Teodor Cucu despre brandul de tara al Romaniei

Dincolo de faimoasele "nustiuce" romanesti

In primul rand ar trebui sa nu ne mai dorim, ca natie, sa parem ceea ce nu suntem. Dupa ce reusim sa facem asta, ar trebui sa incepem sa ne uitam la cum ne vad cei carora s-ar adresa brandul de tara. Care cel mai probabil nu sunt romani, si nici nu au tot felul de frustrari romanesti acumulate. Care atunci cand le-ai spus "Romania mereu surprinzatoare" se asteptau la ceva mai mult decat niste poze frumoase cu munti sau mare. Chiar am avut discutia asta cu John Griffiths anul trecut, cand intr-o plimbare prin Marginimea Sibiului am intrat intr-un satuc plin de berze. Nimic neobisnuit pentru mine, prilej de bucurie si agitatie pentru John. Si asta pentru ca pana la 42 de ani nu vazuse o barza decat la Zoo. Cu atat mai putin vreo zece cuiburi pe cosuri de case. Asta a fost mult mai surprinzator decat orice poza frumoasa cu munti.

Ar trebui sa incetam sa ne laudam cu faimoasele "nustiuce" romanesti, care de fapt nu sunt chiar atat de romanesti. Ne place sau nu, trebuie sa admitem ca nu am invetat nici sarmalele, nici micii; ca nu suntem cea mai ospitaliera natie de pe pamant (musafir vine din turcescul misafir), ca serviciile in turism sunt dezastroase, ca Romania e o destinatie turistica mai scumpa decat Turcia, Bulgaria sau Grecia, ca nu avem infrastructura si ca faci de trei ori mai mult timp pe drum etc.

Sa acceptam toate aceste minusuri si sa invatam sa ni le asumam, sa le intoarcem in favoarea noastra. Iar pentru asta avem nevoie de mult research, avem nevoie sa intelegem ce vad "consumatorii" de Romania, nu ce-am vrea noi sa vedem. Avem nevoie sa intelegem de ce foarte multi expati ajunsi pe plaiuri mioritice incep prin a injura si termina prin a le fi foarte greu sa plece. Avem nevoie sa intelegem ca brandul de tara al Romaniei nu se adreseaza romanilor, si ca rolul lui nu este acela de a spala frustrari adunate in zeci de ani. Rolul lui este sa diferentieze Romania de tarile concurente si sa-si atraga "consumatorii". Daca reusim sa facem asta, atunci suntem pe drumul cel bun.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Daniela alexandra Ilea
acum 15 ani
Nu pot sa raspund decat printr-o intrebare:

CUM?

Daniel Draghici
acum 15 ani
daca e o solutie buna insa cred ca ar ajuta ca aceasta campanie sa fie facuta de o firma din afara, de preferat britanica sau germana pentru ca aceste doua tari dau cei mai multi turisti si se presupune ca ar cunoaste mai indeaproape nevoile acestora.
Ovidiu Bufnila
acum 14 ani
Teodor, articolul imi da de gandit. Multumesc. Despre serviciile din turism insa as vrea sa-ti spun ca o generalizare nu e benefica. Zilele trecute, venind dinspre Cluj, am mancat la un han de la sosea. Hangitele erau extrem de atente, mancarea excelenta, atmosfera placuta, cu un anume specific. Nu erau efecte cautate si fortate. Poate ca ar trebui sa nuantezi. Multumesc.
g gabi
acum 14 ani
Vorbim despre servicii in RO?! Care servicii??? Cele pe care guvernul vrea sa le impoziteze cu si mai multe procente ca pana acum?! Vorbind despre servicii in RO este ca si cum am discuta despre "pacla" ce-l inconjura pe Dracula, despre "fasolea" lui Jack, "patul" lui Procust, bla, bla.


Branded


Related