Bloggerii se cred sau chiar sunt buricul pamantului?

interviu cu Victor Kapra (Consultant independent)

Bloggerul nu are stapan. Partea buna in asta: exista adevaruri in blogosfera pe care presa oficiala nu le mai abordeaza, dar partea proasta este ca, obisnuit cu libertatea fara limite, bloggerului nu-i pot fi exploatate la nesfarsit disponibilitatile pro bono. "Nu sunteti buricul pamantului", poate veni transant din public, in momentul in care trei bloggeri tin un seminar. S-a intamplat la PR Forum in cadrul sectiunii "Integreaza strategiile de New Media in PR". Printre vorbitori s-a numarat si Victor Kapra, fost jurnalist, actual blogger si consultant independent, care a vorbit despre distinctia dintre jurnalist si blogger si importanta de a le acorda atentie in egala masura, daca vrei sa faci PR.

Pornind de la disputa dintre a fi sau a nu fi buricul pamantului, ca blogger, mi-au incoltit in minte alte intrebari. Asa ca am incercat sa aflu de la Victor Kapra, mai multe despre "specificul autohton" al bloggerului roman, despre tendinta microbloggingului de a surclasa bloggingul, despre blogul de corporatie si cat de relevant este el, si bineinteles despre cat de influent este un blogger si ce impact pot avea opiniile sale asupra reputatiei unei companii.

IQads: Care este "specificul autohton" al bloggingului romanesc? Prin ce difera bloggerii romani de cei din afara?
Victor Kapra: In Romania, proportia blogurilor specializate in totalul blogosferei este foarte mica. Nu avem inca un blog de tehnologie care sa aiba forta in informatie, ca sa vin doar cu un exemplu. Blogosfera din Romania seamana foarte bine cu presa scrisa autohtona: observam putine posturi/articole cu adevarat consistente, memorabile. Nu e numai vina autorilor - bloggeri sau ziaristi, ci si a pietei care, din cauza slabiciunii, nu ofera celor care produc continut suficiente resurse pentru a supravietui decent si mai ales pentru a avea destul timp de documentare, meditatie samd.
Ziaristul mioritic face parte in general dintr-o redactie subdimensionata si este fortat sa "umple", cinci sau sase zile pe saptamana, un spatiu mult prea mare dintr-un ziar. De aici calitatea slaba a textelor, foarte multe fiind extensii copy-paste de pe agentiile de stiri. Ar fi foarte interesant sa facem urmatorul experiment: sa inchidem pentru zece zile Mediafax, Newsin sau Rompres si sa vedem ce mai scriu ziarele! Chiar si in cazurile in care redactia este mai bine structurata, nu este exclus sa fie condusa prost, de indivizi cu apucaturi de arendasi, mai atenti la bonusurile pe care le capata de la patroni si mai putin la calitatea publicatiei. Exceptiile exista, dar sunt foarte putine. La peisajul acesta jalnic contribuie si nivelul scazut al scolii romanesti de comunicare/jurnalism, care scoate destui agramati pe banda rulanta.
Bloggerul scrie in majoritatea cazurilor din pasiune; e greu sa traiesti din veniturile generate de blog - doar cativa romani reusesc asta - si atunci trebuie sa-ti iei o slujba "serioasa". As mai spune ca si in blogosfera romaneasca, ca si in presa traditionala, intalnim, din pacate, o cantitate mare de indivizi care isi dau cu parerea despre orice, desi nu au intotdeauna background-ul necesar pentru a emite opinii. Spre deosebire de bloggerul roman, cel occidental, daca e macinat de o problema, este inclinat mai degraba sa-si interogheze comunitatea de cititori, sa fie interactiv, decat sa dea verdicte dupa ureche.

IQads: Spuneati in prezentarea de la PR Forum ca bloggerul nu are stapan, in contrast cu jurnalistul care poate fi sanctionat si de sef. Si totusi, nu exista si un grad de risc in asta?
Victor Kapra: Ziaristul poate fi nu numai sanctionat de sef, ci si cenzurat.
Prefer aceasta libertate a bloggerului - chiar daca adesea scrie si tampenii, umilintei pe care o traieste presa industriala in aceste vremuri de criza cand nu se stie de la luna la luna daca mai sunt bani pentru plata salariilor iar managerii mass-media sunt in stare sa stea si in cap pentru un contract de publicitate de cateva zeci de mii de euro sau chiar mai putin. Iar aceste dificultati in a supravietui, spaima jurnalistului, in general sarac, de a deveni somer influenteaza dramatic calitatea mass-media din Romania. E trist.
Dar sa ma intorc la intrebare: nu toti bloggerii isi folosesc libertatea corect fata de societate. In blogosfera intalnim si rasism, si atacuri abjecte mai mult sau mai putin comandate, si propuneri de solutii sociale radicale tip Becali si pozitii extremiste, deci incrancenare stupida. Insa blogurile gazduiesc si adevaruri pe care presa oficiala nu mai indrazneste sa le abordeze si de aici functia lor sociala deosebita.

