Advertisingul nu mai e pe val in UK

Predictii de viitor? Nu va fi deloc usor. Din cauza crizei, clientii nu vor mai avea disponibilitatea de a cheltui bani. E firesc, pentru ca advertisingul este folosit pentru a stimula business-ul
dar atunci cand nu esti sigur ca mai ai ce sa stimulezi, de ce ai mai investi bani in advertising? Sigur, raspunsul clasic pe timp de recesiune este ca investesti pentru a te mentine pe piata. Dar nu stim daca mai exista disponibilitatea sau, dupa caz, posibilitatea de a cheltui bani in aceasta directie. De aceea e mai simplu pentru clienti sa spuna "nu ma mai obosesc".

Nu trebuie omis nici faptul ca expansiunea celorlalte canale de comunicare poate juca un rol in acest proces. Poate clientii se vor orienta spre alt canal de comunicare sau poate nu vor face nimic. Personal, cred ca in principiu isi vor ingheta bugetele sau le vor taia treptat si apoi vor sta in expectativa. Asa ca nu isi vor mai asuma riscuri si nu vor mai fi dispusi sa cheltuiasca bani pe lucrari creative.

Romania has a long way to go
Dar cred ca in cazul Romaniei, situatia este alta. In ceea ce priveste cea mai mare parte a populatei, advertisingul este inca un instrument foarte eficient de crestere a businessului. In plus, advetisingul primeste raspuns, are ecou. Aici are un impact mult mai mare decat in UK. Majoritatea obiectivelor pe care le urmarim in UK prin advertising se leaga de "awareness shifts", nu se bazeaza pe starnirea interesului consumatorului pentru a intra in magazin si a spune "da, vreau asta pentru ca am vazut-o la televizor". In schimb, Romania este in acest punct.

In UK situatia e diferita pentru ca ne confruntam cu problema degradarii credibilitatii advertisingului pentru ca alte canale dau rezultate mai bune (internetul, direct response, direct mail). In UK experimentam multe canale, facem multe lucruri diferit. La noi, exista aceasta credinta raspandita printre clienti, cum ca internetul este un canal de comunicare mai ieftin. Si nu este asa, pentru ca marektingul e marketing si toata iluzia asta ca e mai ieftin pe internet se va risipi in curand. E un mecanism de marketing cat se poate de simplu: cand toata lumea se inghesuie sa foloseasca un canal ieftin, preturile vor creste. Pe de alta parte, advertisingul devine din ce in ce mai accesibil, primesti mai mult pe aceeasi suma de bani pe care primeai mai putin acum un an, dar asta pentru ca din ce in ce mai putina lume se uita la advertising.

Dar, revin, daca advertisingul este din ce in ce mai putin eficient in UK, nu inseamna ca la fel se intampla si in Romania, ba dimpotriva. Si asta va mai continua ceva timp. Marea sansa a Romaniei consta in faptul ca este o tara mare, cu o populatie numeroasa si o asteapta inca o perioada de dezvoltare economica. Este suficient spatiu pentru dezvoltare. Daca Romania ar fi fost in situatia sa nu mai functioneze advertisingul, consumatorii sa fie plictisiti sa fi vazut totul si sa fi ajuns la saturatie, atunci era altceva. Dar nu e cazul. Asa ca are un drum lung inainte. In plus, din cati oameni (din advertising si nu numai) am cunoscut aici, in Bucuresti, am ramas cu o impresie foarte buna, nivelul de creativitate este foarte mare, romanii foarte deschisi spre idei noi; exista potential.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded