Interviu cu Irina Pencea, Director Executiv Odyssey
Irina este de doua saptamani noul Director Executiv al agentiei Odyssey. Venita mai mult ca o rasplata pentru ascensiunea Irinei, decat ca o masura strategica de intarire a fortelor pe timp de criza, nou infiintata functie in managementul agentiei are ca obiectiv mentinerea stabilitatii si a cifrei de afaceri a companiei in perioada urmatoare.
IQads: Irina, de cand lucrezi in publicitate? Cum te-ai apucat de publicitate, de fapt?
Irina Pencea: Povestea mea este despre focus si determinare, asa as spune. In clasa a 11a, cand majoritatea colegilor mei nu prea stiau ce vor sa faca in viata si unii erau presati de parinti sa fie medici sau avocati, ingineri sau constructori, mie mi-a incoltit in minte acest vis care mai departe a devenit o pasiune.
IQads: De ce tocmai publicitate?
Irina Pencea: Cred ca mi-a picat in mana o carte despre marketing si publicitate si am vazut in cateva filme americane oameni care lucrau in publicitate si mi s-a parut foarte interesant, desi nu imi era foarte clar ce inseamna exact. Dar am zis ca e un drum bun, care ar trebui sa fie de viitor. Asa ca m-am hotarat sa dau la ASE la marketing, caci o scoala de publicitate nu exista, iar marketingul este fundamentul publicitatii.
In anul intai m-am dus sa ma angajez sau sa intru in practica la o agentie de publicitate, dar nu m-au primit, ca eram prea mica si mi-au zis sa revin dupa cativa ani. Asta nu a facut decat sa ma ambitioneze si mai tare si in anul doi am reusit sa ajung la un interviu la Momentum, unde m-am si angajat ca Account Executive si am devenit foarte pasionata de ceea ce faceam, incercand sa impac si scoala si job-ul. Mi-a iesit, si am terminat si facultatea la timp si am si invatat foarte multe in agentie.
Dupa un an, am primit propunerea de a intra intr-o agentie locala care tocmai se forma. Am acceptat-o, pentru ca mi-am spus ca imi permit la acea varsta sa imi asum orice risc.
IQads: Ce ai invatat in perioada aia?
Irina Pencea: A fost o experienta foarte utila si mi-am dat seama ca imi place sa construiesc echipe, proiecte, sa aduc valoare unui business, fie el agentie, fie business-ul clientului. Dupa 3 ani, am invatat tot ce puteam de acolo si am simtit nevoia sa merg mai departe. Pasul l-am facut catre D'Arcy, pentru a fi Account Director pe contul Connex. Si acum cred ca cele 6 luni pe care le-am petrecut la D'Arcy au fost cele mai intense luni de cand am inceput sa lucrez. Am cunoscut multi oameni extraordinari, am avut brusc in mana un cont foarte complex, dar si foarte challenging, am experimentat un context organizational foarte tumultos.
La finalul anului, Diana (n. red. Flutur) mi-a propus sa ma alatur initiativei ei de a porni o agentie independenta. Desi cu numai 6 luni in urma plecasem dintr-o agentie independenta, am acceptat propunerea. Motivele au fost simple si clare pentru mine: in acea formula de inceput existau toate ingredintele care sa ne permita sa ne dezvoltam frumos mai departe. Si asa a fost. Odyssey este o poveste foarte frumoasa si sunt mandra si foarte bucuroasa ca am facut acel pas la finalul lui 2003.
IQads: Ce presupune noua functie? Ce vei face diferit la Odyssey fata de task-urile tale de pana acum?
Irina Pencea: Voi prelua managementul executiv al Odyssey, fiind responsabila de atingerea obiectivelor agentiei. Pozitia presupune crearea contextului operational care sa sustina atingerea obiectivelor cheie alaturi de colegii mei de management - Valentin Suciu ca director de creatie si Ileana Sebe ca director de NBS (n. red. New Business & Strategy) si cu sustinerea Dianei Flutur, Director General. Rolul meu este sa aduc valoare adaugata, creand un context operational in care specialistii sa poata sa atinga rezultatele pe care ni le-am propus. Practic, este o trecere de la a dezvolta o functiune anume (Client Service in cazul meu) la a crea premisele de dezvoltare pentru intreaga agentie.
