Romania o tara a contrastelor
In primul rand, Romania trebuie sa recunoasca intern cine este, cu bune si cu rele. Dar mai ales cu rele, pentru ca s-a mintit pe sine si pe altii cu reclame internationale minunate cand realitatea de acasa era cutremuratoare.
Politicienii, publicitarii si celalti implicati pana acum au considerat ca reclamele Romanieie trebuie sa fie frumoase, idilice. Eu cred insa ca indiferent de exemplificarea lor, reclamele trebuie in primul rand SA FUNCTIONEZE, sa dovedeasca faptul ca pot aduce turisti straini pe termen scurt.
De exemplu, un punct de start important ar fi faptul ca Romania este o tara a contrastelor. Chiar daca nu o diferentiaza in regiune, aceasta realitate va persista multe alte decenii in ADN-ul ei. Alaturi de peisajele minunate, Romania este o tara a inselatoriilor, a imbogatitilor peste noapte, a prostului gust muzical si vestimentar, a suferintei, a prostitutiei si a hotiilor ingenioase. Marturie sta una dintre cele mai bune auto-ironii romanesti: "Romania e o tara foarte frumoasa. Pacat ca e locuita".
In plus, daca e sa o plasam pe o harta a valorii, Romania joaca in segmentul "Popular"/"Value" al Europei si Asiei si nu prea avem cum sa urcam de acolo din pricina produsului. Oricare ar fi ea, cred ca strategia de brand trebuie sa fie cat se poate de realista si incitanta. NU TREBUIE SA FIE FRUMOASA. Romania este inca dupa 20 ani de post comunism O AVENTURA TURISTICA, iar cei tintiti ar trebui sa fie cei dornici de "aventuri in est".
Din pacate insa, nu cred ca sunt multi lideri romani care sa aiba curajul sa promoveze o asemenea directie strategica realista.
Comentarii
Targetul pentru brand de tara sunt in primul rand romanii, apoi cei care ar putea initia orice fel de relatie cu romania sau romanii sau firmele romanesti. Turismul e o parte, departe de a fi insa esentiala.
De aceea, pentru constructia brandului de tara e nevoie in primul rand de o VIZUNE INTERNA: ce vrem sa ne oferim, noua insine. Ce anume, mai mare decat noi, vrem sa facem din Romania.
Apoi aceasta viziune interna se traduce intr-una externa: ce vrem sa aducem lumii, la ce anume contribuie Romania pentru binele Europei si al intrecgii lumi.
Apoi ne apucam de niste GESTURI MARETE care sa ilustreze aceasta viziune. Facem 1-2 lucruri care sa starneasca admiratia lumii, sa spuna "astia si-au propus ceva si chiar fac asta".
Partea de turism e complet secundara, si de fapt cred ca un "brand de tara" turistic e o pierdere totala de bani. Mult mai eficiente insa pot fi branduri turistice locale, gen Bucovina, Sibiu, Brasov, Mamaia, Apuseni, Fagaras etc.