Interviu cu Vlad Popovici, Digital Communication Manager Kubis
Bannerele nu vor muri, trebuie sa se reinventeze, industria auto va miza pe promotii pentru a supravietui, conceptele creative vor fi la mare cautare, strategia globala si campaniile integrate vor fi un must...iata destule indicii care demonstreaza ca 2009 va fi un an interesant, in viziunea lui Vlad Popovici, Digital Communication Manager Kubis. Tot din discutia cu el mai puteti afla cum se promoveaza o agentie de interactive, care sunt atuurile care fac diferenta in fata clientului, ce campanii ies in fata si de ce.
IQads: Cum va promovati agentia? Cat de util este blogul pentru voi?
Vlad Popovici: Kubis se promoveaza, in primul rand, prin proiectele pe care le lanseaza, luna de luna. Ne mandrim ca avem o privire de ansamblu la nivel strategic asupra canalelor de comunicare clasice, si ca putem genera idei si mecanisme online care sa aduca rezultatele dorite pentru clientii nostri.
De la lansarea noastra oficiala din februarie, avem o relatie transparenta cu toti partenerii nostri: clienti, presa, useri, colaboratori. Nu pierdem nicio ocazie sa aratam ce putem face, principalele noastre canale de promovare fiind propriul site (www.kubisinteractive.com), blog-ul dar si agentia noastra de PR. Blogul "non corporate" Kubis are un dublu rol: anunta cele mai noi proiecte ale agentiei dar contine si materiale neoficiale interesante. Asa ca nu pot spune ca ne folosim blogul exclusiv pentru a atrage noi clienti, ci pentru a posta si lucruri care ne reprezinta, intr-o maxima si cateodata periculoasa transparenta.
IQads: Cati clienti vin de la Saatchi&Saatchi si cati clienti va aleg pe voi direct? Cat de mult va ajuta faptul ca de multe ori e nevoie doar sa continuati o linie strategica si o abordare creativa deja trasate de Saatchi&Saatchi?
Vlad Popovici: Kubis s-a lansat oficial avand deja in portofoliu o parte dintre clientii agentiei Saatchi & Saatchi. A fost prima agentie care a avut incredere in capacitatea noastra de a aduce laolalta idei spectaculoase si rezultate concrete. Filozofia noastra de lucru a dat deja rezultate, si suntem invitati tot mai des la pitch-uri sau primim proiecte direct de la clienti, acest lucru facand parte si din strategia noastra de dezvoltare.
In ceea ce priveste continuarea unei strategii si linii creative deja existente, pot spune ca mai mult de 90% dintre proiectele implementate de Kubis au la baza o strategie si concept propriu, intrucat experienta noastra in online dar si intelegerea celorlalte canale clasice de comunicare ne permite sa propunem si sa implementam campanii online integrate.
IQads: Printre serviciile Kubis, pe site este mentionata si strategia. Ce inseamna sa faci strategie pentru web?
Vlad Popovici: Un serviciu foarte important pe care Kubis il ofera tuturor clientilor este strategia online. Este baza fara de care varful piramidei (adica rezultatele cerute) nu ar fi atat de inalt. Cred ca strategia online nu inseamna sa explici clientului ca site-ul o sa fie in flash / html, ci cum conceptul online creativ si canalele digitale se completeaza cu celelalte medii traditionale de comunicare, si cum genereaza rezultate. Asadar, o intelegere foarte buna a strategiei de ATL si a intregului mix de comunicare, iti permite sa poti gandi planul online ca o completare a intregii strategii.
Fara un plan sau o strategie clara si doar cu o implementare buna, rata de raspuns sau conversie poate scadea cu mai mult de 40%, si asta am vazut deja in multe campanii online. Pe de alta parte, am vazut si executii mediocre cu strategii foarte bune care au adus o valoare adaugata imensa.
IQads: Crezi ca mai au impact campaniile pentru branduri din industria auto avand in vedere contextul nefavorabil pe acest segment?
Vlad Popovici: Sigur ca au. Nu trebuie sa uitam ca majoritatea campaniilor si proiectelor online sustin ofertele speciale - care in ultimul timp suna extrem de bine. O campanie online inteligenta (care are in spate si componenta strategica) ar trebui identifice corect targetul, locurile de distributie a mesajului si sa il livreze clar si interactiv. Este de recomandat o evaluare post-campanie, in care sa se analizeze lead-urile generate, rezultatele fortei de vanzari a companiei si optimizarea fiecarui touch-point ca urmare a acestei evaluarii. Concluzionand, cred ca in viitor, cand piata isi va reveni, va aparea totusi o problema, pentru ca lumea o sa intrebe: "Daca ti-ai permis sa imi dai o masina cu X% reducere in criza, atunci de ce nu iti permiti sa imi dai aceasi reducere si acum, cand nu mai e criza?". Cred ca totul depinde de politica locala si internationala a fiecarei companii.
