarat reprezentanta Dero Surf.

Cum castigi un Effie cu o campanie controversata
Va mai aduceti aminte de Mixes? Cate dispute a starnit campania Doncafe Mixes Launch, semnata de Leo Burnett & Target! Si in ciuda tuturor criticilor aduse unei creatii indraznete - poate prea - iata ca demersul primeste un Effie, si nu orice Effie, ci un Gold in categoria New Product or Service Introduction. Dupa ce a primit trofeul de la Narcis Horhoianu (Presedintele Comitetului de Organizarea Effie 2009), Victor Stroe (Senior Strategic Planner Leo Burnett) a tinut sa precizeze: "Un Gold si la Portoroz, un Gold si in seara asta; o campanie care isi face treaba".

Leo Burnett a plecat acasa si cu un Bronze pentru campania Chance to life, realizata pentru P&G. Singura obiectie a agentiei a fost ca au considerat componenta sociala a campaniei mai importanta decat a decis juriul sa o faca, acesta reincadrand-o la categoria Promotions FMCG Non-Food. De asemenea, si-au intregit portofoliul de premii cu un mult asteptat Silver pentru Bonux - Spring Mood. Si nu in ultimul rand, un Gold la categoria Corporate Reputation Image & Identity, pe langa o nominalizarea la Grand Effie, pentru campania Petrom - Common Sense and Responsibility. Mona Nicolici (CSR Communication Manager, Petrom) a declarat: "Ca sa vorbesti in Romania despre bun-simt si responsabilitate trebuie sa fii nebun. Sa-ti mai creasca si vanzarile e de-a dreptul nonsens. Sa mai iei si un Effie, avea dreptate domnul din spot nobody is perfect."

Cum sa pleci cu demnitate
Ca in orice competitie, exista castigatori si necastigatori. Agentiile McCann si Ogilvy n-au primit niciun premiu. Ogilvy nici macar nominalizari, desi a inscris 9 case-uri. McCann a inscris 6 case-uri dar a primit macar 4 nominalizari. Din cele 22 de categorii, 5 nu au primit nicio nominalizare: Media & Entertainment, Non Profit/Pro Bono, Public Services Campaigns, Telecommunications, Promotions Non-FMCG Goods, Sustained Succes, si in majoritatea se regaseau lucrari inscrise de Ogilvy Romania.

Imi inchipui ca nu e usor sa faci parte dintr-o agentie cu renume si sa fii nevoit sa treci printr-o astfel de situatie, dar pot spune ca s-au descurcat cu brio. I-am vazut plecand la un moment dat, in cea de-a doua jumatate a ceremoniei, cu capul sus si cu demnitate.

Pana una alta, Effie 2009 s-a incheiat, sa ne gandim la ce urmeaza! Pana la urma, "va doresc tuturor succes in pregatirea EFFIE 2010", dupa cum a declarat Mihail Vartosu, Presedintele Juriului Effie 2009.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related