Reclame fara IQ

Daca o sa tot scriu ca am mai gasit inca o reclama pentru topul celor mai nereusite creatii ale anului, inseamna ori ca sint eu negru in cerul gurii, ori ca intr-adevar sintem asaltati numai de reclame infioratoare.
Ultimul specimen este o reclama pe o pagina intreaga in revista Capital. Stiind tirajul revistei, ma intreb ce firma e aceasta care si-a permis sa cumpere o pagina intreaga, mai ales ca numele este necunoscut, Mondi Business Paper.
Si cum expunerea pe care ti-o da aparitia in Capital nu e deloc de neglijat, m-am gindit sa-mi ascut putin dintii cu acest ad de presa.

Proba acuzarii
Evident ca primul lucru la care te gindesti cind vezi undeva scris IQ este coeficientul de inteligenta si, putin mai departe, iti e clar ca e vorba despre o alegere rationala, in avantajul tau etc.
Pe acelasi lucru mizeaza si producatorii hirtiei IQ, dar sensul principal al celor doua litere este Ideal Quality. Nici nu conteaza prea mult, pentru ca acel IQ pe care il stim cu totii a fost radacina acestei reclame, iar lipsa IQ-ului a fost lovitura cauzatoare de moarte.
Imaginea e inutil complicata. Avem in fata o alegere. Pe de o parte avem un tinar frumos, putin macho, un party animal dupa postura. De cealalta parte, avem un sir de topuri de hirtie IQ. Sub cele doua propuneri avem cite un cerculet, iar in cel corespunzator hirtiei o mina, "neretrasa" complet din imagine, care tocmai a bifat cu o carioca portocalie.
Headline-ul intreaba: "Care dintre acestea se vinde mai bine?".

Comentarii tendentioase
Conceperea unei reclame ma obliga sa-i transmit potentialului cumparator cel mai puternic argument pe care il am. In cazul de fata acesta pare a fi ca alegerea acestei hirtii este cea mai inteligenta miscare. Mergind inca un pas mai departe, incerc sa dramatizez acest lucru punind hirtia IQ in paralel cu ceva foarte rau si opus ei, in situatia de fata un handralau. Deducem din alaturare ca barbatul este frumos, dar prost.
De ce barbat, e intrebarea urmatoare. Sa inteleg ca deciziile de cumparare de hirtie sint in general luate de femei frustrate si carora le-a pierit apetitul pentru barbati frumosi. Hirtia, ce-i drept, este fidela celui care a achizitionat-o. Hirtiei nu trebuie sa-i speli rufele, nu trebuie sa-i gatesti. Hirtia nu merge sa petreaca tot timpul cu baietii si poate sa te mai si insele cu vreo alta secretara.

Mai ma intreb inocent, daca o reclama la "hirtie de imprimanta" isi are locul in Capital, dar aici intru pe nisipuri miscatoare si se pot gasi argumente aparent la fel de solide si de o parte si de cealalta.
In alta ordine de idei, incheierea bodytext-ului este si ea memorabila prin cliseul ultraobosit pe care ni-l indeasa pe git: "IQ se vinde singura." In primul rind ca asta ar fi o alta idee, aflata in contradictie cu cea folosita pentru ad (daca se vinde singura, de ce mai ma chinui sa spun ca e alegerea inteligenta?). In al doilea rind am vazut cu totii in spotul tv pentru sucurile Adria unde poate duce aceasta idee scapata de sub control, unde poate sa duca "creativitatea" lasata sa o arda pe la padure.

Headline-ul mi-a dat si el dureri de cap. "Care dintre acestea se vinde mai bine?" Cum adica? Sa inteleg ca barbatii macho nu se mai vind bine? Acum numai cei cu ochelari si aer inteligent au cautare? Cei cu IQ ridicat?
In aceeasi idee, daca reclama e evident la hirtie si nu la barbat, mult mai firesc si mai putin fortat ar fi fost ca ea sa ramina la prezentarea alternativelor. Daca ma lasa pe mine cititor sa fac pasul de a intelege, inghit momeala mai bine, decit daca reclama ma si forteaza sa fiu de acord, selectind raspunsul corect. In plus, in aceasta situatie raspunsul corect este atit de grosolan evidentiat, incit mai degraba decit sa ramin indiferent, ma enervez ca ma considera prost.

In incheiere, as spune ori ca cineva i-a dat o teapa acestei companii, convingind-o sa cumpere o pagina de reclama si livrindu-i o reclama de risul curcilor, ori ca "there's more than what meets the eye" si atunci trebuie sa ma abtin pentru ca nu stiu dedesubturile. Mai ales ca pe site-ul international al companiei nu apare nici o reprezentanta in Romania.

Un singur lucru e cert insa si nu numai pentru mine. Aceasta este una dintre cele mai fatalmente lipsite de inspiratie reclame ale mileniului. Sper sa nu cad niciodata sub cintecul sirenelor care i-au vrajit pe autorii acestei reclame.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related