Strategia companiilor de PR nu este cu mult diferita fata de cea a intregii piete, indiferent de domeniu: se pune accent pe adaptabilitate si pe eficienta cat mai mare (performanta versus costuri).
Acum, mai mult ca niciodata, calitatea serviciilor si eficienta strategiilor dezvoltate fac diferenta pe piata de consultanta in comunicare. Clientii nu mai au luxul de a face un program de comunicare doar pentru ca si competitorii sai o fac sau pentru ca "da bine". Ei au nevoie acum de rezultate masurabile si un randament clar al investitiei in comunicare.
Alte doua elemente care devin devine din ce in ce mai importante pentru industria noastra sunt parteneriatele strategice, aliantele si, bineinteles, securizarea portofoliului existent de clienti.
In acealsi timp, desi teoria ne arata ca in perioade de instabilitate comunicarea interna cu angajatii, partenerii si investitorii ar trebui sa se regaseasca printre serviciile cu cerere mare, lucrurile nu stau chiar asa. As spune ca acestea sunt destul de jos pe lista prioritatilor.
In schimb, accentul se pune pe comunicarea externa catre client si potentiali clienti, cu o orientare foarte puternica asupra unor rezultate masurabile si de impact. Serviciile de baza, precum media relations, corporate communications, brand PR samd, raman importante, iar cererea pentru servicii online creste considerabil. Si, nu in ultimul rand, clientii doresc flexibilitate maxima in ceea ce priveste mixul de servicii, onorarii etc.
In ceea ce priveste efectul crizei asupra numarului de pitch-uri, nu as putea spune cu exactitate daca au scazut, avand in vedere ca vin de pe partea de client. Considerand doar numarul de propuneri primite de CIVITAS Global Ketchum, de la inceputul anului si pana in prezent, precum si numarul de invitatii la pitch, mi se pare ca exista inca o efervescenta destul de mare.