IQads: Care au fost provocarile intampinate in derularea campaniei pentru Lexus si ce rezultate a avut?
Vlad Popovici: Provocarea cea mai mare a fost creata de contextul economic in care ne aflam - industria auto este intr-o continua scadere. De aceea, in faza initiala a proiectului, Kubis a reusit sa identifice canale de comunicare optime, un concept creativ care sa genereze notorietate pentru tehnologia Lexus Hybrid Drive, sa creeze interactiune intre useri si brand si sa aduca si rezultatele asteptate de client (suna cam a manual teoretic, nu?). Pe langa prezentarea masinilor Lexus, am folosit un quiz interactiv prin care userii au experimentat tehnologia LHD intr-un mod spectaculos. Jocul educativ a avut ca rezultat final posibilitatea de a castiga cel mai recent model de telefon Blackberry. Pentru ca am fost sustinuti de un client care a inteles importanta online-ului, dar si alocarea unor bugete consistente pentru digital, rezultatele au fost cu mult peste asteptari si deja incepem munca pentru un nou proiect Lexus!
IQads: Spune-mi, care este campania cu care va mandriti cel mai tare.
Vlad Popovici: Cred ca pentru toate campaniile pe care Kubis le-a dezvoltat pana acum avem toate motivele sa ne mandrim. Sunt proiecte care au urmat filozofia companiei: o strategie clara pentru fiecare proiect, mecanica bine gandita, atentie la fiecare detaliu grafic si un plan media adecvat pe obiectivele campaniei. Si rezultatele nu au intarziat sa apara. Ca sa raspund totusi punctual la intrebare, cred ca ultimul nostru proiect-concurs Pampers Active Baby a fost foarte vizibil in ultima luna si cu rezultate cu mult peste asteptari. Campania regionala dezvoltata de Kubis in Romania, Bulgaria, Serbia si Bosnia a fost comunicata eficient pe toate canalele traditionale dar cu un focus clar pe online, si aici ma bucur ca am avut sustinerea si deschiderea clientului de a investi o parte generoasa din buget in online. Cu siguranta Kubis va crea valoare adaugata si pentru urmatoarele campanii pentru brandul Pampers.
IQads: Care sunt avantajele si dezavantajele folosirii animatiilor 2D si 3D? Merita sacrificat timpul de incarcare a paginii pentru efectele spectaculoase obtinute astfel?
Vlad Popovici: Toate agentiile online folosesc acum Flashul si plug-in-uri 3D pentru a crea efecte spectaculoase. Fie ca vorbim de bannere, mini-site-uri, sau proiecte interne. Personal, pentru mine internetul trebuie sa fie o experienta interactiva si spectaculoasa, mai ales daca vorbim de branduri; nu trebuie insa sa neglijam rezultatele sau obiectivele fiecarui proiect. Ce as vrea sa mentionez este ca indiferent ce tehnologie se foloseste si oricat de spectaculoasa pare, fara un concept creativ puternic in spate - si mai mult, fara o strategie online clara, rezultatele sunt cu mult sub potentialul dorit. 2009 este anul in care conceptele creative vor face diferenta, asta mi-e clar.
IQads: Care crezi ca este viitorul bannerelor? Vor ajunge atat de agasante incat vor fi eliminate, precum pop-up-urile, sau se vor reinventa?
Vlad Popovici: Cred ca din punct de vedere al bannerelor, piata locala trece prin transformari uriase. Industria a pornit, acum cativa ani, de la animatii simple de text, in care probabil cel mai creativ era cel care "invartea" logo-ul clientului mai frumos. Apoi au aparut bannerele agasante - adica goana cu orice pret dupa clickuri si vizibilitate, ignorand aspectul estetic al site-urilor dar si userii in sine (pe principiul clasic - "daca tot platesc, sa iasa cum vrem noi"). Daca ne uitam ce se intampla la nivel international, descoperim ca bannerele s-au reinventat deja: au un concept creativ in spate, au o mecanica bine executata si memorabila, un rezultat ce comunica mesajul campaniei si
sunt foarte spectaculoase, chiar pe formatele standard, fara sa exagereze ca dimensiune sau sunet agasant... In plus, bannerele sunt din ce in ce mai premiate la festivalurile internationale, asa ca exista cu siguranta un potential aici.
O maturizare a inceput sa se vada (inca timid) si pe piata online locala. Trebuie doar sa constientizam faptul ca atata timp cat bannerul va fi considerat doar o modalitate simpla si ieftina de promovare, cu o valoare intrinseca de doar 250 euro, nu vom evolua in ritmul pe care toata lumea (useri, advertiseri si agentii online) il asteapta.