Bugetul - Calcaiul lui Ahile in timp de recesiune

Bugetul pentru proiectele dezvoltate de catre companii in Romania a fost si ramane o problema, fie ca este recesiune sau boom economic.

Inca din momentul in care compania Cocoon s-a deschis in Romania, acum un an, si ne-am pozitionat ca o agentie regionala de design si consultanta de brand cu expertiza internationala, dar prezenta locala, am stiut ca bugetul proiectelor va fi "sarea si piperul" discutiilor cu clientii locali. Nu sunt singura cu aceasta parere, si cu siguranta sunt colegi ce activeaza in domeniul comunicarii, care sa imi sustina punctul de vedere.

De cele mai multe ori, bugetul alocat unui proiect este indelung dezbatut si explicitat, in special clientilor locali. Mai ales in domeniul pe care il reprezint - branding si design, anumite detalii ce tin de costul unui proiect nu sunt cunoscute de catre client si de aceea este necesar sa fie explicate atent si detaliat, pentru a justifica cotatia prezentata. In cele mai multe dintre cazuri acest lucru este esential, ajungandu-se la o concluzie amiabila la final. Dar, sunt si cazuri in care clientii, tot in necunostinta de cauza de cele mai multe ori, solicita realizarea proiectului dupa anumite criterii caci "... suntem in Romania si trebuie sa stiti ca aici bugetele sunt mai mici" sau "vrem si noi un design la fel de frumos ca al concurentului insa in bugetul asta".

Nu cred ca spun noutati, poate doar ca sunt mai putini cei care recunosc ca au astfel de discutii la masa tratativelor cu partenerii de afaceri. Iar acest aspect se intalneste cu siguranta si in alte domenii. Important este ca, atunci cand vrei sa obtii un rezultat remarcabil care sa devina ulterior "word-of-mouth", trebuie sa realizezi o investitie, sa ti-o asumi deschis si cu entuziasm, asa cum e de preferat sa faci cand pornesti la un nou drum. Cu siguranta ca este de datoria celor care presteaza serviciile sa aduca justificari cat mai detaliate si veridice la un buget, dar e nevoie de deschidere si intelegere si de partea cealalta a baricadei.

Cu atat mai mult in aceasta perioada, bugetul a devenit "scuza plauzibila" pentru realizarea unui proiect. Partial este justificata aceasta temere, caci este clar ca noul context economic se reflecta si in domeniul pe care il reprezentam (branding & design), ca de altfel in toate domeniile comunicarii. Tendinta cea mai acuta care se manifesta este legata nu doar de diminuarea bugetelor, cat si de ingreunarea procesului de dezvoltare a unui proiect, prin trenarea procesului de luare a unor decizii ferme din motive de precautie.

Bugetul joaca un rol din ce in ce mai important si a devenit unul din criteriile esentiale care dicteaza implementarea proiectului in acest moment. Si asta nu neaparat pentru ca bugetul de marketing ar fi fost redus semnificativ, ci pentru ca bugetele companiilor in general sunt diminuate (uneori pur si simplu din precautie, pana trece "valul crizei"), si de cele mai multe ori, cel de marketing trebuie sa se alinieze tendintei generale a companiei.

Am observat de asemenea o realocare a bugetelor dinspre mediile mai costisitoare (ex. outdoor, actiuni promotionale la punctul de vanzare, chiar si TV) spre cele mai putin costisitoare, sau mai degraba catre cele care permit o investitie in trepte, impartita pe o perioada mai lunga de timp (comunicarea on-line, PR, re-design,etc.). De exemplu un proiect de rebranding se poate intinde pe o perioada de 4-12 luni, iar clientul nu este afectat ca si investitie pentru ca plateste pe masura dezvoltarii acestuia.

Pentru companiile multinationale care activeaza pe piata est-europeana efectele crizei par sa fie mult mai dureroase decat pentru companiile mai mici sau cele locale. Inghetarea sau taierea bugetelor pentru aceste companii globale se realizeaza la nivel de board, de la "distanta", nelasand brand managerilor locali posibilitatea de a-si expune punctul de vedere asupra situatiei locale existente si a modului in care aceste decizii afecteaza brand-urile lor. Companiile mici au un anumit avantaj pe care ar trebui sa il valorifice la maxim, acela ca in contextul diminuarii bugetelor, au posibilitatea de a lua masuri si de actiona mult mai rapid si concret. De aici deriva si provocarea de a realiza proiecte de branding/design la costuri mai mici si, evident, sunt mult mai multe licitatii in acest domeniu.

Si iata cum "spend smart & efficient" a devenit lait-motivul acestei perioade pentru toti marketerii. In tot acest context, a devenit esential sa iti pastrezi mesajul catre publicul tinta, sa continui sa comunici, sa arunci o privire atenta in portofoliu de branduri si sa faci o selectie riguroasa: alege pentru prim-plan brandurile care merita si renunta la cele care consuma resurse si nu performeaza.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related