Cand un brand inventat domina branduri cu renume

Movie: Confessions of a Shopaholic ("Ma dau in vant dupa cumparaturi")
Brands: Visa, American Express, Mastercard, Gucci, Prada, Calvin Klein, Yves Saint Laureant, Roberto Cavalli, John Galliano, Marc Jacobs, Christian Louboutin, Asprey, Bloomingdale's, Barneys, Nokia, Mac, Google, Pepsi.
Actors: Isla Fisher, Hugh Dancy, Krysten Ritter, Joan Cusack, Leslie Bibb

Spune-mi ce branduri cumperi, ca sa-ti spun cine esti! Brandurile spun o poveste despre noi, e clar. Decizia de a folosi un brand si nu altul spune ceva despre modul nostru de a gandi. A lasa la voia intamplarii acest limbaj codificat sa vorbeasca despre noi, e de neinchipuit, mai ales din perspectiva shopaholicei Rebecca Bloomwood. Personaj principal in seria de romane chick-lit scrise de Sophie Kinsella, ea este mai nou si eroina unui film care incearca ecranizarea povestii duse la extrem despre obsesia pentru cumparaturi.

Ce e unicat pe langa colectiile de designer
Da, este acel gen de film in care brandurile de lux apar la tot pasul: Calvin Klein, Yves Saint Laureant, Roberto Cavalli, John Galliano, Marc Jacobs, Christian Louboutin. In plus, Rebbecca are un Mac roz. Atat de "Blonda de la Drept" like! Noroc ca exista si cateva puncte in care product placementul mai iese din tipar, ca sa nu ma plictisesc de tot.

Daca judecam la rece, "Confessions of a Shopaholic" este un pic mai mult decat o comedie superficiala despre fete cu fite care arunca banii pe haine; din 3 motive: pentru ca apar smart talks despre diferenta dintre cost si value, pentru ca Pepsi face o smecherie si se infiltreaza alaturi de aceste branduri high class si pentru ca acolo unde e imaginatie, brandurile reusesc sa cada la pace.

Dialoguri spumoase si noile coduri de limbaj, marca Prada
O shopaholica adevarata aude manechinele din vitrina cum o imbie sa cumpere. Asta pateste Rebbecca Bloomwood, interpretata de Isla Fisher, doar ca nu are suficienti bani pentru a achizitiona superba esarfa verde, pe niciunul din cele 12 - da, ati citit bine, 12 - carduri. Dar o shopaholica adevarata nu poate suporta infrangerea, asa ca va incerca o stratagema fantezista prin care ii va atrage atentia lui Luke Brandon, personaj de care o sa mai auzim in film. El ii va oferi cei 20 de dolari de care mai avea nevoie, adaugand cu emfaza: "Cost and worth are two completely different things".

Tot Luke va fi in centrul atentiei in cazul urmatorului moment de climax filosofic. "You speak Prada?!" va fi reactia Rebbeccai Bloomwood cand va constata cu stupoare ca seful ei - intre timp devine seful ei, va imaginati si singuri ca doar vorbim de o comedie romantica - stie ce masura de sacou poarta, cu ce camasa sa asorteze smockingul si ce numar poarta la pantofi. Deducem de aici ca a fi priceput intr-ale modei echivaleaza cu a cunoaste un nou tip de limbaj. Prada devine astfel simbolul absolut al brandurilor de lux, fiind etalonul la care se raporteaza noile coduri de limbaj ale modei.

Pepsi intra in scena cu aplomb
Va spuneam ca Pepsi isi face aparitia in "Confessions of a Shopaholic", pe cat de subtil, pe atat de indraznet, avand in vedere brandurile cu care a impartit lumina reflectoarelor. Momentul Pepsi are loc cand se produce intalnirea dintre eroina si Luke, in fata standului de hot-dog, cand eroina incearca sa cumpere pe baza unui cec, in speranta ca vanzatorul ii va da restul in cash, pentru ca astfel sa isi poata cumpara esarfa verde. Pepsi sta cuminte pe raft gata sa fie reperat de ochiul insetat al celui ce vizioneaza filmul. Plasat strategic in coltul din stanga sus, adica acolo unde este punctul de focus maxim, el face un statement despre cum este mereu acolo in momentele cruciale din viata ta. Sa nu uitam ca Becky tocmai isi intalneste alesul!

Esarfa verde e un fake?
Dar sa nu uitam ce i-a adus impreuna, faimoasa esarfa verde, marca Denny & George. Desi suna fancy, nu este un nume de designer. Singura conotatie care poate exista ar fi asocierea cu un D&G de mana a doua, tot asa cum numele eroinei, Bloomwood, suna a Bloomingdale's intr-o prevestitoare analogie a la Caragiale. Totusi, revenind cu picioarele pe pamant, trebuie sa recunoastem ca exista un mesaj care transcede frivolitatea si superficialitatea la care ne asteptam cand cumparam bilete la un astfel de film.

Sigur ca vom avea parte de celebra girl fight, de data aceasta pentru o pereche de cizme Gucci. De altfel, prezentarea Gucci se bucura de inca un moment de product placement bine gandit si bine jucat: "o geanta Gucci care a meritat fiecare banut, este una din frazele de prezentare ale impatimitei intr-ale cumparaturilor, Rebecca Bloomwood. Dar per total exista o semnificatie mai adanca. Vorbesc foarte serios! Ce mesaj mai puternic decat ideea ca, un brand fictiv - pentru ca Denny & George este un brand inventat - poate detrona branduri de designeri cu renume si vechime, furand lumina reflectoarelor si devenind brandul simbol al intregului film!

Mirajul cardurilor de credit
Totusi, trebuie sa cedez in fata evidentei, este un film despre shopping asa ca mirajul cardurilor de credit, simbolul absolut al societatii consumeriste, este pus la loc de cinste. Inca din primele secvente, branduri ca Visa si MasterCard sunt mentionate explicit. Dar, la final, eroina se dezice de cumparaturi in numele dragostei, concluzionand "instead of a relationship with my credit card, i am having a relationship with someone who loves me back". Dar astea sunt povesti deja. Lectia de product placement s-a incheiat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related