Pentru muritorii de rand care comit imprudenta sa astepte metroul pe peron (si nu intr-o cabina gonflabila de protectie), imaginea unui tip curatel, inarmat cu un pix, o legitimatie si un clipboard de care sunt prinse cateva foi stampilate s-ar putea sa fie familiara. N-o sa intru in detalii referitor la "strangatorii de fonduri" care nu se inscriu in categoria "curatei" si pe care i-ati vazut poate depunand prada pe inserate in portofelul capeteniei de trib (care uneori isi aduce angajatii la job cu masina).
Nu zic ca nu exista si cazuri disperate cu mana intinsa pe strada, numai ca uneori e greu sa-ti mai dai seama de care sa-ti fie mila si de care nu, iar cand vine vorba de campanii caritabile, destinatia banilor fiind incerta by default (pentru ca traim in Romania si asta inseamna ca n-avem incredere in nimeni si in nimic), tentatia de a-ti lasa generozitatea sa se dezlantuie pentru ca ti s-a rupt inima in doua ca la "Dansez pentru tine" nu-si face neaparat simtita prezenta daca nu exista un endorser serios, care sa garanteze ca traseul banilor e fix cel promis.
Pentru ca e din nou acea perioada a anului, cand ar trebui sa ne simtim mai evlaviosi si mai darnici, iata mai jos cateva exemple de executii neconventionale care, in plus fata de mesajul "daca vreti, daca puteti, daca aveti posibilitatea...dati-ne si noua un ban", infatiseaza si beneficiarii campaniilor, si modul in care ii vor ajuta banii donati, pentru a motiva oamenii sa contribuie, fiind constienti in fiecare moment de ajutorul pe care il acorda.
CA SA NU DISPARA
CINE
In locul clasicelor urne condamnate sa ramana goale cand e vorba de binele planetei, al florei sau al faunei ei (cauze pentru care lupta in general WWF), DDB Brazil a realizat pentru donatii panouri cu magneti, distribuiti pe suprafata lor in asa fel incat fiecare moneda atasata sa contribuie la intregirea unui puzzle, care avea sa dezvaluie la completare o broasca testoasa, o caprioara sau un toucan, acestea fiind speciile salvate de la disparitie cu banii stransi. Panourile au fost amplasate in cinematografe, in sali de gimnastica si in zonele de receptie ale unor companii, fiind la inceput complet albe, purtand doar mesajul: "Make your donation to the WWF Brazil here and see who you'll be helping".
CUM
Asa cum cerneala penetra creta in niste reclame obositoare de demult, asa aveau donatiile sa impiedice planeta sa se transforme intr-un mare panou alb, fiecare banut contribuind la a pastra vizibile, deci in viata, specii pe cale de disparitie.
IN LOC SA-MI INTINZI PICIORUL, AR TREBUI SA-MI DAI O MANA
Studiul de caz incepe seducator: "Like in the movie, Slumdog Millionaire...", campania fiind lansata in India, in ianuarie 2009, adica in prag de Oscaruri (scorul pentru acest film fiind 8 premii din 10 nominalizari). Campania a rulat masiv in cel mai mare lant de cinematografe local, Fame Cinemas, privitorii avand astfel sanse mari sa fie familiarizati cu personajele din Slumdog si sa fie emotionati cu usurinta de apelul umanitar.
CINE
Copiii din India, carora li se intinde pantoful spre lustruire in schimbul unui banut si de care e normal sa te lovesti pe strada, in gara sau in pasaje, ar trebui ajutati prin donatii catre o asociatie care sa ii ia de pe strazi si sa le ofere o educatie. Intretinerea jobului de pe strada prin banutul aruncat contra serviciului oferit inseamna de fapt ajutorul necesar pentru a supravietui de la o zi la alta, dar si incurajarea sa continue cu aceasta versiune nefericita a vietii lor.
CUM
Agentia Six Inches Communication, Mumbai, a transformat in cutii pentru donatii cutiile din lemn pe care se pun pantofii la lustruit, in spatele lor fiind lipite postere care infatisau copiii in marime naturala, stand in pozitia zilnica "de la job", adica turceste. Astfel, cutia se transforma dintr-un paliativ pentru saracie intr-un ajutor real, banii fiind folositi de asociatia pentru educatie Pratham in construirea unui viitor mai bun pentru acesti copii.
POVARA
CINE
Copiii din India exploatati prin munca.
CUM
Castigatoarea unui Gold Lion la Cannes 2008 pentru Design, executia "Burden", realizata de agentia JWT, Mumbai, consta in instalarea unei cutii cu greutati deasupra capului unei papusi care infatisa un copil. Printr-un scripete, donatiile din cutia legata la celalalt capat al franghiei aveau sa ridice greutatea de deasupra capului copilului, eliberandu-l.