N-ai unde sa te-ascunzi de reclamele outdoor. Chiar daca mergi cu metroul, nu ai un drum linistit. Iar la un moment dat tot va trebui sa iesi la suprafata. Si atunci o sa vezi mare in fata ta un mesh, un billboard, un backlit, un citylight sau un banner care te va indemna sa cumperi ceva sau care te va face sa te simti vinovat ca nu ai luat atitudine in favoarea unei cauze.
Sunt amplasate fix acolo unde sunt sanse mai mari sa-ti sara in ochi: la intersectii, la semafoare, la gura de metrou, in gara, pe cladirile vechi, la trecerile de pietoni, peste tot practic.. Au avantajul ca sunt destul de mari ca sa-ti capteze atentia si sa-ti tina mintea ocupata pentru cateva secunde. Pe langa numarul mare de oameni pe care poate sa-i atinga, o reclama outdoor ii mai ofera brandului si avantajul unui spatiu suficient de mare pe care isi poate expune mesajul.
Andrei Cohn (Creative Director, Cohn&Jansen/ Ashley&Holmes) avea dreptate cand le spunea studentilor de la Scoala ADC, la cursul dedicat Outdoor-ului, ca "e un mediu extrem de eficient; vrei, nu vrei, iti intra in ochi". Cu un amendament, insa: "E un mediu eficient, dar si foarte nociv", a continuat el. Cele aproximativ 30.000 de panouri outdoor din Romania arata groaznic. Estetica orasului are de suferit de pe urma acestor mesaje care, de cele mai multe ori, ne agreseaza vizual. Si care au o influenta destul de puternica asupra vietii oamenilor. Desigur, pledoaria lui Andrei despre cresterea gradului constiintei urbane vizeaza, in primul rand, existenta unei constiinte a actului artistic din partea publicitarilor. Poate ca solutia pe care au gasit-o brazilienii de a interzice reclamele outdoor in Sao Paolo nu e cea mai fericita. Insa nu ar strica mai multa atentie la contextul in care sunt amplasate acestea, pentru ca daca la TV poti schimba canalul, pe strada nu poti evita publicitatea.
Vestea buna e ca se pare ca autoritatile au de gand sa schimbe ceva in acest sens. La inceputul anului se vorbea despre o reglementare a pietei outdoor-ului si de interzicerea mesh-urilor pe cladirile bucurestene. Proiectul a ramas in aer insa, inca se delibereaza asupra conditiilor de implementare a reclamelor de acest tip. Cu siguranta, insa, masura va afecta destul de sever income-ul inregistrat pe acest mediu in decursul anului trecut.
Ca sa va faceti o idee despre cum arata orasul, aruncati un ochi pe ad-urile din rubrica Ad&The City. Cate din executiile pe care le-ati vazut v-au impresionat pana acum? In fata carora ati ramas impresionati de implementare? Care nu v-au spus nimic cand le-ati vazut? Cate v-au exasperat? Care v-au amuzat?
Publicitatea neconventionala vine din urma cu o abordare mai fresh, in care spatiul exterior este folosit intr-un mod mai eficient si care sa-l surprinda pe consumator in mod placut. Ca sa nu mai vorbim de diferenta dintre costurile de implementare ale unui outdoor vs cele ale unui ad neconventional.
Eficienta mediilor este discutabila de la campanie la campanie, desigur. Interesant e, insa, felul in care Outdoorul incearca sa-si updateze utilitatea. Un exemplu de folosire inovativa a unui panou outdoor s-a petrecut recent si il are in prim-plan pe Ashton Kutcher, mai tanarul sot al actritei Demi Moore. Intrat in cursa cu CNN de atragere a cat mai multor followeri pe Twitter, Kutcher a fost ajutat sa castige de cele 1.133 de billboard-uri digitale pe care scria "Follow Ashton Kutcher on Twitter (@aplusk)". Iata, deci, o dovada ca, folosit cu cap, Outdoor-ul poate avea rezultate palpabile.