Twittering de la Cannes despre viitorul entertainmentului

Buzz cu Dragos Stanca (Managing Director, F5-divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu)

IQads: Ai transmis pe Twitter de la a 46-a editie MIPTV ("world's entertainment content market " - mipworld.com), care a avut loc la Cannes saptamana trecuta. Daca ar fi sa scrii un singur tweet, de 140 de caractere, cu cel mai important lucru pe care l-ai aflat acolo despre viitorul entertainmentului, cum ar arata el?

Dragos Stanca: Entertainmentul, in viziunea marilor playeri mondiali din domeniu, este de tip 360 de grade. Acopera tot, de la tv la online, mobile, evenimente publice, formate radio si, uneori, print. Oops! Cred ca am scris peste 200 de caractere...

IQads: Ti-ai facut contul de Twitter public in preajma MIPTV, dar primul tweet l-ai scris de la prima editie Digi Cafe. Ce a fost mai motivant pentru a-ti deschide contul de Twitter: ideea de a urmari mai usor feedback-ul oamenilor de online prezenti la Digi Cafe sau aceea de a impartasi discutiile de la "the world's entertainment content market"?

Dragos Stanca: Mi-am facut cont pentru ca multa lume, auzind ca merg la Cannes, a avut reactia "ce misto, zi-mi si mie ce e cool pe acolo". Twitter m-a ajutat in directia asta. Am putut sa informez simplu, fara un efort major, aproape 200 de oameni simultan cam ce se intampla acolo. In timp real. Nu am reusit, de exemplu, sa scriu un articol cu cap si coada, nu a fost timp. Pe de alta parte cred ca e bine, pentru piata, ca oamenii sa stie cat de departe s-a ajuns, in alte parti, in industria asta. Multi mi-au zis "esti fraier, ai zis esentialul, de ce ai mai platit sa mergi". Nu cred ca e asa, cred ca in interesul industriei in care joc si eu ca oamenii sa isi deschida mintea si sa creeze idei de la ideile celorlalti.

IQads: Urmatoare editie Digi Cafe va fi dedicata magazinelor virtuale, dar daca ar fi sa realizezi o editie de Digi Cafe post-MIPTV, cu discutii relevante pentru oamenii de online din .ro, ce s-ar discuta acolo?
Dragos Stanca: S-ar discuta despre necesitatea ca online-ul sa se deschida mai mult, sa gandeasca tv, print si radio. Asta daca vrea ca mediile "traditionale" sa gandeasca online.

IQads: Am retinut (din ce ai scris pe Twitter) din prezentarea lui Martin Sorrell ca tv-ul nu moare si ca, in UK, nu internetul e mediul cel mai eficient in timp de criza, ci tv-ul, judecand dupa CPM. Din ce aud de la agentiile de publicitate din Romania, tendinta clientilor e sa-si dirijeze bugetele online. Se poate sa creasca piata de online in .ro chiar pe timp de criza doar pentru ca marketingul online e la inceput la noi?
Dragos Stanca: In continuare, TV-ul ramane cel mai eficient in ceea ce priveste atingerea unui numar cat mai mare de indivizi, ca si cost. Online-ul ramane cel mai eficient. Eu cred ca online-ul poate fi marele castigator al diminuarii bugetelor de marketing. Nu tot online-ul, ci produsele lider. Cu toate astea, mai e mult pana departe. Banii din online sunt inca o gluma, in Romania, si niciul player major nu este inca o sursa de cash. Ci un consumator. Mai mult sau mai putin eficient.

IQads: Am vazut ca s-au prezentat multe proiecte cross-media la MIPTV. Ai comparat cazul Elodia de la OTV cu proiectul suedez "The truth about Marika" ("participative drama series"), castigator in 2008 al unui Interactive Emmy. S-au plictisit suficienti romani de tv ca sa vedem un astfel de "alternate reality game" si la noi?
Dragos Stanca: Pe mine proiectul Marika m-a revoltat. Pentru ca, in opinia mea, s-a mers prea departe. Una e sa faci un show tv, alta e sa dezinformezi si sa manipulezi avand scuza audientei. Intre ce face Dan Diaconescu si ce a facut televiziunea cu pricina exista o singura diferenta: costurile. Suedezii au facut o mega productie, concerte de sustinere etc, DDD a cheltuit in total pe cazul Elodia maxim 3000 de euro. Hai 5. Glumesc (oarecum).

Cred in schimb in formate de tip Heavy Rain. Jocuri de tip film, in care telespectatorii pot influenta actiunea, pot forma grupuri pe diverse variante de scenariu si, probabil o chestiune de timp, se vor putea implica fizic in joc, prin efecte hologramice si alte nebunii. Probabil insa ca asta se va intampla intr-un orizont de 5 ani de la finalul crizei.

IQads: Tendinta de simulare a realitatii in entertainment e un indiciu suficient ca locul ideal pentru prezenta online a brand-urilor in viitor vor fi retelele sociale (desi stangacia cu care au facut-o pana acum nu prevede un viitor stralucit in directia asta)?
Dragos Stanca: Retelele sociale vor fi unul dintre mijloacele care vor schimba si schimba deja ideea de entertainment. Daca pana si un batran de 35 de ani, cum sunt eu, are cont pe Twitter... e clar, nu?:) E drept, am cont de cateva zile, deci practic nu am... Nu cred insa ca retelele sociale sunt reteta magica, mai ales ca aproape niciuna nu are un model de business clar care sa produca venituri consistente.

IQads: Televizorul controlat prin gesturi, fara telecomanda sau folosind doar privirea, asa cum a fost prezentat de YDreams la MIPTV, pare foarte departe. Cu toate astea, tendinta spre interactivitate e evidenta. Cum se va rasfrange progresul tehnologiei asupra contentului?
Dragos Stanca: Inovatiile sunt inovatii. Ne fac sa visam frumos, sa ne imaginam diverse formate spectaculoase. Putine insa se vor dovedi a fi viabile. Plus ca oamenii, in general, si romanii, in special, se plictisesc repede si vor mereu altceva. Desi pare aiurea ca un om care se ocupa de new media - care e, de fapt, all media - spune asta, eu nu cred ca aceste formate tip Star Trek vor rupe norii. Viata adevarata e, sa nu uitam, dincolo de display-ul pe care cititorii IQads vor citi acest interviu. Care, apropo, din vina mea, nu s-a desfasurat face to face, ci prin e-mail. Desi biroul meu e la 10 metri de redactia voastra:) E clar. Nu mai avem nicio sansa in fata tehnologiei. Glumesc. Oarecum.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related