Buzz cu Mihail Vartosu, Presedintele juriului EFFIE 2009
IQads: Dupa 2 ani in care EFFIE a avut Presedinti de juriu din strainatate, anul acesta ati fost invitat sa prezidati juriul festivalului. Cat conteaza intelegerea contextului local in evaluarea lucrarilor submise?
Mihail Vartosu: Va rog sa-mi permiteti sa nu comentez contextul sau motivele pentru care, dupa doi ani cu jurii EFFIE prezidate de straini, s-a revenit la desemnarea unui roman ca presedinte al juriului. V-as retine atentia ca publicitarii sunt in contratimp cu Federatia Romana de Fotbal, care aduce tot mai multi arbitri din strainatate... Cat priveste importanta cunoasterii specificului pietii, bine ati sesizat ca este de preferat ca membrii juriului sa cunoasca piata romaneasca, istoria comparata a brandurilor concurente in categorie, felurite intamplari din existenta brandului evaluat etc. Nimeni nu poate, insa, risca o cuantificare, pentru ca, asa cum stim, prevederile regulilor de jurizare internationale nu pun accentul pe acest gen de date.
IQads: Trebuie sa "acordati" parerile a 77 de profesionisti din marketing, advertising si research care fac parte din juriu anul acesta. Au intaietate parerile marketerilor in procesul de jurizare?
Mihail Vartosu: Nu sunt eu cel chemat sa sincronizeze / acordeze membrii juriului, pentru ca, in primul rand, presedintele nu intervine in jurizarea si notarea concreta in niciun fel si, in al doilea rand, nu de acordare are juriul nevoie, ci de cunoasterea regulilor stabilite prin licenta internationala si de aplicarea intocmai, fara ezitare si / sau partinire, a acestor reguli. Toti membrii juriului au acelasi statut, aceleasi obligatii (liber asumate prin acceptarea calitatii de membru al juriului ) si drepturi, care decurg din regulamentul Festivalului.
IQads: E criza. In ciuda demersurilor organizatorilor de a pastra acelasi fee in RON ca anul trecut, care e situatia inscrierilor de pana acum, avand in vedere ca ne apropiem de ultimul deadline? Sunt mai putine case-uri inscrise anul acesta?
Mihail Vartosu: Numai Comitetul de Organizare detine date concrete privind inscrierile. Juriul nu urmareste cine se inscrie, cand si cu ce, ci vine la jurizare pur si simplu, pregatit sa onoreze efortul competitorilor cu o evaluare corecta.
IQads: Anul trecut au fost multe scandaluri legate de "dirty tricks" folosite in scrierea cazurilor. Cum le veti contracara? Au fost adaugate noi restrictii in regulament anul acesta?
Mihail Vartosu: Am prezidat anul trecut intalnirile de "clarificare" a unor aspecte referitoare la EFFIE 2008. Sper din toata inima ca in 2009 nu va mai fi nevoie de astfel de intalniri post-factum, pentru ca industria a lasat in urma acea experienta, cred ca a invatat ceva din ea si are sansa sa joace "clean" in loc de "dirty". Desigur, aceasta este o simpla opinie personala, pe care, poate unele persoane nu o imparatasesc. Poate ca vor mai fi incercari de distorsionare, cosmetizare sau perspective false in unele cazuri. Am aflat recent ca s-a elaborat chiar un fel de glosar sau repertoriu de proceduri de inducere in eroare a juriului. In fata unei astfel de situatii, relativ complexe, nu cred ca exista alta solutie decat aplicarea, de catre toti juratii, cu tot profesionalismul si probitatea cerute de calitatea de membru al juriului, a regulilor de jurizare internationale. Nici eventualele restrictii, nici modificarea regulilor de jurizare n-ar da rezultate. De altfel, daca s-ar introduce reguli noi, n-am mai respecta licenta internationala si ne-am trezi cu un gen de pseudo-EFFIE. Ar fi tragi-comic sa balkanizam si EFFIE !
IQads: Exista sanctiuni pentru lucrarile care nu corespund criteriilor de jurizare? Sunt pur si simplu eliminate din concurs sau cel care le submite poate fi si sanctionat in vreun fel? V-ati gandit la o "intimidare" a celor care ocolesc deliberat sistemul de jurizare?
Mihail Vartosu: Va pot asigura ca juriul va judeca in conformitate cu regulile internationale.
IQads: Stefan Iordache vorbea la AdCouture despre un nivel mai ridicat de educare a pietei anul acesta in ceea ce priveste colectarea datelor care ajuta la construirea cazurilor. Credeti ca acest rezultat este meritul agentiilor sau al clientilor?
Mihail Vartosu: Sunt convins ca D-l Iordache are argumente solide care sustin o astfel de apreciere. Ma feresc sa spun cine are merite mai mari, pentru ca exista pericolul de a dezbate o tema de genul: cu cine seamana mai mult copilul, cu mama sau cu tata ? Sa ne multumim cu produsul lor de conceptie (cum am aflat de curand ca se exprima neo-natologii - ca si cum ar exista si paleo-natologi ! ), sa il jurizam cum scrie in regulile internationale si ne vom fi indeplinind rostul.