IQads: Cat de liber este internetul? Cine are puterea de a-l controla? Exista masuri dictate de la Bruxelles care ar ameninta libertatea mediului online?
Victor Kapra: Deocamdata, in tarile democratice, internetul este liber si asa ar trebui sa ramana (nu ma refer la activitatile de cyber-crime). Dar si la Bucuresti, si la Bruxelles sunt o groaza de politicieni care se plictisesc si se apuca sa reglementeze. Sa ne aducem aminte de cele doua personaje caragialesti care voiau sa stabileasca prin lege cantitatea de stiri bune/rele din presa. Daca unor functionari de la UE le-a bubuit mintea si au propus interzicerea cuptoarele cu lemne pentru pizza, putem sa ne asteptam si la bizarerii in privinta regulilor de activitate pe internet.

IQads: Cat de mare este puterea unui blogger influent? Cat de prudent trebuie sa fii ca om de PR, sa nu-i jignesti orgoliul?
Victor Kapra: Nu e greu de imaginat ce putere are un blogger influent. Ganditi-va la unul talentat in scriitura care are 4000-7000 de vizitatori unici pe zi, inca vreo mie de urmaritori pe Twitter, adaugati potentialul viral al unor posturi, micile complicitati din blogosfera, cunostintele si experienta deosebite in Web 2.0 si puteti sa faceti un scenariu.
Cat despre relatiile PR-blogger, cred ca daca se respecta niste proceduri iar comunicarea este de bun simt, nu exista pericole.

IQads: In prezentarea de la PR Forum ati punctat diferenta dintre faptul ca bloggingul e un hobby, iar jurnalismul un job. Ce se va intampla pe masura ce linia de demarcatie dintre job si hobby se va estompa, mai ales ca mai nou au inceput sa iasa si bani din blogging?
Victor Kapra: Mai e mult pana sa ajungem sa discutam despre asta. Repet, romanii care traiesc decent din blog sunt extrem de putini iar numarul lor nu are cum sa creasca peste noapte.

IQads: Ce parere aveti despre blogul de corporatie? Cat de onest este acest instrument de comunicare? Si mai ales cat de eficient?
Victor Kapra: Blogul de corporatie este oglinda fidela a cantitatii de inteligenta din acea organizatie si de onestitate in relatiile cu clientii si colaboratorii. Am jurizat la RoBlogFest si am avut placuta surpriza sa dau peste cateva bloguri de companie interesante. Majoritatea blogurilor corporate reusite din .ro le gasim in zona PR si IT.
In general, daca o companie are un departament de PR lemnos si batranicios, e mai bine sa se abtina de la aventura cu blogul. Exista pericolul sa para o baba marcata de pusee juvenile si care se apuca dintr-o data sa se machieze si sa isi puna fusta mini.
Utilizarea social media, in speta a blogului, umanizeaza compania daca se procedeaza corect. E dovedit.

IQads: Cat de multe eforturi trebuie sa depuna o companie pentru a se face remarcata in online?
Victor Kapra: Depinde in ce fel se face remarcata, in bine sau in rau. Uneori se intampla sa aiba o prezenta online dezastruoasa fara sa isi dea seama, ca rezultat al unor greseli majore in offline si a lipsei de preocupare pentru online. Se stie, primele 10-15 rezultate returnate de Google despre o companie reprezinta a doua pagina corporate a brandului respectiv, dupa cea oficiala. Cum faci sa nu ai referinte negative intre primele rezultate de search? Cum poti sa folosesti social media in marketing, in PR? Cum reactionezi cand esti atacat in online? Nu se pot da solutii in cinci minute si nu se poate pune un diagnostic si prescrie o terapie prin consult de la distanta. E obligatoriu sa apelezi la serviciile unor specialisti. Cum ii alegi? Ii intrebi in primul rand ce au facut in online pana acum….

IQads: Este bloggingul amenintat de microblogging? Dar PR-ul cum va face fata acestui trend al microbloggingului?
Victor Kapra: Microbloggingul - si sa luam cel mai cunoscut exemplu, Twitter - are o dezvoltare exploziva in lume. De la mai putin de un milion de conturi in februarie 2008, a ajuns la peste 8-9 milioane acum. Microbloggingul este mult mai complex decat bloggingul clasic pentru ca functioneaza si ca excelent motor de cautare pentru zona consumer (cu raspunsuri colective), si ca serviciu de instant messaging, si ca retea sociala sau profesionala. Cat despre folosirea in comunicare si marketing, e indicat ca profesionistii sa se grabeasca sa o faca, pentru a avea timp sa-i invete subtilitatile.
Cred ca blogurile si microblogurile vor coexista si se vor completa reciproc.

IQads: Cum trebuie tratati bloggerii pentru a-i transforma din dusmani ai PR-istilor, in aliati?
Victor Kapra: O precizare: bloggerul nu este neaparat "dusmanul" PR-ului. Este in schimb adversarul PR-ului smecheresc, neprofesionist, pe care il sanctioneaza dur, pentru ca isi permite. In privinta colaborarii, am mai spus-o, setul de proceduri e sfant: afla in primul rand cine e bloggerul respectiv, in ce relatie e cu brandul tau, care sunt zonele lui de interes, cere-i acordul pentru comunicare, nu incerca sa economisesti bani exploatandu-i la nesfarsit disponibilitatile pro bono, fii sincer si transparent. Nu e simplu, dar e obligatoriu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related