IQads: A mai existat in agentie pozitia de "Director executiv" pana acum? Care a fost necesitatea infiintarii acestei pozitii in board-ul Odyssey?
Irina Pencea: Odyssey este o organizatie complexa, astazi suntem 57 de oameni, avem 14 clienti si o cifra de afaceri care a crescut in 2008 cu aproape 20% fata de 2007. Acum avem nevoie de mai mult focus pe stimularea creativitatii, a spectacolului, a ideilor laterale, a leadershipului. Este motivul pentru care aceasta pozitie a devenit necesara si pentru care eu am preluat-o. In acelasi timp, Diana se va concentra pe dezvoltarea strategica a agentiei, ceea ce ne va crea noi oportunitati pentru viitor.
IQads: Este asta o masura cauzata de criza? S-a facut o reorganizare in toata agentia sau este o masura strategica prin crearea unui varf de atac al agentiei?
Irina Pencea: Este un pas natural in dezvoltarea agentiei noastre. Nu are legatura cu criza, nu este o reorganizare. Suntem in momentul in care trebuie sa ne specializam si sa ne concentram pe improspatarea organizatiei si a muncii oamenilor din echipa. Viziunea noastra este valabila indiferent de criza si asta este ceea ce ne face sa fim o companie solida. Dar chiar si in mijlocul crizei credem ca putem atinge rezultatele dorite. Mai mult chiar, acest context dificil ne va ajuta sa ne focusam si mai tare si sa demonstram cu adevarat ca avem o valoare de pus pe masa. Pentru ca in aceste vremuri numai cei mai buni rezista si se dezvolta. Nu mai este ca pana acum, cand foarte multe companii cresteau datorita contextului pozitiv general si nu neaparat datorita performantei proprii.
IQads: Care e primul obiectiv de business pe care vrei sa-l indeplinesti in noua functie?
Irina Pencea: Sunt 2 obiective cheie la fel de importante pe care mi le-am asumat pentru perioada urmatoare. Pe de o parte, sa avem stabilitate in business, deci o cifra de afaceri cel putin egala cu cea din 2008. Suntem insa optimisti si credem ca vom putea chiar sa crestem, in special bazat pe cresterile pe care le estimam in zona de media si de PR, dar si prin modul lateral in care dorim sa abordam proiectele integrate al clientilor. Gasind solutii creative de optimizare a bugetelor clientilor, tocmai pentru ca suntem o agentie integrata, vom putea aduce rezultate imediate clientilor nostri astfel obtinand noi proiecte si bugete si chiar si noi clienti.
Pe de alta parte, sa stimulez creativitatea, spectacolul, ideile laterale si a leadership-ului in echipa noastra. Rolul meu este sa asez oamenii potriviti in contextele potrivite si cu instrumentele potrivite pentru a putea ajunge unde ne dorim. Voi pune mai mult accent pe atingerea rezultatelor prin gandire laterala si perseverenta, prin mai multa creativitate in fiecare pozitie din agentie si pe armonizarea departamentelor. Asta inseamna ca ii vom recunoaste pe cei ce au trasaturi de lideri si le vom da spatiul necesar si instrumentele de care au nevoie. Numai avand lideri puternici in fiecare pozitie cheie a agentiei vom putea sa atingem rapid rezultatele pe care clientii nostri le asteapta.
IQads: Care va fi relatia ta cu celelalte departamente ale agentiei? Vei incerca sa schimbi abordarea agentiei, va deveni Odyssey mai client-oriented decat creative driven? (avand in vedere background-ul tau de CS Director)
Irina Pencea: Nu cred ca se pune problema sa alegem intre a fi orientat catre client sau a fi creative driven. Numai avandu-le pe amandoua poti sa atingi excelenta. E adevarat ca provocarea este gasirea punctului de echilibru. Iar cheia pentru acest echilibru sunt oamenii. Vom sustine oamenii care au idei, dar si capacitatea de a le pune in practica, indiferent in ce departament lucreaza. Pentru ca doar sa ai idei nu e intotdeauna suficient, ceea ce face dintr-o idee buna sa devina valoroasa este pana la urma modul in care reusesti sa o materializezi. Asta este valabil pentru orice departament din agentie.